Den Trans-Aralske Jernbane gennem storslåede landskaber i Kasakhstan
Trans-aralske jernbane

Den Trans-Aralske Jernbane

Den Trans-Aralske Jernbane blev bygget i 1906 og var i mange år det eneste rigtige bindeled i Centralasien. Jernbanen skærer gennem store dele af Kasakhstan, og skinnerne erstattede de karavaneruter, der før havde forbundet Kasakhstan med Rusland og Europa på den gamle Silkevej. Kasakhstan blev nu introduceret til den moderne verden samtidig med, at russerne fik lettere ved at kontrollere det lokale styre.

Toget kører igennem områderne i den nordlige og centrale del af landet med steppe og ørkenlandskab. Landskaberne er betagende, og selve togrejsen er en stor del af oplevelsen. Vi har flere overnatninger på toget og kan fra vinduet nyde de meget forskellige landskaber, vi kører igennem.

Altyn Emel, Kazakhstan

Overraskende landskaber

Kasakhstan er et enormt land og byder på varierende landskaber: vidtstrakte stepper, sneklædte bjerge, dybe røde kløfter, turkisblå søer, gule ørkner, vilde månelandskaber, det Kaspiske Hav. På vores rejse til Kasakhstan oplever vi flere nationalparker, og der er mulighed for både gå- og rideture. Her er meget smukt men kun få turister. Vi skal fx opleve den Syngende Sandklit, Boldenes Dal og Karagiye-forsænkningen, som ligger 132 meter under havets overflade.

Vi skal også se resterne af den engang så store Aralsø, som deles af Kasakhstan og Usbekistan. Inddæmninger af floderne, som forsyner søen med vand, til kunstvanding har gjort, at søen, der engang var verdens fjerdestørste, nu er skrumpet ind til næsten ingenting. En af de største øjenåbnere er de strandede fiskerbåde, der ligger midt i et ørkenlandskab og ruster.

Turkestan på Silkevejen

Den gamle Silkevej

På vores rejse til Kasakhstan rammer vi strækninger af den ældgamle Silkevej. Vi fornemmer ånden fra karavanernes tid, når de møjsommeligt slæbte sig over store strækninger. Vi gør holdt i nogle af de gamle Silkevejsbyer og ser bygninger og arkæologiske udgravninger fra Silkevejens tid.

Vi ser bl.a. ruinerne af oldtidsbyen Otrar. Den blev bygget i det fjerde århundrede f.Kr. og var et handelscentrum, indtil mongolerne jævnede den med jorden i det 13. århundrede. I Turkestan ser vi nogle af Kasakhstans flotteste monumenter fra Silkevejen. Byen var hovedstad for det kasakhiske khan-dømme og lå i knudepunktet på ruten til berømte byer som Samarkand, Bukhara og Khiva (alle i Usbekistan). Turkestan var kendt som det spirituelle og politiske centrum fra det 16. – 18. århundrede.

Kasakhstan - Astana - Præsidentpaladset

Futuristiske byer og rumcenter

Centralasiens hovedstæder er alle kendetegnet ved deres særlige blanding af kommunistisk Sovjetstil og futuristiske bygninger. Kasakhstans hovedstad, Nur-Sultan, er ingen undtagelse. Byen var indtil for nylig kendt som Astana men skiftede navn til ære for landets første præsident. Den er designet af den japanske arkitekt Kisho Kurokawa, og oliepenge har sponsoreret mange futuristiske bygninger og smukke moskeer. På en måde er det lidt for meget, nogle vil sige kitschet eller smagløst, men det er faktisk også flot.

Vi ser et udvalg af de specielle bygninger samt seværdigheder og parker i både Nur-Sultan og Almaty. Arkitekturen kan være en lige så stor del af oplevelsen som selve museerne. Vi besøger bl.a. Museet for Kasakhstans Første Præsident, Paladset for Fred og Forsoning og Khan Shatyr-indkøbscenteret.

I Baikonur besøger vi kosmodromen, som er russernes svar på USAs Cape Canaveral. Da basen blev etableret, var området en del af Sovjetunionen. Det var herfra Sputnik blev sendt op, og herfra at Jurij Gagarin blev sendt afsted som det første menneske i rummet.

Den Trans-Aralske Jernbane

Den Trans-Aralske Jernbane blev bygget i 1906 og var i mange år det eneste rigtige bindeled i Centralasien. Jernbanen skærer gennem store dele af Kasakhstan, og skinnerne erstattede de karavaneruter, der før havde forbundet Kasakhstan med Rusland og Europa på den gamle Silkevej. Kasakhstan blev nu introduceret til den moderne verden samtidig med, at russerne fik lettere ved at kontrollere det lokale styre.

Toget kører igennem områderne i den nordlige og centrale del af landet med steppe og ørkenlandskab. Landskaberne er betagende, og selve togrejsen er en stor del af oplevelsen. Vi har flere overnatninger på toget og kan fra vinduet nyde de meget forskellige landskaber, vi kører igennem.

Overraskende landskaber

Kasakhstan er et enormt land og byder på varierende landskaber: vidtstrakte stepper, sneklædte bjerge, dybe røde kløfter, turkisblå søer, gule ørkner, vilde månelandskaber, det Kaspiske Hav. På vores rejse til Kasakhstan oplever vi flere nationalparker, og der er mulighed for både gå- og rideture. Her er meget smukt men kun få turister. Vi skal fx opleve den Syngende Sandklit, Boldenes Dal og Karagiye-forsænkningen, som ligger 132 meter under havets overflade.

Vi skal også se resterne af den engang så store Aralsø, som deles af Kasakhstan og Usbekistan. Inddæmninger af floderne, som forsyner søen med vand, til kunstvanding har gjort, at søen, der engang var verdens fjerdestørste, nu er skrumpet ind til næsten ingenting. En af de største øjenåbnere er de strandede fiskerbåde, der ligger midt i et ørkenlandskab og ruster.

Den gamle Silkevej

På vores rejse til Kasakhstan rammer vi strækninger af den ældgamle Silkevej. Vi fornemmer ånden fra karavanernes tid, når de møjsommeligt slæbte sig over store strækninger. Vi gør holdt i nogle af de gamle Silkevejsbyer og ser bygninger og arkæologiske udgravninger fra Silkevejens tid.

Vi ser bl.a. ruinerne af oldtidsbyen Otrar. Den blev bygget i det fjerde århundrede f.Kr. og var et handelscentrum, indtil mongolerne jævnede den med jorden i det 13. århundrede. I Turkestan ser vi nogle af Kasakhstans flotteste monumenter fra Silkevejen. Byen var hovedstad for det kasakhiske khan-dømme og lå i knudepunktet på ruten til berømte byer som Samarkand, Bukhara og Khiva (alle i Usbekistan). Turkestan var kendt som det spirituelle og politiske centrum fra det 16. – 18. århundrede.

Futuristiske byer og rumcenter

Centralasiens hovedstæder er alle kendetegnet ved deres særlige blanding af kommunistisk Sovjetstil og futuristiske bygninger. Kasakhstans hovedstad, Nur-Sultan, er ingen undtagelse. Byen var indtil for nylig kendt som Astana men skiftede navn til ære for landets første præsident. Den er designet af den japanske arkitekt Kisho Kurokawa, og oliepenge har sponsoreret mange futuristiske bygninger og smukke moskeer. På en måde er det lidt for meget, nogle vil sige kitschet eller smagløst, men det er faktisk også flot.

Vi ser et udvalg af de specielle bygninger samt seværdigheder og parker i både Nur-Sultan og Almaty. Arkitekturen kan være en lige så stor del af oplevelsen som selve museerne. Vi besøger bl.a. Museet for Kasakhstans Første Præsident, Paladset for Fred og Forsoning og Khan Shatyr-indkøbscenteret.

I Baikonur besøger vi kosmodromen, som er russernes svar på USAs Cape Canaveral. Da basen blev etableret, var området en del af Sovjetunionen. Det var herfra Sputnik blev sendt op, og herfra at Jurij Gagarin blev sendt afsted som det første menneske i rummet.