Antarktis ved verdens ende – med Falklandsøerne og South Georgia
Har du drømt om at opleve stedet, hvor havet møder horisonten? Denne rejse til Antarktis gør din drøm til dit næste eventyr.
Antarktis har altid været forbundet med utæmmet rå natur, og uanset hvem der har forsøgt at tæmme området, har Antarktis altid sejret. Hvalfangere og opdagelsesrejsende har gennem tiden forsøgt sig på alle mulige måder at overleve i Antarktis men har måttet give op, når vinteren kom.
Velkommen til verdens ende!
Oplev Sydhavet og det antarktiske farvand fra et eksklusivt skib med få passagerer
Gå i land på Falklandsøerne og oplev det rige dyreliv og de 100 år gamle klippere
Oplev South Georgia og de store kongepingvinkolonier
Besøg forskningsstationer og hør forskerne fortælle om livet ved verdens ende
Se søelefanter, pelssæler, weddelsæler og krillsæler
Betragt de enorme albatrosser glide majestætisk hen over bølgerne
Bliv klog på historien om de dristige søfarere, der forsøgte at tæmme det sidste kontinent
Vi anvender udelukkende mindre, isforstærkede ekspeditionsskibe på vores rejser til Antarktis. De kan komme ind steder, hvor de store krydstogsskibe ikke kan. Det øger dine chancer for at kunne komme i land flere steder, og ekspertmandskabet og naturguiderne ombord sikrer dig enestående oplevelser under din rejse til Antarktis.
Antarktis med South Georgia.
“South Georgia var turens højdepunkt. Det er bare noget helt specielt at se dyrene i naturen, hvor de hører til!” (Annelise, København)
South Georgia
South Georgia er desværre et overset stop for mange, der laver rejser til Antarktis, og det er helt galt! Med sine vandrealbatrosser, en koloni af kongepingviner på over 400.000 ynglende fugle og tusindvis af pelssæler er South Georgia en naturperle på lige fod med Galapagosøerne.
Øen er cirka halvt så stor som Sjælland og rummer også en lang og seværdig kulturhistorie. South Georgia havde sin første landgang i 1775 af den navnkundige kaptajn James Cook, der erklærede britisk suverænitet over øen. I det 19. århundrede blomstrede sælfangerindustrien, og i det tidlige 20. århundrede kom så hvalfangerindustrien til øen, og den fortsatte helt frem til omkring 1960. South Georgia har været beboet af både tyskere, nordmænd og argentinere i perioder, men ingen har haft helårsbosættelser på øen.
Der er stadig ingen helårlige bosættelser på øen, men der er dog en officer fra den britiske regering, en postmester, forskellige polarforskere og museumspersonale på museet i Grytviken. South Georgia er et absolut MUST SEE for enhver naturelsker og kulturinteresseret.
Den Antarktiske Halvø
Når du står på Antarktis i ærefrygt, vil du finde storheden uforståelig. Endeløse neon-blå udskæringer i isen og en krystalklar himmel fremstår enkelt og ligetil og alligevel så komplekst og berusende. Du fyldes af 100 procent renhed og friskhed, mens du står dér ved verdens ende.
På Antarktis er man helt under huden på Moder Natur. At være ubetydelig som blot endnu en hjælpeløs skabning, vil helt sikkert føles skræmmende og befriende på samme tid. Det er dét en rejse til Antarktis kan – sætte alt i et andet lys, et nyt perspektiv, og åbne ens øjne for verdens forunderlige og ubegribelige storhed. Når man står dér på kanten af verden, vil selv ens åndedrag bryde den sjælstilnende skønhed.
Isbjerge flyder rundt som en fin krystaludstilling, så rolige og vægtløse, og kun havets særegne skabninger forstyrrer det stille billede. Alle, der har besøgt Antarktis, siger, at ord ikke kan beskrive følelsen af at stå derude, hvor naturen bare er rå, ubarmhjertig og dog alligevel tilstrækkelig. Det skal bare opleves!
Plancius, Ortelius og Hondius
De hollandske, isforstærkede ekspeditionsskibe m/v Plancius og m/v Ortelius er perfekte til polare ekspeditioner. De er særdeles isforstærkede og velegnede til at navigere i de arktiske egne. De har plads til 116 passagerer fordelt i kahytter af forskellig standard og med tilknyttede private badeværelser.
Skibene har restaurant og forelæsningssal samt en stor observationslounge med bar og fuld panoramaudsigt. Skibene er udstyret med et stort dæk, som giver alle rig mulighed for at observere dyrelivet og de betagende udsigter under sejladsen. Ombord er der Zodiak-gummibåde med 40 HP påhængsmotorer, som sikrer hurtig og nem adgang til øerne undervejs. Skibene er hyggeligt indrettet og komfortable men er som sådan ikke luksus-cruiseskibe.
De kan i kraft af deres lille størrelse komme steder, som mange andre krydstogtskibe til Antarktis ikke kan. Plancius og Ortelius er bemandet af hhv. 47 og 50 personer, hvoraf cirka halvdelen har maritime opgaver, mens resten har serviceopgaver i forhold til skibets gæster. Der er også to ekspeditionsledere og seks naturguider samt en læge iblandt mandskabet. Set i dette lys, er vores rejser til Antarktis en eksklusiv luksusrejse.
m/v Hondius er verdens første, registrerede “Polar Class 6”-skib, som tilfredsstiller de seneste og højeste “Lloyd’s Register”-krav for isforstærkede krydstogtsskibe. Hondius er det mest fleksible, stabile, avancerede og innovative isforstærkede skib til polare områder. Skibet overstiger desuden “Polar Code”-kravene, så du kan nyde polarområderne og påvirke dem så lidt som muligt. Hondius er større end sine søstre med plads til 174 passagerer og en besætning på 72.
South Georgia
South Georgia er desværre et overset stop for mange, der laver rejser til Antarktis, og det er helt galt! Med sine vandrealbatrosser, en koloni af kongepingviner på over 400.000 ynglende fugle og tusindvis af pelssæler er South Georgia en naturperle på lige fod med Galapagosøerne. Øen er cirka halvt så stor som Sjælland og rummer også en lang og seværdig kulturhistorie. South Georgia havde sin første landgang i 1775 af den navnkundige kaptajn James Cook, der erklærede britisk suverænitet over øen. I det 19. århundrede blomstrede sælfangerindustrien, og i det tidlige 20. århundrede kom så hvalfangerindustrien til øen, og den fortsatte helt frem til omkring 1960. South Georgia har været beboet af både tyskere, nordmænd og argentinere i perioder, men ingen har haft helårsbosættelser på øen. Der er stadig ingen helårlige bosættelser på øen, men der er dog en officer fra den britiske regering, en postmester, forskellige polarforskere og museumspersonale på museet i Grytviken. South Georgia er et absolut MUST SEE for enhver naturelsker og kulturinteresseret.
Den Antarktiske Halvø
Når du står på Antarktis i ærefrygt, vil du finde storheden uforståelig. Endeløse neon-blå udskæringer i isen og en krystalklar himmel fremstår enkelt og ligetil og alligevel så komplekst og berusende. Du fyldes af 100 procent renhed og friskhed, mens du står dér ved verdens ende. På Antarktis er man helt under huden på Moder Natur. At være ubetydelig som blot endnu en hjælpeløs skabning, vil helt sikkert føles skræmmende og befriende på samme tid. Det er dét en rejse til Antarktis kan – sætte alt i et andet lys, et nyt perspektiv, og åbne ens øjne for verdens forunderlige og ubegribelige storhed. Når man står dér på kanten af verden, vil selv ens åndedrag bryde den sjælstilnende skønhed. Isbjerge flyder rundt som en fin krystaludstilling, så rolige og vægtløse, og kun havets særegne skabninger forstyrrer det stille billede. Alle, der har besøgt Antarktis, siger, at ord ikke kan beskrive følelsen af at stå derude, hvor naturen bare er rå, ubarmhjertig og dog alligevel tilstrækkelig. Det skal bare opleves!
Plancius, Ortelius og Hondius
De hollandske, isforstærkede ekspeditionsskibe m/v Plancius og m/v Ortelius er perfekte til polare ekspeditioner. De er særdeles isforstærkede og velegnede til at navigere i de arktiske egne. De har plads til 116 passagerer fordelt i kahytter af forskellig standard og med tilknyttede private badeværelser.
Skibene har restaurant og forelæsningssal samt en stor observationslounge med bar og fuld panoramaudsigt. Skibene er udstyret med et stort dæk, som giver alle rig mulighed for at observere dyrelivet og de betagende udsigter under sejladsen. Ombord er der Zodiak-gummibåde med 40 HP påhængsmotorer, som sikrer hurtig og nem adgang til øerne undervejs. Skibene er hyggeligt indrettet og komfortable men er som sådan ikke luksus-cruiseskibe.
De kan i kraft af deres lille størrelse komme steder, som mange andre krydstogtskibe til Antarktis ikke kan. Plancius og Ortelius er bemandet af hhv. 47 og 50 personer, hvoraf cirka halvdelen har maritime opgaver, mens resten har serviceopgaver i forhold til skibets gæster. Der er også to ekspeditionsledere og seks naturguider samt en læge iblandt mandskabet. Set i dette lys, er vores rejser til Antarktis en eksklusiv luksusrejse.
m/v Hondius er verdens første, registrerede “Polar Class 6”-skib, som tilfredsstiller de seneste og højeste “Lloyd’s Register”-krav for isforstærkede krydstogtsskibe. Hondius er det mest fleksible, stabile, avancerede og innovative isforstærkede skib til polare områder. Skibet overstiger desuden “Polar Code”-kravene, så du kan nyde polarområderne og påvirke dem så lidt som muligt. Hondius er større end sine søstre med plads til 174 passagerer og en besætning på 72.
Program
Dag 1
Hvor verden ender, begynder din drøm!
Din rejse begynder, hvor verden ender. Ushuaia i Argentina er kendt som verdens sydligste by på Jorden og er placeret på den sydlige spids af det sydamerikanske kontinent. Om eftermiddagen påmønstrer du ekspeditionsskibet og forlader Ildlandets hovedstad Ushuaia, som har fået kælenavnet ”Verdens ende”. Herfra sejler du gennem den betagende Beaglekanal resten af dagen. Turen bringer storslåede udsigter, den ene mere eventyrlig end den anden, mens du lader tankerne glide over i en virkelig drøm, som du er midt i.
Dag 2
Vestenvindens fugleliv
Normalt følger flere forskellige arter fugle med os, når vi sejler gennem vestenvindene som området er kendt for. Vi bevæger os længere og længere væk fra Ildlandet på vores rejse til Falklandsøerne. Her er gode muligheder for at se flere forskellige arter af albatrosser, stormpetreler, skråper og alkestormfugle.
Dag 3
Falklandsøerne
På Falklandsøerne myldrer det med fugle- og dyreliv, som er let at komme tæt på, da de ikke frygter mennesker. Falklandsøerne er forholdsvis ukendte som naturområde og huskes bedst for krigen mellem Storbritannien og Argentina i 1982. På øerne trives et utal af forskellige fuglearter, men der er også store chancer for at se både Peales- og Commersons-delfiner i havet omkring øerne. Under denne del af din rejse til Falklandsøerne kan du besøge følgende øer:
Carcass Island – Selvom navnet måske ikke virker tillokkende, så er øen meget speciel og bestemt et besøg værd. Der findes ingen gnavere på øen, hvilket gør at fuglelivet virkelig stortrives og er meget mangfoldigt. Her er alt fra Magellan- og æselpingviner til flere af de mindre fugle så som Cobb’s wren og ”tussock bird”.
Saunders Island – Dette er et af stederne, hvor det er muligt at se den fantastiske sortbrynede albatros. Netop på Saunders Island kan man følge deres nogen gange klumsede landinger. På øen er der også ynglende blåkindede skarver og springpingviner. Men du kan også være heldig at se Magellan-, æsel-, og kongepingviner på Saunders Island.
Dag 4
Falklandsøernes kulturheksekedel
Falklandsøernes hovedstad, Port Stanley, byder på en blanding af sydamerikanske kendetegn blandet med victoriansk charme. Her er farverige huse, velfriserede haver og pubs i ægte engelsk stil. Du kan opleve flere at de 100 år gamle klippere, der ligger tilbage som stille vidner til strabadserne, som sømændene i 19. århundrede måtte udstå. Byen har et lille men yderst besøgsværdigt museum, som formidler øernes historie fra bosættelsesperioden op til Falklandskrigen. Omkring 2100 indbyggere bor i hovedstaden, hvor du kan spadsere frit omkring og suge indtrykkene til dig.
NB! Entréudgifter til byens attraktioner er ikke inkluderet i programmet.
Dag 5-6
Draget mod syd
På vej til South Georgia krydser du den antarktiske konvergenszone. Det er netop i denne zone, at temperaturen falder betydeligt indenfor blot få timers sejlads. Næringsrigt vand stiger op mod overfladen på grund af sammenstødende vandsøjler. Zonen, der strækker sig over 35-40 kilometer, er ikke kun en hydrologisk zone men også en klar adskillelse af biotoper og dyreliv. Det næringsrige vand skaber de ultimative vilkår for en masse dyreliv, specielt krill, og dette tiltrækker mange større dyr. Normalt tiltrækker skibets sejlads gennem konvergenszonen også en masse forskellige havfugle som albatrosser, skråper, kjover og petreler. En bonanza af hektisk fugleliv udvikler sig overalt i denne zone i jagten på det næste måltid.
Dag 7-10
South Georgia
Du ankommer til den første aktivitetsdag på South Georgia på den syvende dag af din drømmerejse. Her på South Georgia kan vejret være meget udfordrende, og det dikterer programmet. Men over de kommende dage vil du få muligheden for at besøge følgende steder afhængigt af vejret.
Prion Island: Lukket det meste af den tidlige yngleperiode (fra 20. nov – 7. jan).
Fortuna Bay: Tæt på strande, der er beboet af pingviner og sæler, har du chancen for at følge den sidste del af Shackletons eventyrlige rute til den forladte hvalfangerby, Stromness. Denne rute går hen over bjergpasset og videre forbi Shackletons vandfald. Jorden er hovedsagelig sumpet, og du skal være forberedt på at krydse mindre vandløb.
Salisbury Plain, St. Andrews Bay og Gold Harbour: Disse steder huser ikke kun de tre største kongepingvinkolonier på South Georgia, men de danner også rammerne for nogle af verdens største ynglekolonier af sydlige elefantsæler. Det er præcis på dette tidspunkt under din rejse, at sælerne er på deres højeste i deres ynglecyklus! Her kan du observere de fire ton tunge tyre, mens de våger over deres territorier og harem, hvor hunner er enten midt i at give fødsel eller er højdrægtige. Her er bestemt også tilstrækkelige mængder af antarktiske pelssæler.
Grytviken: Dette er en gammel forladt hvalfangerstation. Kongepingviner har nu overtaget og vandrer gennem gaderne. Elefantsælerne ligger overalt og slænger sig, som om de ejer stedet, hvilket de måske også gør? Her kan du også besøge South Georgias museum og Shackletons grav.
Dag 11
Videre til søs
På denne del af ruten kan der forekomme havis, og det er et godt sted at spejde efter sydpolarkjover og snepetreler. Sammen med andre havfugle følger de ofte skibet sydover.
Dag 12
Laurie Island eller Signy Islands Shingle Cove
Afhængigt af vejret og havisen kan det være, at du kan besøge Base Orcadas. Det er en argentinsk forskningsstation på Laurie Island i det sydlige South Orkney-øhav. Personalet vil typisk meget gerne vise deres forskningsstation frem, som ligger omgivet af fantastiske gletsjere. Hvis ikke det er muligt at komme i land her, så er der måske mulighed for en landgang på Signy Islands Shingle Cove i stedet for.
Dag 13
Hval i sigte!
Kæmpe isbjerge og gode chancer for finhvaler sikrer, at der ikke er et eneste kedeligt øjeblik på den sidste sørejse sydover. Naturen er barsk og storslået, og man kan let drømme sig tilbage til hvalfangernes epoke. På denne sørejse har du nok den allerbedste chance for at spotte den antarktiske petrel.
Dag 14-17 (14-16)
Den Antarktiske Halvø venter dig
Hvis vejret og specielt havisen tillader det, sejler du nu ind i Weddel-havet. Her bliver du budt velkommen af kolossale isbjerge, som bevidner din ankomst til den østlige side af den Antarktiske Halvø. Paulet Island, som er specielt kendt for sin enorme bestand af Adéliepingviner, er et af de mulige stop på denne del af ruten. Hvis der er mulighed, stopper du også på Brown Bluff, der ligger midt i det is-tilstoppede antarktiske område. Her vil du eventuelt få muligheden for at plante fødderne på det syvende kontinent!
Hvis betingelserne ikke er favorable for at sejle ind i Weddel-havet fra øst, sejler du i stedet mod Elephant Island og ind i Bransfield-strædet mellem de Sydlige Shetlandsøer og den Antarktiske Halvø. Her forsøger vi at få adgang til det antarktiske sund, der løber mellem den Antarktiske Halvø og Joinville-øgruppen.
Denne udvidede sørejse du er på giver muligheden for at sejle endnu længere ned igennem det is-fyldte hav langs den vestlige del af den Antarktiske Halvø. Efter at have sejlet gennem Neumayer-kanalen får du chancen for at besøge den tidligere britiske forskningsstation, der nu fungerer som et museum og postkontor i Port Lockroy på Goudier Island. Her er aktiviteter omkring Jougla-pynten, hvor man mødes af æselpingviner og blåkindede skarver. Det er muligt, der vil være andre besøg i dette område også. I Neko-havnen eller Paradise Bay har du muligheden for at sætte fødderne på det antarktiske kontinent i et episk landskab, der minder om noget fra en anden verden! Alpine bjergtoppe og mastodontiske gletsjere går helt ned i havet. Stedet her er ideelt til at spotte hvaler og specielt pukkelhvaler og vågehvaler.
Cuverville Island er endnu et muligt stop i de tidlige timer af din sidste landgangsdag. Her kan man nyde morgenen og udforske klipperne i godt selskab af den største ynglekoloni af æselpingviner på hele den Antarktiske Halvø. Vejret i Drake-passagen bestemmer det eksakte tidspunkt for afgang.
NB! På rejser af 19 dages varighed forkortes dette ophold dag 14-17 omkring den Antarktiske Halvø med en dag og bliver dermed dag 14-16.
Dag 18-19 (17-18)
Gamle venner, der ikke glemmer
Mens du krydser Drake-passagen, hilses du igen velkommen af et stort antal forskellige havfugle, som bringer minderne frem fra da turen gik mod syd. Nu virker de sikkert en smule mere familiære for dig og du for dem.
Dag 20 (19)
Tilbage til verdens ende, Ushuaia
Uanset hvor fantastisk det har været, så må ethvert eventyr nødvendigvis ende. Det gør dette eventyr også. Det er nu tid til at sige farvel til besætningen og alle de nye bekendtskaber, du har fået ombord på din rejse med Plancius. Når der er sagt farvel, afmønstrer du i Ushuaia men heldigvis fyldt med minder, som vil følge dig hvor end nye eventyr tager dig hen.
Det hollandske, oceanografiske isforstærkede ekspeditionsskib m/v Plancius, som indtil 2004 sejlede for det hollandske søværn, er blevet totalt renoveret i 2009. Skibet opfylder de seneste SOLAS-regulativer (Safety Of Life At Sea). Det har plads til 108 passagerer fordelt i 53 kahytter med tilknyttede private badeværelser. Skibet har restaurant med tilstødende forelæsningssal og en stor observationslounge med bar og fuld panoramaudsigt. Skibet er udstyret med et stort dæk, som giver alle rig mulighed for at observere dyrelivet og de betagende udsigter under sejladsen. Ombord på Plancius er der 10 Mark V Zodiak gummibåde med 40 HP påhængsmotorer, som sikrer hurtig og nem adgang til øerne undervejs. Plancius er hyggeligt indrettet og yderst komfortabelt men ikke et luksus-cruiseskib. Det er et ekspeditionsskib, der er bygget til polarekspeditioner, og skibet kan grundet sin lille størrelse komme steder, som mange andre krydstogtskibe til Antarktis ikke kan. Skibet er bemandet af i alt 37 personer, hvoraf 18 har maritime opgaver, 19 har serviceopgaver i forhold til skibets gæster, 2 ekspeditionsledere og 6 naturguider. Der er ligeledes en læge med ombord på skibet i tilfælde af sygdom mv.
Passagerer
116 i 53 kahytter
Mandskab
47
Længde
89 meter
Dybgang
5 meter
Is-klasse
1 D
Displacement
3211 ton
Fremdrivning
3x Diesel-Electric
Hastighed
10.5 knob gennemsnit
m/v Ortelius
Det isforstærkede Ortelius er et fremragende skib til polare ekspeditioner, og ligesom m/v Plancius giver Ortelius’ fleksibilitet adgang til fjerne egne såsom Ross Sea og kan på grund af sin lille størrelse komme steder, som mange andre krydstogtskibe til Antarktis ikke kan. Skibet har den højeste is-klasse (UL1, svarer til A1) og er derfor særdeles velegnet til at navigere i selv svære, isfyldte farvande. Skibet har plads til 108 passagerer og har god dækplads. Ombord på Ortelius er et meget erfarnet, internationalt mandskab på 20 personer samt et “hotelmandskab” på 19 personer inklusive stewardesser, 6 guider/forelæsere, en ekspeditionsleder og en læge.
Skibet er udstyret med enkle men komfortable kahytter i forskellige kategorier med eget bad og toilet samt fællesarealer. Der er to restauranter og en bar/foredragssal. Det store, åbne dæk giver rig mulighed for at observere dyrelivet og de betagende udsigter under sejladsen.
Passagerer
116-123 i 53 kahytter
Mandskab
50
Længde
91 meter
Dybgang
5,4 meter
Is-klasse
UL 1 (1 A)
Displacement
4090 ton
Fremdrivning
6 ZL 40/48 SULZER
Hastighed
10.5 knob gennemsnit
m/v Hondius
Hondius er verdens første, registrerede “Polar Class 6”-skib, som tilfredsstiller de seneste og højeste “Lloyd’s Register”-krav for isforstærkede krydstogtsskibe. Hondius er det mest fleksible, stabile, avancerede og innovative isforstærkede skib til polare områder. Skibet overstiger desuden “Polar Code”-kravene, så du kan nyde polarområderne og påvirke dem så lidt som muligt.
Hondius har plads til 174 passagerer, som kan indkvarteres i en række forskellige kategorier fra 4-personers kahyt til den meget luksuriøse “Hondius-suite” på 35 kvm. Et af skibets dæk er forbeholdt forelæsninger og præsentationer i en stor lounge samt et seperat foredragsrum. Hondius kombinerer komfort og luksus med en hyggelig og afslappet atmosfære. Målet er at tilbringe så lidt tid som muligt til søs og så meget tid som muligt på land. Derfor er Hondius udstyret med en lille men kraftfuld flåde af Zodiac-gummibåde, som hurtigt bringer passagerer i land og minimerer ventetiden.
Skibet har et mandskab på 72 personer, der sørger for, at gæsterne får en uforglemmelig oplevelse til søs såvel som på land.
Passagerer
174 i 82 kahytter
Mandskab
72
Længde
107,6 meter
Dybgang
5,3 meter
Is-klasse
Polar Class 6 (= 1A-Super)
Displacement
5590 ton
Fremdrivning
2 x ABC; total 4,200 kW
Hastighed
15 knob
Info om rejsen
Individuel
Pris: fra DKK 83.480
Priserne er baseret på soveplads i en 4-sengs kahyt.
Tilvalg
Tilslutningsfly til Buenos Aires og Ushuaia
Transfers i Buenos Aires og Ushuaia
Hoteller i Buenos Aires og Ushuaia
Program i Buenos Aires og Ushuaia
Rejsen inkluderer
Sørejse ombord på skibet Plancius, Ortelius eller Hondius
Helpension ombord på skibet, inkl. snacks, kaffe og te.
Programlagte forelæsninger af skibets naturvejledere på navigationsdage
Gratis lån af gummistøvler og snesko
Alle landgange med ”Zodiak”-gummibåd
Al transport ifølge program (der kan forekomme ændringer i programmet grundet vejret/havis)
Engelsktalende ekspertguide i antarktisk historie, klima og dyreliv
Rejsen inkluderer ikke
Fly til/fra Buenos Aires og Ushuaia
Transfers, program, hoteller og måltider på land (tilslutningen til cruiset)
Evt. entréer til seværdigheder på land
Afbestillings- og rejseforsikring
Drikkepenge til guider
Steder
Ushuaia
Falklandsøerne
South Georgia
South Orkney Islands
South Shetland Islands
Paulet Island
Port Lockroy (Goudier Island)
Paradise Bay
Neko Harbour (Antarktiske Halvø)
Cuverville Island
Drakepassagen
Praktisk
Passet skal være gyldigt 6 måneder efter hjemrejse.
BEMÆRK: Programmet skal opfattes som vejledende og kan variere alt efter vejret, isen og dyrelivet, som opleves undervejs. Ekspeditionslederen på skibet bestemmer det endelige program på stedet. Fleksibilitet er en forudsætning for ekspeditionssejladser af denne type.
Er du ved at planlægge din næste rejse? Få vejledning fra en af vores berejste og kompetente medarbejdere, så vi sammen kan skræddersy DIN perfekte drømmerejse.
Modtag vores spændende nyhedsbrev!
Få inspiration og vær blandt de første, som hører om vores nye rejser.