Potalapaladset i Lhasa på rejser til Tibet

Potala Palads

Potala er Lhasas vartegn og kan ses på lang afstand, når man nærmer sig dalen, og øverst fra trappen er der en enestående udsigt til byen, dalen og de omkringliggende bjerge. Byggeriet af Potala blev påbegyndt i 1649, og paladset fungerede i århundreder som vinterpalads for tibetanernes regent og øverste åndelige leder, Dalai Lama.

Paladset knejser med nærmest snehvide mure i byens midte. Stilen er klassisk tibetansk med flade tage og vinduespartier indrammet i okkerrødt. Vi går på opdagelse i Potalas labyrint. Det siges at der er 1.000 rum, 10.000 altre og flere end 200.000 buddhistiske statuer. En rundtur i paladset byder på fine vægmalerier og tredimensionelle mandalaer.

En mandala er en symmetrisk figur ofte som cirkel eller kvadrat og med blomster-, kors- eller hjulform. På vores vej gennem paladset besøger vi den 14. og nuværende Dalai Lamas gemakker. I 1959 måtte han flygte til Indien efter en mislykket opstand mod kineserne.

Bjerglandskaber og tibetanske flag

Himmelekspressen

Vi kører med den transtibetanske jernbane gennem Qinghai-provinsen, hvorfra Kinas tre store floder udspringer: Den Gule Flod, Yangtze og Mekong. Efter Golmud er vi for alvor helt inde på det tibetanske plateau.

I løbet af dagen passerer vi gennem et smukt og meget fascinerende bjerglandskab samt verdens højest beliggende punkt på en jernbane – Tanggula-passet i 5.072 meters højde – samt andre sneklædte pas. Undervejs ser vi yakokser og antiloper, og er man heldig kan man se brune bjørne og vilde æsler. Vegetationen er sparsom, så det er overraskede at den store yakokse kan overleve her.

Kunlunbjergene er en af verdens længste bjergkæder, og gemmer ifølge tibetanske legender på paradiset Shangri La. Strækningen fra Golmud til Lhasa blev indviet i 2006, og over 80 procent af strækningen er anlagt i over 4.000 meters højde over store områder med permafrost. Sidst på ruten bliver landskabet mere fladt og grønt, og fra toget kan nu ses flere mindre landsbyer med festlige bedeflag på hustagene.

Terrakottahæren i Xi'an

Terrakottahæren i Xi’an

Med sine cirka 15.000 terrakottamodeller af soldater og heste i naturlig størrelse og placeret i militær formation er Terrakottahæren en af Kinas vigtigste kulturskatte. Fundet blev gjort i 1974 omkring to kilometer øst for Kinas første kejser Qin Shi Huangdis (260-210 fvt.) grav og er en del af hans mausoleum.

Under gravning af en brønd fandt nogle bønder Terrakottahæren, som blev en af 1900-tallets største arkæologiske opdagelser. Fundet var en stor overraskelse, da Terrakottahæren ikke er nævnt i nogen historiske kilder. Qin Shi Huangdis mausoleum er i dag på UNESCOs Verdensarvsliste. Terrakottahæren er opdelt i tre huller, hvor man i det største af dem har 8.000 soldater.

Et fjerde, tomt hul er fundet i tilslutning til de øvrige huller, hvilket indikerer at gravkomplekset aldrig blev gjort færdigt. Ved hjælp af skannere har man i jorden set omrids af mange flere soldater. Alle soldater i Terrakottahæren er unikke og repræsenterer forskellige militære rangtrin.

Potala Palads

Potala er Lhasas vartegn og kan ses på lang afstand, når man nærmer sig dalen, og øverst fra trappen er der en enestående udsigt til byen, dalen og de omkringliggende bjerge. Byggeriet af Potala blev påbegyndt i 1649, og paladset fungerede i århundreder som vinterpalads for tibetanernes regent og øverste åndelige leder, Dalai Lama. Paladset knejser med nærmest snehvide mure i byens midte. Stilen er klassisk tibetansk med flade tage og vinduespartier indrammet i okkerrødt. Vi går på opdagelse i Potalas labyrint. Det siges at der er 1.000 rum, 10.000 altre og flere end 200.000 buddhistiske statuer. En rundtur i paladset byder på fine vægmalerier og tredimensionelle mandalaer. En mandala er en symmetrisk figur ofte som cirkel eller kvadrat og med blomster-, kors- eller hjulform. På vores vej gennem paladset besøger vi den 14. og nuværende Dalai Lamas gemakker. I 1959 måtte han flygte til Indien efter en mislykket opstand mod kineserne.

Himmelekspressen

Vi kører med den transtibetanske jernbane gennem Qinghai-provinsen, hvorfra Kinas tre store floder udspringer: Den Gule Flod, Yangtze og Mekong. Efter Golmud er vi for alvor helt inde på det tibetanske plateau. I løbet af dagen passerer vi gennem et smukt og meget fascinerende bjerglandskab samt verdens højest beliggende punkt på en jernbane – Tanggula-passet i 5.072 meters højde – samt andre sneklædte pas. Undervejs ser vi yakokser og antiloper, og er man heldig kan man se brune bjørne og vilde æsler. Vegetationen er sparsom, så det er overraskede at den store yakokse kan overleve her. Kunlunbjergene er en af verdens længste bjergkæder, og gemmer ifølge tibetanske legender på paradiset Shangri La. Strækningen fra Golmud til Lhasa blev indviet i 2006, og over 80 procent af strækningen er anlagt i over 4.000 meters højde over store områder med permafrost. Sidst på ruten bliver landskabet mere fladt og grønt, og fra toget kan nu ses flere mindre landsbyer med festlige bedeflag på hustagene.

Terrakottahæren i Xi’an

Med sine cirka 15.000 terrakottamodeller af soldater og heste i naturlig størrelse og placeret i militær formation er Terrakottahæren en af Kinas vigtigste kulturskatte. Fundet blev gjort i 1974 omkring to kilometer øst for Kinas første kejser Qin Shi Huangdis (260-210 fvt.) grav og er en del af hans mausoleum. Under gravning af en brønd fandt nogle bønder Terrakottahæren, som blev en af 1900-tallets største arkæologiske opdagelser. Fundet var en stor overraskelse, da Terrakottahæren ikke er nævnt i nogen historiske kilder. Qin Shi Huangdis mausoleum er i dag på UNESCOs Verdensarvsliste. Terrakottahæren er opdelt i tre huller, hvor man i det største af dem har 8.000 soldater. Et fjerde, tomt hul er fundet i tilslutning til de øvrige huller, hvilket indikerer at gravkomplekset aldrig blev gjort færdigt. Ved hjælp af skannere har man i jorden set omrids af mange flere soldater. Alle soldater i Terrakottahæren er unikke og repræsenterer forskellige militære rangtrin.

© Copyright 2019 - Panorama Travel - delivered by **design concern - Kontakt os på +45 7070 7316