Rejseform | Varighed | Afrejsedatoer | Pris | Rejseleder | Status | Tema |
---|---|---|---|---|---|---|
Grupperejse | 16 dage | 23-08-2024 – 07-09-2024 | 29.980 kr. | Søren Bonde | Ledige pladser | Kultur / Natur / Ekspedition |
På mobil: Scroll til højre i tabellen for mere information
Rejseform | Varighed | Afrejsedatoer | Pris | Rejseleder | Status | Tema |
---|---|---|---|---|---|---|
Grupperejse | 16 dage | 23-08-2024 – 07-09-2024 | 29.980 kr. | Søren Bonde | Ledige pladser | Kultur / Natur / Ekspedition |
På mobil: Scroll til højre i tabellen for mere information
Tag med på et enestående road-trip gennem tre lande, som ser meget få turister. Den ekspeditionsprægede rejse i Tadsjikistan gennemføres i firehjulstrækkere ad den legendariske Pamir Highway i et af verdens barskeste men også mest storslåede områder.
Rejsen begynder i Usbekistan med verdensberømte seværdigheder i Timurs glorværdige silkevejsby, Samarkand, hvor vi har to hele dage.
Når vi rejser til Tadsjikistan, krydser vi de majestætiske Pamirbjerge, bor hos lokale og kommer tæt på deres traditionelle levevis. En del af ruten følger den ældgamle Silkevej i Wakhan-korridoren langs floden, som udgør grænsen til Afghanistan.
Landskabet skifter meget undervejs og byder på safirblå søer, bløde grønne bakker og månelandskaber i nogle af verdens smukkeste bjergegne. Undervejs stopper vi i idylliske landsbyer og passerer flere pas i 3-4000 meters højde. I Kirgisistan bor vi i jurter med udsigt til bjerget Peak Lenin (7134 meter). Velkommen på dit livs eventyr!
Gå ikke glip af denne enestående mulighed for i selskab med erfaren, dansk rejseleder at opleve både Samarkand, nogle af verdens barskeste egne i det bjergrige Tadsjikistan samt afsides steder i smukke Kirgisistan, som sjældent får besøg.
NB: Denne rejse til Usbekistan, Tadsjikistan og Kirgisistan er en modificeret version af vores populære rejse, som indtil 2021 også indeholdt Afghanistan. Nu begynder vi i stedet i Usbekistan, og ruten går gennem øde områder af det østlige Pamir.
NB: Dag 2-5 og 10-12 er en pionérrejse.
Tip: Tryk på de små pile i nederste højre hjørne af billedet for visning i fuld skærm.
Søren Bonde er uddannet cand.mag. i musikvidenskab med studier i teologi, historie og etnologi fra Københavns Universitet. Han er direktør og partner i Panorama Travel og er desuden forfatter og en meget anvendt foredragsholder. Som medlem af De Berejstes Klub har Søren rejst intensivt i over 90 lande, og i 2015 modtog han klubbens ærespris for sine grænsesøgende og omfattende rejseeventyr i nogle af verdens mest ufremkommelige egne. Han har specialiseret sig i en lang række destinationer såsom Iran, Centralasien, Latinamerika og Afrikas Horn. Han har en forkærlighed for historie samt stammefolk og særprægede ritualer. Søren har stor rejseledererfaring og en omfattende viden om de destinationer, han varetager.
Pamir Highway (M-41) er en af verdens mest berømte og eventyrlige ruter og verdens næsthøjeste internationale hovedvej (efter Karakoram Highway). Vejen slanger sig gennem Pamirbjergene, og med udgangspunkt i Termiz, Usbekistan, går den via Tadsjikistan til Osh i Kirgisistan.
Det er den eneste sammenhængende rute gennem de ellers ufremkommelige bjerge, og den er forsyningsvej til Tadsjikistans fjerne Gorno-Badakhshan-region. Ruten har været brugt i årtusinder og var vigtig allerede på Silkevejens tid.
Vejen er desuden berømt for sin rå skønhed og høje bjergpas, hvoraf Ak-Baital (4655 m) ved den store Karakul-sø er det højeste.
Wakhan-korridoren har adskillige borge og monumenter fra Silkevejens barndom. I slutningen af 1. årtusind f. Kr. opførtes en række fæstningsværker i det vestlige Pamir på grund af den konstante trussel fra naboerne. En af de ældste og bedst bevarede borge er Yamchun. Den står højt på en klippe over Pyandj-floden med udsigt til alle sider.
Borgens størrelse er slående og vidner om, at den var altafgørende for områdets sikkerhed og for beskyttelse af handelsvejene gennem bjergene og via floden. Herfra var forbindelser til Baktrien (Afghanistan), Indien og Persien.
Området var sikkert mere velstående dengang, og teknologier og religioner udbredtes langs disse ruter. Andre vigtige monumenter i Wakhan-korridoren er således trinpyramider og buddhistiske templer.
“Sweet to ride forth at evening from the wells. When shadows pass gigantic on the sand. And softly through the silence beat the bells. Along the Golden Road to Samarkand”. Sådan skrev James Elroy Flecker i 1913. I dag over 100 år senere er Samarkand stadig den gyldne by med monumenter, der tager pusten fra enhver. Det er en af de der magiske byer, som man bare MÅ besøge.
Herskeren Timur gjorde Samarkand til sin hovedstad i 1300-tallet og fordrev mongolerne. Arkitekter og håndværkere fra det erobrede Persien førtes til byen for at opføre prægtige bygningsværker i Timurs navn. her ligger han begravet, og den verdensberømte Registanplads med de tre smukke madrassaer blev fuldført af hans efterkommere.
I Centralasien har jurter været den almindelige boligform, så længe nomaderne kan huske. Den passer perfekt til deres livsstil, hvor man flytter efter årstiderne og hurtigt skulle kunne komme væk, hvis man blev angrebet. Det var hverdagskost for kirgiserne, som altid har været klemt inde mellem stormagterne.
En jurt består af en fleksibel, indre trækonstruktion, som er beklædt med filt. Den kan rejses eller pakkes sammen på et par timer og transporteres på et par heste. Jurten har ét, stort rum, der både fungerer som køkken, stue, børneværelse og soveværelse. Moderne jurter kan være meget bekvemme og udstyret både med senge, brændeovn og solcelleanlæg!
Det er en enestående oplevelse at overnatte i jurter og den bedst tænkelige måde at komme tæt på nomadernes daglige liv.
Pamir Highway (M-41) er en af verdens mest berømte og eventyrlige ruter og verdens næsthøjeste internationale hovedvej (efter Karakoram Highway). Vejen slanger sig gennem Pamirbjergene, og med udgangspunkt i Termiz, Usbekistan, går den via Tadsjikistan til Osh i Kirgisistan.
Det er den eneste sammenhængende rute gennem de ellers ufremkommelige bjerge, og den er forsyningsvej til Tadsjikistans fjerne Gorno-Badakhshan-region. Ruten har været brugt i årtusinder og var vigtig allerede på Silkevejens tid. Vejen er desuden berømt for sin rå skønhed og høje bjergpas, hvoraf Ak-Baital (4655 m) ved den store Karakul-sø er det højeste.
Wakhan-korridoren har adskillige borge og monumenter fra Silkevejens barndom. I slutningen af 1. årtusind f. Kr. opførtes en række fæstningsværker i det vestlige Pamir på grund af den konstante trussel fra naboerne. En af de ældste og bedst bevarede borge er Yamchun. Den står højt på en klippe over Pyandj-floden med udsigt til alle sider.
Borgens størrelse er slående og vidner om, at den var altafgørende for områdets sikkerhed og for beskyttelse af handelsvejene gennem bjergene og via floden. Herfra var forbindelser til Baktrien (Afghanistan), Indien og Persien.
Området var sikkert mere velstående dengang, og teknologier og religioner udbredtes langs disse ruter. Andre vigtige monumenter i Wakhan-korridoren er således trinpyramider og buddhistiske templer.
“Sweet to ride forth at evening from the wells. When shadows pass gigantic on the sand. And softly through the silence beat the bells. Along the Golden Road to Samarkand”. Sådan skrev James Elroy Flecker i 1913. I dag over 100 år senere er Samarkand stadig den gyldne by med monumenter, der tager pusten fra enhver. Det er en af de der magiske byer, som man bare MÅ besøge.
Herskeren Timur gjorde Samarkand til sin hovedstad i 1300-tallet og fordrev mongolerne. Arkitekter og håndværkere fra det erobrede Persien førtes til byen for at opføre prægtige bygningsværker i Timurs navn. her ligger han begravet, og den verdensberømte Registanplads med de tre smukke madrassaer blev fuldført af hans efterkommere.
I Centralasien har jurter været den almindelige boligform, så længe nomaderne kan huske. Den passer perfekt til deres livsstil, hvor man flytter efter årstiderne og hurtigt skulle kunne komme væk, hvis man blev angrebet. Det var hverdagskost for kirgiserne, som altid har været klemt inde mellem stormagterne.
En jurt består af en fleksibel, indre trækonstruktion, som er beklædt med filt. Den kan rejses eller pakkes sammen på et par timer og transporteres på et par heste. Jurten har ét, stort rum, der både fungerer som køkken, stue, børneværelse og soveværelse. Moderne jurter kan være meget bekvemme og udstyret både med senge, brændeovn og solcelleanlæg!
Det er en enestående oplevelse at overnatte i jurter og den bedst tænkelige måde at komme tæt på nomadernes daglige liv.
Afrejse fra København om formiddagen via Istanbul med ankomst til Tashkent næste morgen.
Måltider inkluderet: på flyene
Foto: Søren Bonde
Vi hentes i lufthavnen og køres til en café og spiser morgenmad. Herefter kører vi til Hazrat Imam Plads, som er noget af det eneste af den gamle by, der er blevet genopbygget efter det altødelæggende jordskælv i 1966. Undervejs får vi et indtryk af Usbekistans hovedstad, som i dag er Centralasiens knudepunkt med en befolkning på knap 2,5 millioner.
Omkring Hazrat Imam Plads ser vi de historiske hovedattraktioner: Kaffal Sashi Mausoleum, moskéen og Barak-Khan Madrassah (islamisk akademi), hvor Uthman-koranen – verdens ældste koran – opbevares.
Hvis der er ekstra tid, kan vi gå en tur i Chorsu Bazar og opleve folkelivet og stifte bekendtskab med de lokale produkter. Eller vi ser Mustaqillik (Uafhængighedspladsen) eller en af Tashkents fint dekorerede metrostationer.
Sidst på eftermiddagen kører vi til stationen og tager højhastighedstoget, ”Afrosiab”, til Samarkand. Toget har en tophastighed på 250 km/t. Vi sidder komfortabelt på ”Business Class”, og turen tager godt 2 timer. Ved ankomst kører vi til hotellet, tjekker ind og spiser en sen aftensmad. Hotellet er i traditionel stil, lille og komfortabelt, og det ligger lige ved basaren i gå-afstand til flere af seværdighederne og gågaden.
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Samarkand: Bibi Khanum Hotel (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Efter morgenmaden begynder den guidede bytur i en af verdens ældste og mest interessante byer. Selvom Samarkand i dag er landets næststørste by med en befolkning på over 700.000, har den stadig bevaret en del af sit historiske præg.
Samarkand blomstrede især under Usbekistans store helt, Emir Timur – også kaldet Timur Lenk. Han gjorde byen til rigets hovedstad, og mange af de historiske bygninger stammer fra dette dynasti. Samarkand var hovedstad i Timurriget i 1300-tallet, og byen er spækket med imponerende monumenter og vidunderlig arkitektur fra denne periode.
Vi besøger det storslåede Guri-Emir Mausoleum, hvor Timur Lenk ligger begravet sammen med de mandlige slægtninge i familien. Mausoleet er fantastisk smukt med sin gyldne inderkuppel.
Herefter besøger vi Bibi-Khanum Moské med den enorme kuppel. Engang var den en af verdens største, indtil den blev ødelagt af persiske tropper i 1740. Dele af moskéen blev kraftigt restaureret i 1970erne, men man ser også stadig tydeligt, hvordan den så ud forinden. Vi slår også et smut igennem basaren, som ligger lige ved siden af.
Efter frokost besøger vi Registanpladsen, som har gjort byen så berømt, og som pryder forsiden på næsten enhver turistbrochure. Det er en af verdens smukkeste pladser, som i mange århundreder var byens hjerte og er omgivet af tre madrassaer, som vi besøger. De er ikke længere i brug som skoler men er blevet omdannet til værksteder og butikker.
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Samarkand: Bibi Khanum Hotel (eller lignende)
Vores spændende byrundtur i smukke Samarkand fortsætter. Vi besøger nekropolen Shah-i Zinda, som er en imponerende flot allé af blåkaklede mausoleer, der blev opført fra 11. – 19. århundrede. Her ligger blandt andre flere af kvinderne fra Timurs slægt begravet. Shah-i Zinda betyder ”Den Levende Konge” og refererer til Samarkands skytshelgen, Kusam ibn Abbas, som var en slægtning til Profeten Muhammad. Han kom til Usbekistan for at udbrede islam og betalte med sit liv.
Vi fortsætter til Khazrat-Khizr Moské samt den gamle bosættelse Afrosiab – forløberen til byen Samarkand – med tilhørende museum.
Efter frokost besøger vi det interessante Ulugh Beg Astronomiske Observatorium. Resten af eftermiddagen er på egen hånd i Samarkand.
Inden aftensmaden er der mulighed for at komme i stemning og tage med til vinsmagning på ”Hovrenko Wine Factory”. Efter en kort historisk og lidt excentrisk introduktion til vinhuset smager vi på syv vine (halvtørre til søde), to typer ”cognac” og en ”balsam”. (NB: tillæg for vinsmagning på 100 kr.)
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Samarkand: Bibi Khanum Hotel (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Vi starter tidligt og kører mod Dushanbe. Efter en times tid krydser vi grænsen til Tadsjikistan, og efter grænseformaliteterne fortsætter vi til den historiske by, Penjikent.
Byen var en vigtig station på Silkevejen og er kendt som ”Centralasiens Pompeji” på grund af de vidunderlige fresker fra 700-tallet. Den moderne by ligger ved Zarafshan-floden og er en typisk, sovjetisk by med brede gader.
Vi besøger først det fine Rudaki Museum, opkaldt efter den berømte, persiske poet. Rudaki blev født i 859 i en landsby udenfor Penjikent men tilbragte meget af sit liv ved hoffet i Bukhara under Nasr II. Rudaki har haft stor betydning for persisk sprog, litteratur og poesi.
Herefter besøger vi resterne af den gamle by fra 400-tallet. Byen var godt beskyttet af høje 5-12 meter tykke mure med vagttårne. Der var et kongeligt palads og citadel og zoroatriske templer, men der er også spor efter andre religioner. Men det mest imponerende var næsten de fint dekorerede husei to eller tre etager. Araberne erobrede Penjikent i 722 under deres omfattende invasion af Centralasien. Byen brændte ned, men de fine fresker blev bevaret på de mure, som væltede indad og blev begravet under murbrokker i århundreder.
Efter besøget fortsætter vi til Dushanbe, hvor vi ankommer hen ad eftermiddagen. Vi ser Rudaki Park med Det Hvide Hus, statuerne af Rudaki (billedet) og Ismoil Somoni (Tadsjikistans ”grundlægger”), samt flagstangen med Tadsjikistans flag, der med sine imponerende 165 meter er verdens næsthøjeste.
Herefter kører vi til vores komfortable hotel og tjekker ind og spiser til aften.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Dushanbe (højde: 770 m): Hotel Atlas, 4* (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dagen starter tidligt, da vi har en lang dags kørsel foran os. Vi går ombord i vores firehjulstrækkere og kører østpå ad den legendariske Pamir Highway (M41). Til at begynde med er vejen forholdsvis god asfalt, men snart er den i dårlig stand.
Undervejs besøger vi den nyligt restaurerede (genopbyggede) Hulbuk Borg fra det 9. århundrede, som er et af de mange eksempler på en lang række forter og borge, der i tidens løb er blevet anlagt i regionen.
Tadsjikistan har gennem historien været underlagt en lang række herskere og forskellige riger, som alle forsøgte at kontrollere området og få del i handlen på Silkevejen. Fra år 500 f.Kr. blev området indlemmet i det Persiske Rige under arkæmeniderne, og i denne periode blev det persiske sprog indført, hvorfor tadsjikisk i dag minder meget om farsi (persisk).
Perserne blev siden bekæmpet af Alexander den Store, som erobrede det meste af Centralasien. I det 7.- 8. århundrede tog først tibetanerne, så kineserne og siden araberne området og indførte islam. Samanide-riget erstattede araberne men blev selv fordrevet af tyrkiske erobrere. Mongolerne tog senere kontrol over området, indtil Timur Lenk erobrede det. Derefter blev Tadsjikistan en del af Bukhara-emiratet, som varede indtil russerne gradvist overtog området i slutningen af 1800-tallet.
Vi passerer en militær kontrolpost og kommer ind i den autonome region Gorno-Badakhshan (GBAO). Dem skal vi passere flere af undervejs på rejsen, og vi får tjekket vores særlige tilladelse, som kræves for at rejse ind i området. Landskaberne undervejs er betagende, og vi kører gennem idylliske landsbyer og krydser flere pas i 3000 meters højde.
Snart kan vi se floden Pyandj (Panj), som vi skal følge de næste dage, og som danner grænse til Afghanistan. Floden er 1125 km lang og er Amu Daryas (Oxus) største biflod. Vi kan se landsbyliv på begge sider af floden, og der er tydelig forskel; husene ovre på den anden side er meget ældre og simple, som tilhørte de en anden tid.
Vi ankommer til Kalaikhumb sidst på eftermiddagen, hvor vi spiser aftensmad i vores gæstehus.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Kalaikhumb (højde: 1260 m): Oqilsho Guesthouse (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dele af dagens etape foregår på meget dårlig vej – en af de dårligste strækninger af Pamir Highway. Til gengæld belønnes vi med fabelagtige udsigter og mange landsbyer. Hele dagen kører vi langs grænsen til Afghanistan. Skråningerne på begge sider af grænsen er plettet med småbebyggelser.
På den afghanske side er der adgang mellem husene via smalle, stejle stier, og selvom Tadsjikistan er fattigt, er forholdene ovre på den anden side af floden tydeligvis værre. Frokosten er picnic eller en simpel café langs vejen. Hvis tiden tillader det, går vi en tur gennem en Pamir-landsby for at komme i kontakt med de lokale og lære om deres traditioner.
Ved ankomsten til Khorog tjekker vi ind på vores hotel og spiser aftensmad på en restaurant. Der er mulighed for en aftentur gennem parken for dem, der trænger til at strække benene.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Khorog (højde: 2080 m): Hotel Lal – lalhotel.tj/en/ (eller lignende).
Med en befolkning på omkring 30.000 er Khorog Tadsjikistans fjerdestørste by og provinshovedstad i Gorno-Badakhshan. Khorog er kendt for sine fine poppeltræer og som base for trekking og bjergbestigning.
Dagen er til afslapning, eller man kan følge med på udflugt til Shiwoz landsby. Her er der mulighed for at fiske eller vandre ind i bjergene ad en grusvej mod en lapis-lazuli-mine.
Khorog har en lille, farverig basar og et historisk museum. Det anbefales desuden at slentre en tur I parken, som ligger ved siden af hotellet (Hotel Lal). I forlængelse af parken ligger Ismaili Center, der åbnede dørene i december 2018. Centret er et samlingssted for ismailierne i hele regionen og har en bedesal, mødesal, bibliotek, amfiteater med mere. Arkitekturen er i sig selv interessant med sit tag i Pamirstil, fine granit-vægge, vinduer af farvet glas og udskårne træsøjler.
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Khorog (højde: 2080 m): Hotel Lal (eller lignende).
Foto: Søren Bonde
Rejsen går videre østpå, og dagen byder på flere historiske seværdigheder. Første stop er fæstningen Kah-Kakha, som formentlig har været den største i Wakhan-korridoren. Den blev bygget på en enorm, naturlig klint over floden Panj ikke langt fra Ishkashim. Fæstningen tjente som forsvarsværk fra det 2. årh. fvt. frem til det 7. århundrede. I dag har vi kun ruiner tilbage, men udsigten oppe fra toppen er storslået. Kah-Kakha bestod af mure med 56 tårne, og der var et forhøjet citadel inde i fæstningen.
Arkæologiske fund viser, at fæstningen blev bygget i 2. århundrede fvt. – det vil sige under Kushanriget i Silkevejens tidligste periode. Muligvis blev Kah-Kakha med tiden udbygget netop på grund af handelsruterne med det formål at forsvare karavanerne, der drog fra Kina til Afghanistan og Indien gennem Wakhan-korridoren. Fæstningen forfaldt under den omfattende arabiske erobring af Centralasien i det 7. århundrede. I dag er Kah-Kakha et historisk sted på Pamir Highway. Dens østlige del tjener som grænsepost, hvor tadsjikiske soldater overvåger grænsen til Afghanistan. Hvis der er tid, kan vi besøge det lille tilhørende museum på den anden sige af vejen, inden vi kører videre (hvis det er åbent).
Næste stop er Yamchun Borg, som er fra nogenlunde samme periode som Kah-Kakha. Borgen er blevet dateret til et sted mellem 3. og 1. årh. fvt. og ligger strategisk på toppen af en klippe (3150 m) med en helt forrygende udsigt over floden og dalen. Herfra kunne man kontrollere trafikken på floden, fx handelsrejsende på vej til Baktrien (Afghanistan), Indien eller Persien. Yamchun har haft både indre og ydre massive mure samt 36 tårne. I tilfælde af angreb kunne en meget stor styrke forsvare borgen indefra.
I Vrang skal vi se en buddhistisk trinpyramide (stupa) fra det 4. – 7. århundrede. Det tager i alt omkring 45 minutter til en time at gå op (og ned igen) til stupaen. Til at begynde med er ruten forholdsvis stejl, hvorefter den flader ud (gode sko anbefales), og fra toppen er der udsigt over dalen og landsbyen og til huler og gravpladser.
Dagens sidste seværdighed er museet til Mubarak Kadam Wakhani (1843-1903) i Yamg. Han var en berømt sufi, astronom og musiker, og et rum udstiller typiske etnologiske klenodier samt bøger og håndskrifter. Et andet fremstår som et klassisk 1800-tals Pamir-hjem fyldt med musikinstrumenter. Hvis vi er heldige, demonstrerer kustoden et par stykker af dem.
Herefter kører vi det sidste lille stykke til Hissor, hvor vi overnatter.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Hissor (højde: 2800 m): home-stay
I dag forlader vi Wakhan-dalen og kører op mod Khargush Pas (4344 m) ad en meget dårlig vej, som forbinder Wakhan-dalen med Pamir Highway længere mod nord. Vejen ligger i 4000 meters højde med udsigt til flere bjerge i over 6000 meters højde. Landskabet ændrer sig fra at være forholdsvis grønt i dalene til mere goldt og dramatisk. Det er en af de vildeste zoner i Pamir og et paradis for arter som ulv, sneleopard og bjørn.
Efter passet drejer vi væk fra hovedvejen og ind på en meget lille vej (grusvej). Vi følger Pamirfloden, som har sit udspring i søen Zorkul, som er dagens mål. Floden danner grænsen til Afghanistan, og vi kører ind i et meget øde område, som vi formentlig vil have helt for os selv de næste par dage, og det er den mest eventyrlige del af vores rejse. Her er gode chancer for at spotte ibex og Marco Polo-får på skråningerne.
Vi finder et godt sted til vores picnic, hvis ikke vi venter til vi ankommer til søen. Zorkul ligger i et naturreservat af samme navn lige på grænsen mellem Tadsjikistan og Afghanistan. Søen ligger i 4100 meters højde, og med et areal på 39 kvadratkilometer er det en af Tadsjikistans større søer. Herfra er der udsigt til mange smukke tinder, bl.a. Concord Peak (5469 m). På Silkevejens tid blev Zorkul betegnet som ”Det Store Dragebassin” af kinesiske købmænd, og Marco Polo har også en mulig reference til søen i sin beretning.
Resten af eftermiddagen tilbringes i det fantastiske naturområde. Vi kan gå på opdagelse efter dyreliv og helleristninger, mens vores mandskab slår telte op og forbereder aftensmaden. Vi er omgivet af bjerge og meget langt fra byen, så stjernehimmelen er helt uovertruffen.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning ved Zorkul (højde: 4100 m): camping
Foto: Søren Bonde
Om morgenen er der mulighed for at gå en tur, inden vi kører til landsbyen Cheshtebe. Vi kører ad hjulspor og af og til også off-road over højsletten. Vi gør holdt ved Jarty Gumbez, som er en lille jagtlejr med varme kilder ved Istyk-floden. Her er også gamle, kirgisiske og skytiske gravpladser. I århundreder er kirgisiske nomader om sommeren kommet til denne øde del af Pamir samt over grænsen til Lille Pamir i Afghanistan for at finde græs til deres dyr på de grønne jaloos (højlandsgræsenge).
Vi skal nyde området og prøve at komme tæt på nomadernes traditionelle livsstil og dagligdag. Der er en unik mulighed for at komme på yaksafari et par timer i bjergene.
Vi skal overnatte i en komfortabel jagthytte, som har sine egne varme kilder.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Cheshtebe (højde: 3800 m): jagthytte med varme kilder
Foto: Søren Bonde
Vi fortsætter østpå mod landsbyen Tokhtamysh, der ikke er mere end en lille samling huse i landskabet. Østpå ses et bjergmassiv, og lige bagved ligger Kina. Vi svinger mod nord, og næste stop er de smukke, alpine søer Rang Kul og Shor Kul, der ligger som safirblå perler i et landskab af gold halvørken, der påminder om Tibet.
Om eftermiddagen ankommer vi til Murghab og tjekker ind på vores hotel. Selvom Hotel Pamir er byens bedste, er det meget basalt og med fælles bad og toilet. Efter et kort hvil er det tid til at opleve den lille by. Vi går en tur gennem basaren, som er bygget i brugte containere. Vi besøger et værksted, hvor kvinder væver tæpper af yak- og fåreuld, samt kulturhuset ”Yak House”. Det blev indviet i år 2000 og har til formål at fremme håndarbejdstraditionen i Pamir. I dag er over 50 kvinder tilknyttet Yak House, hvor kvinderne undervises i forskellige håndarbejder. Her er mulighed for at købe smykker, tæpper og filtprodukter af høj kvalitet til en billig penge.
Aftensmaden indtages på hotellet eller hos en usbekisk familie i byen.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Murghab (højde: 3650 m): Hotel Pamir
Foto: Søren Bonde
Den sidste etape i Tadsjikistan går mod grænsen til Kirgisistan. Vi starter dagen tidligt og krydser flere pas inklusiv Ak-Baital (4655 m), der bliver rejsens højeste punkt. Vi kører nu på den højest beliggende vej i det tidligere Sovjet. De måneagtige landskaber med safirblå søer er nok nogle af rejsens mest dramatiske og smukkeste.
Vi holder pause ved den dybblå sø, Karakul, som er den højest beliggende sø i Centralasien (3915 m) og den største i Tadsjikistan. Den ligger smukt omgivet af sneklædte bjerge, og er det klart vejr, kan vi se sydsiden af Peak Lenin (7.134 m).
Frokosten indtages i et home-stay i landsbyen Karakul. Herefter fortsætter vi op til Kyzyl Art Pas (4336 m), som udgør grænsen mellem Tadsjikistan og Kirgisistan. Her kan man selv om sommeren risikere lave temperaturer, så det er en god idé med ekstra tøj i håndbagagen. Vi må også forberede os på, at grænseformaliteterne kan være noget langsommelige.
Vi er nu i Kirgisistan og kører de sidste 100 km til dagens bestemmelsessted. Foran os rejser sig en imponerende væg af høje, hvide bjerge – Pamir. Sidst på eftermiddagen ankommer vi til vores jurtlejr ved den smukke sø, Tulpar Kol, der ligger med udsigt til imponerende Peak Lenin. Selve indkørslen til Tulpar Kol er ufattelig smuk med bakker i alle farver og en hvid væg af Pamirbjerge i baggrunden.
De næste to nætter skal vi sove i jurter som nomader. Jurterne deles af max. fire-fem personer, og det er en sjov og charmerende oplevelse. De er udstyret med senge, tæpper, puder og varmeovne, og der uddeles ekstra tæpper efter behov. I lejren findes meget basale bade- og toiletforhold.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning ved Tulpar Kol (højde: 3600 m): jurter
Foto: Søren Bonde
Dagen er afsat til vandreture i det formidable område, hvor heste og yakokser græsser frit i bakkerne. Fra lejren kan man tage små afstikkere rundt i landskabet eller langs grusvejen.
Hvis man ønsker en lidt længere vandretur, kan man følge med rejselederen op til Peak Lenin basecamp og videre til et udsigtspunkt. Herfra er der frit udsyn til Peak Lenin og en gletsjer. Man skal regne med mindst 3 timers gang op og 2 timer ned, og ruten er lidt stejl visse steder.
Man kan også vælge blot at følge livet i jurtlejren, hygge med en god bog og slappe af i solen i læ af jurterne. Måltiderne indtages i en Hyundai-container, der er ombygget til restaurant og på forunderlig vis hører sig til…
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning ved Tulpar Kol (højde: 3600 m): jurter
Foto: Søren Bonde
Efter morgenmaden kører vi tilbage til hovedvejen og det sidste stykke til Osh. Vejen er nu asfalteret og god og fører igen over et bjergpas med hårnålesving (Taldyk Pas, 3615 m). Osh ligger på kanten af den frugtbare Fergana-dal, som deles med Usbekistan og har været anledning til flere konflikter landene imellem.
Med sine godt 200.000 indbyggere er det Kirgisistans næststørste by og en af Centralasiens ældste. Ved ankomsten til Osh besøger vi basaren, hvor man kan gøre de sidste indkøb – fx tørrede frugter og nødder eller filtprodukter, som Kirgisistan er så kendt for. Derefter kører vi til lufthavnen og flyver til Bishkek (1 time).
Ved ankomst til hovedstaden kører vi til vores lækre hotel og tjekker ind. Kontrasten til gårdagens jurtlejr er mærkbar. Der bliver tid til et bad, inden vi går ud og spiser afskedsmiddag på en hyggelig restaurant. Bagefter kan vi sammen gå ud og få et lille indtryk af Bishkek i aftenbelysning, inden vi vender tilbage til hotellet.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Bishkek (højde: 800 m): Hotel Ramada, 4* (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Om morgenen kører vi til lufthavnen og flyver hjem. Vi ankommer til København først på aftenen.
Foto: Søren Bonde
Vi klassificerer vores rejse til Usbekistan, Tadsjikistan og Kirgisistan som “Ekspedition“. Det skal opfattes som, at den er mere anstrengende end vores kultur- og naturrejser. Man skal være indstillet på, at forholdene udenfor de store byer er meget enkle og basale. Dag 2-5 og 10-12 er desuden en pionérrejse – ændringer kan forekomme. Rejseleder Søren Bonde har mange års erfaring fra regionen, og han er vant til at tackle uventede situationer, når de opstår, og finde alternative løsninger om nødvendigt.
Særligt Pamir-regionen i Tadsjikistan er ikke udviklet med hensyn til turisme – Kirgisistan kun en kende mere. Netop derfor bliver oplevelserne unikke, og det bidrager til en meget autentisk rejseoplevelse, men en god portion spejderånd er en forudsætning for en god oplevelse.
Flere af overnatningsstederne i Tadsjikistan er ret basale (home-stays), og man skal også være indstillet på, at ændringer kan forekomme i programmet med kort varsel – ikke mindst på grund af de bureaukratiske, geografiske og vejrmæssige forhold. Men vi har stor erfaring fra talrige rejser i Centralasien og med at løse diverse udfordringer, som opstår undervejs.
Der er ingen særlige helbredskrav, blot man er i almindelig form og kan overkomme en enkelt nat i telt. Vær opmærksom på, at næsten hele rejsen foregår i højderne – det meste mellem 2-4000 meter. Både rute og program er lagt således, at der er god mulighed for højdetilvænning, hvilket minimerer risikoen for højdesyge betydeligt.
I Usbekistan kører vi i højhastighedstog fra Tashkent til Samarkand, og vejen videre til Dushanbe foregår i minibus. Her skifter vi til firehjulstrækkere med kun tre-fire passagerer i hver, som uden problemer kan klare strækningerne med dårlig vej i Tadsjikistan.
Meget af ruten følger Pyandj-floden og Pamir Highway (M41) i højderne og er en af verdens smukkeste bjergegne. Det er et af de mest eventyrlige ”road-trips”, som de færreste har oplevet.
Vejens stand i Tadsjikistan er generelt dårlig, men med den rette indstilling er det med til at forstærke eventyret. For det meste er der tale om grusveje af svingende kvalitet, og af og til rammer vi asfalterede strækninger. Dag 10-12 kører vi gennem et af Pamirs mest øde og afsides områder, og på visse strækninger er der ingen decideret vej.
Vi anvender firehjulstrækkere fra dag 6 og frem, da det i høj grad øger komforten på de vanskelige veje i Tadsjikistan og gør, at vi kommer hurtigere frem. Vi skal over mange bjergpas, hvor nogle har hårnålesving. Udsigterne er imponerende, og vi stopper for at nyde dem fuldt ud.
Rejsen byder på hele fem forskellige former for indkvartering: hotel, gæstehus, home-stay (privat hjem), jurt og camping.
Tashkent
Samarkand
Penjikent
Dushanbe
Khorog
Wakhan-dalen
Høje bjergpas / alpine søer
Zorkul og Østlige Pamir
Murghab
Karakul
Peak Lenin
Osh
Bishkek
Passet skal være gyldigt 6 måneder efter hjemrejse og indeholde mindst to blanke sider.
Der kræves visum til Tadsjikistan. Det søges online inden afrejse (e-visum) og udstedes på et separat ark (ikke i passet).
Usbekistan og Kirgisistan er visumfrit for nordiske statsborgere.
Mail: kontakt@panoramatravel.dk
Tlf.: +45 7070 7316
c/o Ravnholt Gods
Ravnholtvej 57
5853 Ørbæk, Danmark
Sydbank 6845-0002194605
IBAN-nr.: DK5868450002194605
SWIFT-kode: SYBKDK22
CVR-nr.: 37413399