Den Trans-Aralske Jernbane – stepper, bjerge og månelandskaber i Kasakhstan
Mens den Transsibiriske Jernbane og den Transmongolske Jernbane kører østover fra Moskva mod Stillehavet og Kina, går den Trans-Aralske Jernbane mod syd til Centralasien – og dén rute er bestemt ikke mindre interessant. Jernbanen blev bygget i 1906 og var i mange år det eneste rigtige bindeled til Centralasien. Skinnerne erstattede de karavaneruter, der før havde forbundet Kasakhstan med Rusland og Europa. Kasakhstan blev nu introduceret til den moderne verden samtidig med, at russerne fik lettere ved at kontrollere det lokale styre.
Kasakhstan er et af verdens største lande men klemt inde mellem to endnu større giganter, Rusland og Kina. Toget kører igennem områderne i den nordlige og centrale del af landet med steppe og ørkenlandskab. Videre mod syd ligger de store søer og et alpint landskab med smukke bjerge, store kløfter og de mest fantastiske månelandskaber og naturfænomener. I Baikonur sender russerne stadig deres raketter op. I Aralsk ligger fiskerbådene og ruster i ørkenen, fordi Aralsøen næsten er forsvundet. Man har bygget futuristiske storbyer, men her er også stadig bygningsværker fra Silkevejens tid.
Rejsen foregår i tog, og som på den Transsibiriske Jernbane er selve togrejsen også en stor del af oplevelsen. Vi har flere overnatninger på toget og kan fra vinduet nyde de meget forskellige landskaber, vi kører igennem.
Velkommen på en ukendt men storslået togrejse på den gamle Silkevej!
Rejs med tog ad den Trans-Aralske Jernbane og nyd udsigterne undervejs
Lad dig overvælde af Kasakhstans fantastiske landskaber
Oplev futuristiske storbyer og bygningsværker fra Silkevejens tid
Besøg Baikonur, hvor russerne stadig sender deres raketter op
Se de rustne skibe i ørkenen, og hør den tragiske historie om Aralsøen
Rejsen er en pionérrejse, så ændringer i programmet kan forekomme.
Dette er en eksotisk togrejse gennem spektakulære landskaber.
På denne togrejse er gruppestørrelsen max. 25.
Rejseledere
Markus Bogisch er ph.d. i kunsthistorie, forfatter, redaktør og foredragsholder. Hans primære forskningsområde er middelalderkunsten i den kristne periferi og dens interaktion med den islamiske kunst samt deres fælles rødder i antikken. Markus har mange års erfaring som rejseleder med indgående kendskab til landene i Sydkaukasus, Mellemøsten og Centralasien.
Den Trans-Aralske Jernbane blev bygget i 1906 og var i mange år det eneste rigtige bindeled i Centralasien. Jernbanen skærer gennem store dele af Kasakhstan, og skinnerne erstattede de karavaneruter, der før havde forbundet Kasakhstan med Rusland og Europa på den gamle Silkevej. Kasakhstan blev nu introduceret til den moderne verden samtidig med, at russerne fik lettere ved at kontrollere det lokale styre.
Toget kører igennem områderne i den nordlige og centrale del af landet med steppe og ørkenlandskab. Landskaberne er betagende, og selve togrejsen er en stor del af oplevelsen. Vi har flere overnatninger på toget og kan fra vinduet nyde de meget forskellige landskaber, vi kører igennem.
Overraskende landskaber
Kasakhstan er et enormt land og byder på varierende landskaber: vidtstrakte stepper, sneklædte bjerge, dybe røde kløfter, turkisblå søer, gule ørkner, vilde månelandskaber, det Kaspiske Hav. På vores rejse til Kasakhstan oplever vi flere nationalparker, og der er mulighed for både gå- og rideture. Her er meget smukt men kun få turister. Vi skal fx opleve den Syngende Sandklit, Boldenes Dal og Karagiye-forsænkningen, som ligger 132 meter under havets overflade.
Vi skal også se resterne af den engang så store Aralsø, som deles af Kasakhstan og Usbekistan. Inddæmninger af floderne, som forsyner søen med vand, til kunstvanding har gjort, at søen, der engang var verdens fjerdestørste, nu er skrumpet ind til næsten ingenting. En af de største øjenåbnere er de strandede fiskerbåde, der ligger midt i et ørkenlandskab og ruster.
Den gamle Silkevej
På vores rejse til Kasakhstan rammer vi strækninger af den ældgamle Silkevej. Vi fornemmer ånden fra karavanernes tid, når de møjsommeligt slæbte sig over store strækninger. Vi gør holdt i nogle af de gamle Silkevejsbyer og ser bygninger og arkæologiske udgravninger fra Silkevejens tid.
Vi ser bl.a. ruinerne af oldtidsbyen Otrar. Den blev bygget i det fjerde århundrede f.Kr. og var et handelscentrum, indtil mongolerne jævnede den med jorden i det 13. århundrede. I Turkestan ser vi nogle af Kasakhstans flotteste monumenter fra Silkevejen. Byen var hovedstad for det kasakhiske khan-dømme og lå i knudepunktet på ruten til berømte byer som Samarkand, Bukhara og Khiva (alle i Usbekistan). Turkestan var kendt som det spirituelle og politiske centrum fra det 16. – 18. århundrede.
Futuristiske byer og rumcenter
Centralasiens hovedstæder er alle kendetegnet ved deres særlige blanding af kommunistisk Sovjetstil og futuristiske bygninger. Kasakhstans hovedstad, Nur-Sultan, er ingen undtagelse. Byen var indtil for nylig kendt som Astana men skiftede navn til ære for landets første præsident. Den er designet af den japanske arkitekt Kisho Kurokawa, og oliepenge har sponsoreret mange futuristiske bygninger og smukke moskeer. På en måde er det lidt for meget, nogle vil sige kitschet eller smagløst, men det er faktisk også flot.
Vi ser et udvalg af de specielle bygninger samt seværdigheder og parker i både Nur-Sultan og Almaty. Arkitekturen kan være en lige så stor del af oplevelsen som selve museerne. Vi besøger bl.a. Museet for Kasakhstans Første Præsident, Paladset for Fred og Forsoning og Khan Shatyr-indkøbscenteret.
I Baikonur besøger vi kosmodromen, som er russernes svar på USAs Cape Canaveral. Da basen blev etableret, var området en del af Sovjetunionen. Det var herfra Sputnik blev sendt op, og herfra at Jurij Gagarin blev sendt afsted som det første menneske i rummet.
Den Trans-Aralske Jernbane
Den Trans-Aralske Jernbane blev bygget i 1906 og var i mange år det eneste rigtige bindeled i Centralasien. Jernbanen skærer gennem store dele af Kasakhstan, og skinnerne erstattede de karavaneruter, der før havde forbundet Kasakhstan med Rusland og Europa på den gamle Silkevej. Kasakhstan blev nu introduceret til den moderne verden samtidig med, at russerne fik lettere ved at kontrollere det lokale styre.
Toget kører igennem områderne i den nordlige og centrale del af landet med steppe og ørkenlandskab. Landskaberne er betagende, og selve togrejsen er en stor del af oplevelsen. Vi har flere overnatninger på toget og kan fra vinduet nyde de meget forskellige landskaber, vi kører igennem.
Overraskende landskaber
Kasakhstan er et enormt land og byder på varierende landskaber: vidtstrakte stepper, sneklædte bjerge, dybe røde kløfter, turkisblå søer, gule ørkner, vilde månelandskaber, det Kaspiske Hav. På vores rejse til Kasakhstan oplever vi flere nationalparker, og der er mulighed for både gå- og rideture. Her er meget smukt men kun få turister. Vi skal fx opleve den Syngende Sandklit, Boldenes Dal og Karagiye-forsænkningen, som ligger 132 meter under havets overflade.
Vi skal også se resterne af den engang så store Aralsø, som deles af Kasakhstan og Usbekistan. Inddæmninger af floderne, som forsyner søen med vand, til kunstvanding har gjort, at søen, der engang var verdens fjerdestørste, nu er skrumpet ind til næsten ingenting. En af de største øjenåbnere er de strandede fiskerbåde, der ligger midt i et ørkenlandskab og ruster.
Den gamle Silkevej
På vores rejse til Kasakhstan rammer vi strækninger af den ældgamle Silkevej. Vi fornemmer ånden fra karavanernes tid, når de møjsommeligt slæbte sig over store strækninger. Vi gør holdt i nogle af de gamle Silkevejsbyer og ser bygninger og arkæologiske udgravninger fra Silkevejens tid.
Vi ser bl.a. ruinerne af oldtidsbyen Otrar. Den blev bygget i det fjerde århundrede f.Kr. og var et handelscentrum, indtil mongolerne jævnede den med jorden i det 13. århundrede. I Turkestan ser vi nogle af Kasakhstans flotteste monumenter fra Silkevejen. Byen var hovedstad for det kasakhiske khan-dømme og lå i knudepunktet på ruten til berømte byer som Samarkand, Bukhara og Khiva (alle i Usbekistan). Turkestan var kendt som det spirituelle og politiske centrum fra det 16. – 18. århundrede.
Futuristiske byer og rumcenter
Centralasiens hovedstæder er alle kendetegnet ved deres særlige blanding af kommunistisk Sovjetstil og futuristiske bygninger. Kasakhstans hovedstad, Nur-Sultan, er ingen undtagelse. Byen var indtil for nylig kendt som Astana men skiftede navn til ære for landets første præsident. Den er designet af den japanske arkitekt Kisho Kurokawa, og oliepenge har sponsoreret mange futuristiske bygninger og smukke moskeer. På en måde er det lidt for meget, nogle vil sige kitschet eller smagløst, men det er faktisk også flot.
Vi ser et udvalg af de specielle bygninger samt seværdigheder og parker i både Nur-Sultan og Almaty. Arkitekturen kan være en lige så stor del af oplevelsen som selve museerne. Vi besøger bl.a. Museet for Kasakhstans Første Præsident, Paladset for Fred og Forsoning og Khan Shatyr-indkøbscenteret.
I Baikonur besøger vi kosmodromen, som er russernes svar på USAs Cape Canaveral. Da basen blev etableret, var området en del af Sovjetunionen. Det var herfra Sputnik blev sendt op, og herfra at Jurij Gagarin blev sendt afsted som det første menneske i rummet.
Program
Dag 1
Afrejse til Nur-Sultan (Astana)
Afrejse til Kasakhstans hovedstad, Nur-Sultan. Vores store eventyr er i gang! Byen var indtil for nylig kendt som Astana men skiftede navn til Nur-Sultan til ære for landets første præsident.
Vi rejser midt på dagen til Moskva, hvor der er en mellemlanding, inden vi flyver med natfly til Kasakhstan.
Måltider inkluderet: på flyet
Overnatning: på flyet
Dag 2
Futuristiske Nur-Sultan
Tidligt tjek ind på hotellet med tid til at sove nogle timer inden frokost. Herefter tager vi ud og ser byen. Store dele af Nur-Sultan er en planlagt by, designet af den japanske arkitekt Kisho Kurokawa. Oliepenge har sponsoreret mange futuristiske bygninger og smukke moskeer. På en måde er det lidt for meget, men det er faktisk også flot.
Vi skal se nogle af byens største seværdigheder på dagens rundtur. Fælles for Nur-Sultans seværdigheder er, at arkitekturen kan være en lige så stor del af oplevelsen som selve museerne. Vi besøger bl.a. Museet for Kasakhstans Første Præsident, Paladset for Fred og Forsoning og Khan Shatyr-indkøbscenteret. På det Nationale Historiske Museum kan man se byens udvikling fra fortiden til nu, men også planerne for fremtiden. Fra Baiterek-tårnets observationsdæk ser vi det hele fra oven.
Vi har det meste af dagen til fortsat at udforske Nur-Sultan. Første stop er det kugleformede EXPO-museum fra 2017, der blev bygget i forbindelse med en international konference om grøn energi. Vi lægger også vejen forbi Astana Opera og Uafhængighedspaladset.
Om aftenen begynder vores togrejse mod den gamle hovedstad, Almaty. Inden afrejse finder vi tid til at proviantere lidt i et supermarked, så man har lidt snacks på toget. Det vil vi prøve at gøre, hver gang vi skal på en længere togtur. Klokken lidt over ni forlader toget Nur-Sultan og kører sydpå. Toget minder om dem, man kan finde på den Transsibiriske Jernbane. Her er 4- eller 2-sengskupéer, man kan sove i, samovarer med kogende vand i hver togvogn samt en spisevogn. Her kan man selvfølgelig få mad og drikke, men det er også et godt sted at mødes med sine medrejsende og nyde udsigten.
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning: på toget
Dag 4
På marked i Almaty
Vi ankommer til Almaty midt på formiddagen. På dagens byrundtur skal vi opleve Almatys største seværdigheder. Vi besøger den Grønne Basar, som er et overdækket marked, hvor mange lokale køber ind. Farverne, atmosfæren og menneskene minder om orientalske markeder, men man fornemmer også, at man ikke er langt fra Rusland – historisk og geografisk. I Paniflov-parken finder vi den smukke Zenkov-katedral omgivet af træer. Den er bygget i træ uden brug af søm og skulle efter sigende være den næsthøjeste træbygning i verden.
Senere kører vi op i Medeo-kløften over byen, hvor vi ser både den højest beliggende skøjtebane og det højest beliggende TV-tårn i verden. Vi ser også den store dæmning, der beskytter Almaty mod mudderskred. Fra Kok-Tobe-bakken nyder vi panorama-udsigten over Almaty. Her er en hyggelig lille park, hvor vi kan slappe lidt af, inden vi tager svævebanen ned fra bjerget tilbage til Almaty. Vi overnatter i Almaty.
De næste dage skal vi besøge de smukke naturparker øst for Almaty. Det er et af højdepunkterne på enhver Kasakhstan-rejse med alpine landskaber, bjergsøer og enorme kløfter.
I dag tager vi til nationalparken Altyn Emel. På vejen stopper vi ved Tamys-Tas, hvor vi finder helleristninger med tibetansk skrift og billeder af Buddha. De blev opdaget for ca. 150 år siden. Det er stadig uklart, hvornår de blev lavet og af hvem.
Fremme i Altyn Emel spiser vi frokost i en landsby, hvorefter vi tager ud og ser ”den Syngende Klit”. Klitten er 150 meter høj og tre kilometer bred. Den består af meget fint sand, som i blæsevejr skaber lyde (synger), så det kan høres flere kilometer væk. Det lyder lidt som orgelmusik. Er der sandstorm lyder det mere som en tromme. Fra klittens top er der en fantastisk udsigt. Man kan se Ili-floden under sig og bjergkæder i alle retninger.
Vi tager tilbage til landsbyen, hvor vi får aftensmad og overnatter på hotel eller guesthouse.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning:hotel eller guesthouse i landsbyen
Dag 6
Bjergsøerne i Kolsai
Efter morgenmaden kører vi til Kolsai-søerne. Det er tre bjergsøer i de nordlige Tien-Shan-bjerge, der strækker sig gennem Kina, Kasakhstan, Kirgisistan og Usbekistan. Kolsay-søerne ligger ca. fem kilometer fra grænsen til Kirgisistan. Der er omkring 700 meter fra den højeste til den laveste sø. Landskabet er utroligt smukt med en rig flora og fauna. Her er grantræer, bær, svampe, ørreder, bjerggeder, kaspiske rødhjorte m.m.
Man kan køre til den nederste af søerne. Herfra er det muligt at vandre med vores lokalguide videre op til den næste sø. Stien følger søbredderne gennem det smukke landskab. Der er ca. syv kilometer hver vej, så det er en heldagsudflugt. Den første sø ligger i 1818 meters højde, den anden i 2250 meters højde. Det er ikke en vanskelig rute, men man skal selvfølgelig være godt gående. Ønsker man ikke at gå med på den lange tur, kan man slappe af i naturen omkring den første sø. Det er også muligt at ride på heste (det koster ca. 250 kr.).
Vi overnatter i landsbyen Saty nede i dalen på hotel eller guesthouse. Dem, der bliver ved den første sø, behøver ikke at vente på, at de andre er færdige med vandreturen men kan blive kørt hjem til hotellet tidligere.
Måltider inkluderet: morgenmad og aftensmad
Overnatning: hotel eller guesthouse i landsbyen
Dag 7
Charyn-kløften, Kasakhstans ”Grand Canyon”
Vi kører nu til Charyn-kløften, hvor vi først får en panoramaudsigt over det storslåede landskab og efterfølgende kommer ned og går i kløftens bund, også kaldet ”slots-dalen”, fordi en labyrint af store stensøjler skyder til vejrs. Charyn-kløften kan nok bedst beskrives som en mindre udgave af Grand Canyon, dog stadig med vægge på 150-300 meters højde. Kløften er to kilometer lang og 20-80 meter bred.
For enden af kløften er der en lille oase ved Charynflodens bred, hvor man i jurter har lavet en open-air café, hvor vi kan slappe lidt af. Vi bruger 3-4 timer på at se kløften, hvorefter vi kører tilbage til Almaty. Frokost på vejen.
Kasakhstan lå på Silkevejens gamle karavaneruter, hvor rejsende på kameler krydsede Centralasiens stepper, bjerge og ørkener. I dag er dyrene udskiftet med lastbiler, men kamelerne er her stadig. Fra vores togvinduer eller på udflugter vil vi uundgåeligt få øje på dem i ny og næ, men i dag skal vi se kameler som aldrig før. Vi besøger nemlig en kamelfarm uden for Almaty, hvor der befinder sig 5000 kameler (primært dromedarer) i alle størrelser.
Det er muligt at ride på en hest (det koster ca. 250 kr.). Vi får lov at smage varme ”baursak” (en slags dumplings/dejpakker) og ”shubat” (en drik lavet på kamelmælk). Der er også mulighed for selv at prøve at tilberede baursak.
Vi tager tilbage til Almaty, hvorfra vi skal med toget videre vestpå. De der ønsker det kan spise aftensmad på en restaurant, der er ejet af kamelfarmen. Her kan man købe produkter lavet af kameluld.
Vi kører til stationen og hopper på nattoget til Taraz.
Måltider inkluderet: morgenmad
Overnatning: på toget
Dag 9
Taraz – en gammel Silkevejsby
Vi står af toget i byen Taraz. Vi befinder os nu i det sydligste Kasakhstan tæt ved grænsen til både Kirgisistan og Usbekistan. I Taraz ser vi en række moskeer, mausoleer og ruiner, der vidner om en storslået fortid. Det er en af de ældste byer i Kasakhstan, selv om meget af den i dag er af nyere dato. I det syvende og ottende århundrede var det også det største handelscentrum på Silkevejen.
Vi fortsætter til en anden af Kasakhstans store nationalparker, Aksu Zhabagly, hvor vi overnatter i et guesthouse.
Måltider inkluderet: –
Overnatning: guesthouse
Dag 10
Aksu Zhabagly Nationalpark
Aksu Zhabagly er den ældste nationalpark i Kasakhstan. Her er et meget varieret landskab med bjerge, dale med farverige blomster samt gletsjere. Parken er hjemsted for en række sjældne dyr og planter. Her er ibex (bjerggeder med enorme buede horn), hjort, los, mink, hulepindsvin, bjørn, sneleopard, grib og ørn. Man er virkelig kommet langt ud på landet her, og på trods af områdets skønhed er her ikke mange turister.
Det er igen muligt at leje en hest og ride en tur.
Sidst på dagen kører vi til byen Shymkent, hvor vi overnatter.
Vi befinder os stadig i det område af Kasakhstan, der var en central del af Silkevejen. I dag kører vi fra Shymkent til Turkestan. Undervejs ser vi bygninger og arkæologiske udgravninger fra Silkevejens tid. Vi ser bl.a. ruinerne af oldtidsbyen Otrar. Den blev bygget i det fjerde århundrede f.Kr. og var et handelscentrum, indtil mongolerne jævnede den med jorden i det 13. århundrede. Byen blev genopbygget, men bl.a. det gamle citadel er stadig en ruin.
I Turkestan ser vi nogle af Kasakhstans flotteste monumenter fra Silkevejen. Byen var hovedstad for det kasakhiske khan-dømme. Vi ser bl.a. det flotte kompleks Hazret-Sultan samt et mausoleum for en lokal filosof, som blev bygget af den store hærfører Timur Lenk. Turkestan er i dag et mål for tusindvis af pilgrimme. Tre pilgrimsrejser til Turkestan skulle efter sigende svare til én til Mekka.
Først på aftenen tager vi toget nordpå mod Baikonur. Toget forlader nu Kasakhstans sydlige bjerge, og landskabet afløses i højere grad af ørken og steppe.
Måltider inkluderet: morgenmad
Overnatning: på toget
Dag 12
Baikonur-kosmodromen – russernes rumcenter
Toget ankommer til Baikonur om morgenen. Byen er hjemsted for russernes rumprogram. Det er her fra Baikonur-kosmodromen, at deres rumraketter og satellitter bliver sendt op – altså deres svar på USAs Cape Kennedy / Cape Canaveral. Baikonurs geografiske placering gør den velegnet som base for opsendelse af raketter, og da basen blev etableret, var området jo en del af Sovjetunionen. Det var verdens første – og stadig største – base til opsendelse af rumfartøjer. Det var herfra Sputnik blev sendt op, og herfra at Jurij Gagarin blev sendt afsted som det første menneske i rummet.
Vi starter med morgenmad og har så en halv dag til at se de mest spændende ting, byen har at byde på. Vi ser kosmodromen udefra. Den ligger et stykke uden for byen, og det kræver særtilladelse at besøge den, så vi må se den fra nogle kilometers afstand. Baikonur by emmer dog også af rumhistorie. Vi skal bl.a. se det lokale rummuseum og den Internationale Rumskole. Her uddanner man specialister, men det er også et sted, hvor man kan se nogle modeller af raketter. Vi kan endda prøve at affyre vores egen mini-raket. Her er også opstillet raketter i det offentlige rum. Bl.a. en stor, imponerende Soyuz-raket, som vi selvfølgelig ser.
Midt på eftermiddagen kører vi med toget videre til Aralsk – en tur på ca. fire timer. Aralsk blev grundlagt, da den Trans-Aralske Jernbane blev bygget. Den tog sit navn fra Aralsøen, som den lå op ad. Byen voksede hurtigt på grund af de rige forekomster af fisk. I dag er både sø og fisk langt væk. Inddæmninger af floderne, som forsyner søen med vand, til kunstvanding har gjort, at søen, der engang var verdens fjerdestørste, nu er skrumpet ind til næsten ingenting.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Asem Hotel (eller lignende)
Dag 13
Den forsvundne Aralsø
I dag skal vi besøge området omkring den nordøstlige del af Aralsøen. Aralsk var engang en havneby. I dag er resterne af Aralsøen 20 kilometer væk. Vi skal opleve byer og flot natur i området, men selvfølgelig også få et indtryk af, hvad der er gået tabt.
Fiskerlandsbyen Akespe er delt i to. Den ene halvdel af byen er ved at blive begravet i sand, og beboerne er derfor flyttet højere op. Befolkningen lever delvist af kvægopdræt. Uden for byen ser vi en sandklit tæt på Aralsøens bred. Den flytter sig og skifter hele tiden form. Det er et af de flotteste steder i området.
Vi besøger også en varm radonkilde. De lokale tror den har helbredende egenskaber. Vi anbefaler dog ikke et bad i kilden, da radon normalt ikke herhjemme kategoriseres som helbredende.
En af de største øjenåbnere i dagens program er de strandede fiskerbåde. Da søens vand begyndte at trække sig tilbage, tog fiskerne deres både ud på dybere og dybere vand. Til sidst strandede de. I dag ligger de midt i et ørkenlandskab og ruster. Dagens nok smukkeste oplevelse er Karasandyk-kløften. Det er et lille bjergområde nær Aralsøen, hvis sandstensklippe er blevet slebet af vandet til nogle meget flotte former – et af Kasakhstans månelandskaber.
Måltider: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning: Asem Hotel (eller lignende)
Dag 14
Togrejse til det Kaspiske Hav
Ved middagstid tager vi toget til byen Aktau ved det Kaspiske Hav. Turen tager omkring et døgn, så der bliver god tid til at slappe af og nyde rejsen. Det meste af vejen er landskabet fladt.
Måltider: morgenmad
Overnatning: på toget
Dag 15
Eventyrlige månelandskaber
Efter ankomst til Aktau sidst på formiddagen tager vi på rundtur i det vestlige Kasakhstans fantastiske landskaber. Det er en perlerække af flotte naturfænomener. Dagens udflugt går til Tyub-Karagan-halvøen, der ligger tæt ved Aktau. Første stop er Zhygylgan – et enormt geologisk jordskred. Det opstod, da et stort, underliggende lag af ler og sand blev vasket væk, og det overliggende lag af sandsten styrtede sammen og ud i det Kaspiske Hav. Området ser helt specielt ud. Der er dannet en kløft med plader der stritter op af jorden mellem de gamle murbrokker.
Det ene specielle naturfænomen bliver afløst af det næste, når vi når vores næste stop, Kapamsay-kløften. En hvid kalkstenskløft med op til 70 meter dybe vægge står midt i den grønne steppe. Her kan man opleve både kameler og ørne. Herfra kører vi til Shakpak-Ata, en underjordisk moske. I gamle dage boede her en berømt healer med samme navn, og folk tror stadig, at stedet har helbredende egenskaber.
Vi spiser en picnic-frokost og tager videre til Torysh, også kendt som Boldenes Dal. Som navnet antyder, er det en dal dækket af ”bolde” – store sten. Ifølge legenden var det fremmede fjender, der blev forvandlet til sten af guderne. Stenene har en diameter på 3-4 meter. Nogle er runde, andre er ægge- eller cylinderformede eller ligner noget helt andet. Af og til ligger de oven på hinanden. Det er et højst mærkværdigt landskab, der ikke ligner noget fra denne planet. Men smukt er det.
Herfra kører vi den korte vej til Akespe-kløften og Sherkala-bjerget. Bjerget er endnu et af Kasakhstans fantastisk flotte, specielt udseende bjerge. En stribet monolit, der ligner en kæmpestor jurte.
Mæt af oplevelser tager vi tilbage til vores hotel i Aktau.
Rejsens sidste udflugt går til Karagiye-forsænkningen. Det er et unikt naturområde, der på kasakhisk kan oversættes til ”et sort hul”, selv om det egentligt primært er gult og hvidt. Det er med en placering 132 meter under havets overflade et af de lavest beliggende områder i verden. Forsænkningens stejle vægge befinder sig i et ørkenområde kun 50 kilometer uden for Aktau. Endnu et eksempel på Kasakhstans øde men også fantastiske og helt usædvanlige natur.
Tilbage i Aktau bliver der tid til et stop på byens historiske museum. Herefter er der fritid, indtil vi spiser afskedsmiddag sammen.
Tidligt om morgenen flyver vi fra Aktau til København via Moskva. Vi er hjemme i København omkring middagstid. Vores fantastiske eventyr er ved vejs ende.
“Jeg kan kun anbefale Panorama Travel som et professionelt og seriøst rejsebureau med stor ekspertise i rejser til mindre kendte egne af kloden.” (René, Roskilde)
Info om rejsen
Togene, vi kører med, har kupéer på hhv. 1. og 2. klasse. På 1. klasse er der 2 sovepladser i kupéerne. På 2. klasse er der 4 sovepladser i hver kupé. Rejsens grundpris indeholder overnatninger på 2. klasse. For et tillæg på 4500 kr. per person kan man opgradere til 1. klasse.
Hvis der ikke er nok førsteklasses kupéer på et tog, kan man opleve, at de to pladser, man har booket til en førsteklasses kupé i stedet omveksles til en hel andenklasses kupé. Dvs. at man er to om at dele en 4-sengskupé i stedet for en 2-sengskupé. Kupéerne har samme størrelse, så reelt betyder dette bare, at man får lidt ekstra plads til opbevaring af sine ting i de to ekstra køjer, man har til rådighed.
Der er forskel på de enkelte togsæt, og derfor skal informationen her på siden også tages med et gran salt. Både togvognenes udseende og kvalitet kan variere. Det kan oven i købet af og til variere fra togsæt til togsæt på samme tog. Generelt plejer togene at være lidt ældre end dem, der fx kører på den Transsibiriske Jernbane.
Det kan en sjælden gang forekomme, at der ikke er nok kupéer på 1. klasse på enkelte strækninger, og der heller ikke er plads til, at man kan få en hel andenklasses kupé i stedet. I disse tilfælde kan man blive nødt til at tage disse stræk af turen på 2. klasse i en kupé med tre andre rejsende. Vi vil selvfølgelig prøve at få placeret medlemmer af gruppen sammen. Den besparelse, der vil være herved, får man selvfølgelig godtgjort.
Kupéerne på 1. og 2. klasse befinder sig ofte i forskellige togvogne, så selv om vi altid bestræber os på, at vores grupper er så tæt samlede som muligt, er det ikke altid muligt for passagerer på 1. og 2. klasse at bo lige ved siden af hinanden.
I hver kupé er der et lille bord ved vinduet ved de to nederste senge.
KLIK PÅ BILLEDERNE NEDENFOR FOR AT SE DEM I FULD FORMAT
I den ene ende af hver togvogn er der placeret et toilet og en håndvask. Toiletforholdende kan variere fra tog til tog. Toiletterne er som regel rene nok men ret spartansk indrettet. Der er ikke mange i Centralasien, der bryder sig om at sidde ned på et offentligt toilet, og man kan derfor ofte opleve er toiletbrættet er slået op. Der er ikke noget bad på togene, så man må gå i bad på hotellerne.
Varmt vand
Alle vogne har for enden en kedel/samovar, hvor man kan hente kogende vand døgnet rundt helt gratis. Der er mulighed for at købe et the-brev eller noget kaffepulver fra stewardessen til billige priser. Det nemmeste er dog at medbringe sin egen kaffe og the i stedet for at skulle spørge efter stewardessen, hver gang man har lyst til en kop.
Restaurantvognen
På toget er der en hel vogn med restaurant. Her kan du nyde forskellige retter fra det centralasiatiske køkken.
Det kan være en god idé også selv at medbringe snacks og lidt proviant såsom nudler eller lignende, hvis nu ikke menuen falder i éns smag.
Prisen for maden ombord
Som overalt i Centralasien er priserne meget overkommelige set med danske øjne. Et hovedmåltid plejer ikke at koste mere end i omegnen af 50 kr.
RESTAURANTVOGNEN: KLIK PÅ BILLEDERNE NEDENFOR FOR AT SE DEM I FULD FORMAT
Pladser på toget
Vi sørger altid for at, man kommer i samme kupé som ens eventuelle rejsefælle. Så vidt muligt prøver vi også at få gruppen til at bo sammen, og det plejer også at lykkes. Der kan dog være tilfælde, hvor man må dele kupé med en anden rejsende. Det er fx ikke sikkert, at antallet af deltagere på rejsen går op i fire (antallet af pladser i en kupé), og så vil den sidste plads blive solgt til en anden. Det plejer nu også at være hyggeligt nok at møde andre lokale rejsende, som sjældent er vant til at møde turister.
I sjældne tilfælde kan man komme ud for, at der ikke er pladser nok til gruppen på toget på en af rejsens strækninger. Da togbilletterne ikke kan forudbestilles, vil vi først kunne opdage dette ret sent i processen. I sådanne tilfælde vil vi i stedet købe billetter med et andet tog til den pågældende strækning eller evt. bil. Eventuelle merudgifter i forbindelse med dette vil påfalde rejsebureauet. Vi vil dog understrege, at dette aldrig er sket for os, og vi regner heller ikke med, at det kommer til at ske. Vi sørger for, at købe billetter op samme dag som de frigives, netop for at undgå, at der ikke er plads til os på et tog. Men for en god ordens skyld bør risikoen nævnes.
Bagage på toget
Der er plads til bagage under de nederste køjer og over indgangsdøren. Det samme gælder for 2-sengskupéerne. I nogle togsæt passer de bagageområder i kupéerne ikke helt med de maksimum-mål, der er tilladt hos Aeroflot. Det er derfor bedst ikke at medbringe en hård kuffert, der har de maksimalt tilladte mål.
Internet
Der er som udgangspunkt ikke noget internet på toget. Skulle vi være så heldige at havne på et nyere tog med (ustabilt) wifi, må det betragtes som en bonus.
Der er til gengæld internetadgang på hotellerne i de store byer samt på nogle restauranter og lignende undervejs.
Kontanter
Husk at tage kontanter med ombord på toget. Der er ingen hæveautomat ombord og dermed ingen mulighed for at hæve kontanter.
Sikkerhed
Der er mulighed for at låse døren til kupéen indefra. Husk altid at have dine værdigenstande tæt på kroppen, især når du sover (fx i en tynd pengekat under tøjet). Det skal dog siges, at tyveri ikke er et udbredt problem i Centralasien.
Alkohol og rygning
Mange passagerer drikker alkohol ombord på toget. Hvis man føler sig generet af dette, skal man kontakte personalet.
Hvad angår rygning kan man ryge, når toget stopper på stationer i løbet af dagen, men ikke ombord på toget.
Temperaturer
I for- og sensommeren er der en behagelig temperatur i Kasakhstan. I højderne falder temperaturen naturligvis noget, og det er en god idé også at medbringe noget lidt varmere tøj.
Ting man bør medbringe
Puder og tæpper inde i kupéen er inkluderet. Der er også sengetøj og små håndklæder (til ansigt og hænder) i kupéen, som man kan gøre brug af. Dog vil det være en god idé at medbringe plastikkopper, -bestik og -tallerkener.
Det er også en god idé selv at have noget toiletpapir med, selv om det som udgangspunkt skulle være på toiletterne. Endelig vil det være en god idé at medbringe ørepropper for en sikkerheds skyld.
Tøjvask
Der er kun mulighed for at få vasket sit tøj på hotellerne (hvis der er tid til det). Ellers kan man medbringe lidt vaskepulver og selv vaske.
Valuta
I Kasakhstan bruger man tenge. Dem kan man veksle til ved ankomst til landet. Mulighederne for at hæve penge eller betale med kreditkort er noget begrænsede i Kasakhstan.
Drikkepenge
Man skal kun give drikkepenge, hvis man ønsker det. Får man båret bagagen til sit værelse, er det god stil at give, hvad der svarer til en femmer. De mest almindelige steder at give drikkepenge er på restauranter (fx 10% af regningen) og til rengøringspersonalet på hoteller.
Det er kutyme at bidrage med drikkepenge til chauffører og lokalguider på en grupperejse. Beløbet afhænger af den aktuelle gruppestørrelse men ligger typisk på 50-75 $ per person. Pengene indsamles ved ankomst til Kasakhstan af rejselederen, som sørger for at fordele pengene undervejs.
Gruppe
Pris: DKK 28.980
Max. 25 deltagere!
Rejsen inkluderer
Fly København – Nur-Sultan / Aktau – København
Transport med tog (overnatning i 4-personerskupéer) og egen bus ifølge program
Hotelpakke STANDARD: Overnatning på gode turistklassehoteller i delt dobbeltværelse (eget bad/toilet).
Måltider: 12 x morgenmad, 7 x frokost, 4 x aftensmad samt på flyene
Alle entréer ifølge program
Dansk rejseleder med indgående kendskab til regionen
Engelsktalende lokalguide
Rejsen inkluderer ikke
Afbestillings- og rejseforsikring
Visse måltider
Drikkepenge til chauffører og lokalguider (beregn 50-75$)
(Evt. eneværelsestillæg: 1490 DKK. Gælder kun på hotellerne.)
(Evt. opgradering til 2-sengskupé: 4500 DKK pr. person.)
Steder
Nur-Sultan (Astana)
Almaty
Altyn Emel Nationalpark
Kolsai-søerne
Charyn-kløften
Taraz
Aksu Zhabagly Nationalpark
Shymkent
Otrar
Turkestan
Baikonur-kosmodromen
Aralsk og Aralsøen
Det Kaspiske Hav
Aktau
Tyub-Karagan-halvøen
Praktisk
Passet skal være gyldigt 6 måneder efter hjemrejse.
Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site vil vi antage at du er indforstået med det.OkNejPrivacy policy