Tekst: Christina (tidligere praktikant). Foto: Panorama Travel billedearkiv.
Hvad er bæredygtighed?
Bæredygtighed er defineret ved, at jordkloden ikke må tage skade af den måde man lever på. Så simpelt kan det beskrives. Dog er det ikke ensbetydende med at vi skal droppe brusebad og gå i hør tøj, det går ud på at tænke sig om, genbruge og sortere.
For mig ligger der mere i ordet bæredygtighed, da jeg personligt mener at noget ikke er bæredygtigt hvis ikke det er ”fra vugge til grav”. Tanken er, at hvis det koster for mange resurser at producere eller nedbryde et produkt igen, så er der ingen bæredygtighed i det.
Det kan være fint at købe kokos-svampe til køkkenvasken i stedet for de traditionelle plastik-skuresvampe, men hvis de kokos-svampe er på bekostning af regnskoven eller skal transporteres halvdelen af verden rundt, så mener jeg ikke at der er meget vundet ved det.
Derfor er bæredygtighed en svær ting at føre ud i livet, også fordi jeg selv, som mange andre, har det godt i det velfærdssamfund vi lever i, og vil ikke opgive nogle af de fordele der er i et ”køb og smid ud” samfund.
Derfor er bæredygtighed svær at få ind i sit liv for hvem gider lige bruge en dag på at finde ud af hvilken CO-påvirkning der kommer fra en kokos-svamp frem for en skuresvamp?
Selvom jeg er uddannet biolog og burde have bæredygtighed som religion, så er jeg meget forstående og overbærende over for hvad andre gør med deres liv – så længe de prøver.
Hvis intentionerne er på rette sted, så er det blot informationen som mangler, og denne kan man få på mange måder.
Opstart hos Panorama Travel
Som en del af min uddannelse, havde jeg brug for at komme ud og teste min faglige viden i praksis. Jeg søgte bevidst efter et sted hvor jeg kunne formidle og bruge min uddannelse. Efter en hurtig google søgning kom Panorama Travel frem.
Det var meget vigtigt for mig at jeg kunne spejle mine egne holdninger og meninger i arbejdspladsen – hvilket jeg kunne med Panorama Travel.
Ved første øjekast virkede det som et rejsefirma der havde bæredygtighed som rygrad, hvor oplevelser og kulturelle foretagne var næsten lige så vigtigt. Det er den samme holdning som jeg har!
Selvom man kunne bruge livet på at sejle rundt i en robåd frem for at flyve, så ved vi alle sammen godt, at det ikke kommer til at ske. Dertil er vi Danskere gode til at rejse rundt i verden, så Panorama Travels idé om at kombinere en god gerning med en exceptionel og oplevelsesfyldt rejse, lå lige i min ånd.
Og jeg blev ikke skuffet!
Mit daglige arbejde
Selvom bæredygtighed har været en del af Panorama Travels rejser lige fra start af, var informationerne sparsomlige. Det gode budskab om bæredygtige rejser og økoturisme nåede ikke ud til nationen. Vi kunne nemt have sagt at det blot var en skjult bonus ved at tage på rejser med Panorama Travel, men vi var vidst alle enige om, at det er så vigtig en del af ånden i firmaet, at det skulle frem i lyset.
Mit arbejde bestod i at skulle formidle om bæredygtigheden og de støtteprojekterne, som der er på de rejser Panorama Travel udbyder. Det har været et spændende projekt, hvor jeg fik øjnene op for det store arbejde som Panorama Travel gør ude i kulisserne, for selvom de rejsende blot ser et hotel, så er de ofte nøje udvalgt efter om de er bæredygtige eller aj, hvori der ligger mange timers undersøgelse bag.
Se mere om mit daglige arbejde med at formidle viden om Panorama Travels støtteprojekter og bæredygtige rejser.
Min største udfordring i mit job var at skulle formidle ud gennem en skærm. Under min uddannelse, har jeg fået erfaring med at formidle min viden til mennesker jeg står over for, men aldrig har jeg skulle give min viden til nogle jeg ikke vidste hvem var, og som jeg ikke kunne se. Det har taget tid at mestre denne formidlingsteknik, hvor det startede med at hvert ord blev vendt to gange, hver en tanke blev gennemtænkt ned til mindste detalje, og mine faglige kompetencer om formidling blev flittigt brugt.
Normalt ser jeg på hvordan modtageren reagere på dét jeg fortæller, men da jeg skulle formidle gennem en skærm, troede jeg at jeg ikke kunne se modtagerens reaktion – men der blev jeg klogere!
Jeg har i tiden hos Panorama Travel lyttet til de mange gode formidlere jeg har mødt, og jeg har lavet analyser og grafer på de videoer som jeg fremstillede til de sociale medier, kun for at finde frem til, at jeg stadig blot skal lytte til hvad modtageren fortæller mig. Gennem skærmen kan jeg måske ikke se ansigterne eller kropssproget, men jeg kan se likes, delinger og kommentarer, hvilket gør det muligt for mig at opleve reaktionen af modtageren, blot på en moderne måde.
Bliv inspireret af andre rejseberetninger
Panorama Travel ApS
Mail: kontakt@panoramatravel.dk
Tlf.: +45 7070 7316
c/o Ravnholt Gods
Ravnholtvej 57
5853 Ørbæk, Danmark
Sydbank 6845-0002194605
IBAN-nr.: DK5868450002194605
SWIFT-kode: SYBKDK22
CVR-nr.: 37413399