Rejse til Usbekistan – Tadsjikistan – Kirgisistan: roadtrip på Pamir Highway
Tag med på et enestående road-trip gennem tre lande, som ser meget få turister. Den ekspeditionsprægede rejse i Tadsjikistan gennemføres i firehjulstrækkere ad den legendariske Pamir Highway i et af verdens barskeste men også mest storslåede områder.
Rejsen begynder i Usbekistan med verdensberømte seværdigheder i Timurs glorværdige silkevejsby, Samarkand, hvor vi har to hele dage.
Når vi rejser til Tadsjikistan, krydser vi de majestætiske Pamirbjerge, bor hos lokale og kommer tæt på deres traditionelle levevis. En del af ruten følger den ældgamle Silkevej i Wakhan-korridoren langs floden, som udgør grænsen til Afghanistan.
Landskabet skifter meget undervejs og byder på safirblå søer, bløde grønne bakker og månelandskaber i nogle af verdens smukkeste bjergegne. Undervejs stopper vi i idylliske landsbyer og passerer flere pas i 3-4000 meters højde. I Kirgisistan bor vi i jurter med udsigt til bjerget Peak Lenin (7134 meter). Velkommen på dit livs eventyr!
Mærk suset langs en af verdens mest legendariske ruter på Centralasiens Tag
Forcér bjergpas i over 4000 meters højde
Bo i jurter som kirgisiske nomader og nyd stilheden ved turkise, alpine søer
Bliv klogere på Centralasiens historie før og efter Sovjetunionens kollaps
Lad dig overvælde af den strålende by, Samarkand
Besøg de fjerneste afkroge af Tadsjikistans smukke Pamirbjerge
Gå ikke glip af denne enestående mulighed for i selskab med erfaren, dansk rejseleder at opleve både Samarkand, nogle af verdens barskeste egne i det bjergrige Tadsjikistan samt afsides steder i smukke Kirgisistan, som sjældent får besøg.
Oplev en markedsdag i Afghanistan!
NB: Denne rejse til Usbekistan, Tadsjikistan og Kirgisistan er en modificeret version af vores populære rejse, som indtil 2021 også indeholdt Afghanistan. Nu begynder vi i stedet i Usbekistan, og ruten går gennem øde områder af det østlige Pamir.
Søren Bonde er uddannet cand.mag. i musikvidenskab med studier i teologi, historie og etnologi fra Københavns Universitet. Han er direktør og partner i Panorama Travel og er desuden forfatter og en meget anvendt foredragsholder. Som medlem af De Berejstes Klub har Søren rejst intensivt i over 90 lande, og i 2015 modtog han klubbens ærespris for sine grænsesøgende og omfattende rejseeventyr i nogle af verdens mest ufremkommelige egne. Han har specialiseret sig i en lang række destinationer såsom Iran, Centralasien, Latinamerika og Afrikas Horn. Han har en forkærlighed for historie samt stammefolk og særprægede ritualer. Søren har stor rejseledererfaring og en omfattende viden om de destinationer, han varetager.
Gert Lynge Sørensen har arbejdet i rejsebranchen i mere end 20 år og primært som rejseleder over det meste af verden: Afrika, Asien, Mellemøsten og Sydamerika.
Med en baggrund som journalist og diplom i udenrigspolitik tog han lige efter Sovjetunionens sammenbrud i 1991 til de nye selvstændige stater i Centralasien – de såkaldte Stan-lande langs den gamle Silkevej. Disse lande – Usbekistan, Tadsjikistan, Kirgisistan med flere – har Gert derfor rejst i gennem mere end 30 år. Både som journalist og på kryds og tværs i regionen som rejseleder – fra Iran til Beijing og den Kinesiske Mur.
Pamir Highway (M-41) er en af verdens mest berømte og eventyrlige ruter og verdens næsthøjeste internationale hovedvej (efter Karakoram Highway). Vejen slanger sig gennem Pamirbjergene, og med udgangspunkt i Termiz, Usbekistan, går den via Tadsjikistan til Osh i Kirgisistan.
Det er den eneste sammenhængende rute gennem de ellers ufremkommelige bjerge, og den er forsyningsvej til Tadsjikistans fjerne Gorno-Badakhshan-region. Ruten har været brugt i årtusinder og var vigtig allerede på Silkevejens tid.
Vejen er desuden berømt for sin rå skønhed og høje bjergpas, hvoraf Ak-Baital (4655 m) ved den store Karakul-sø er det højeste.
Fæstningsværker fra Silkevejens tid
Wakhan-korridoren har adskillige borge og monumenter fra Silkevejens barndom. I slutningen af 1. årtusind f. Kr. opførtes en række fæstningsværker i det vestlige Pamir på grund af den konstante trussel fra naboerne. En af de ældste og bedst bevarede borge er Yamchun. Den står højt på en klippe over Pyandj-floden med udsigt til alle sider.
Borgens størrelse er slående og vidner om, at den var altafgørende for områdets sikkerhed og for beskyttelse af handelsvejene gennem bjergene og via floden. Herfra var forbindelser til Baktrien (Afghanistan), Indien og Persien.
Området var sikkert mere velstående dengang, og teknologier og religioner udbredtes langs disse ruter. Andre vigtige monumenter i Wakhan-korridoren er således trinpyramider og buddhistiske templer.
Vidunderlige Samarkand
“Sweet to ride forth at evening from the wells. When shadows pass gigantic on the sand. And softly through the silence beat the bells. Along the Golden Road to Samarkand”. Sådan skrev James Elroy Flecker i 1913. I dag over 100 år senere er Samarkand stadig den gyldne by med monumenter, der tager pusten fra enhver. Det er en af de der magiske byer, som man bare MÅ besøge.
Herskeren Timur gjorde Samarkand til sin hovedstad i 1300-tallet og fordrev mongolerne. Arkitekter og håndværkere fra det erobrede Persien førtes til byen for at opføre prægtige bygningsværker i Timurs navn. her ligger han begravet, og den verdensberømte Registanplads med de tre smukke madrassaer blev fuldført af hans efterkommere.
Bo som nomader
I Centralasien har jurter været den almindelige boligform, så længe nomaderne kan huske. Den passer perfekt til deres livsstil, hvor man flytter efter årstiderne og hurtigt skulle kunne komme væk, hvis man blev angrebet. Det var hverdagskost for kirgiserne, som altid har været klemt inde mellem stormagterne.
En jurt består af en fleksibel, indre trækonstruktion, som er beklædt med filt. Den kan rejses eller pakkes sammen på et par timer og transporteres på et par heste. Jurten har ét, stort rum, der både fungerer som køkken, stue, børneværelse og soveværelse. Moderne jurter kan være meget bekvemme og udstyret både med senge, brændeovn og solcelleanlæg!
Det er en enestående oplevelse at overnatte i jurter og den bedst tænkelige måde at komme tæt på nomadernes daglige liv.
Pamir Highway
Pamir Highway (M-41) er en af verdens mest berømte og eventyrlige ruter og verdens næsthøjeste internationale hovedvej (efter Karakoram Highway). Vejen slanger sig gennem Pamirbjergene, og med udgangspunkt i Termiz, Usbekistan, går den via Tadsjikistan til Osh i Kirgisistan.
Det er den eneste sammenhængende rute gennem de ellers ufremkommelige bjerge, og den er forsyningsvej til Tadsjikistans fjerne Gorno-Badakhshan-region. Ruten har været brugt i årtusinder og var vigtig allerede på Silkevejens tid. Vejen er desuden berømt for sin rå skønhed og høje bjergpas, hvoraf Ak-Baital (4655 m) ved den store Karakul-sø er det højeste.
Fæstningsværker fra Silkevejens tid
Wakhan-korridoren har adskillige borge og monumenter fra Silkevejens barndom. I slutningen af 1. årtusind f. Kr. opførtes en række fæstningsværker i det vestlige Pamir på grund af den konstante trussel fra naboerne. En af de ældste og bedst bevarede borge er Yamchun. Den står højt på en klippe over Pyandj-floden med udsigt til alle sider.
Borgens størrelse er slående og vidner om, at den var altafgørende for områdets sikkerhed og for beskyttelse af handelsvejene gennem bjergene og via floden. Herfra var forbindelser til Baktrien (Afghanistan), Indien og Persien.
Området var sikkert mere velstående dengang, og teknologier og religioner udbredtes langs disse ruter. Andre vigtige monumenter i Wakhan-korridoren er således trinpyramider og buddhistiske templer.
Vidunderlige Samarkand
“Sweet to ride forth at evening from the wells. When shadows pass gigantic on the sand. And softly through the silence beat the bells. Along the Golden Road to Samarkand”. Sådan skrev James Elroy Flecker i 1913. I dag over 100 år senere er Samarkand stadig den gyldne by med monumenter, der tager pusten fra enhver. Det er en af de der magiske byer, som man bare MÅ besøge.
Herskeren Timur gjorde Samarkand til sin hovedstad i 1300-tallet og fordrev mongolerne. Arkitekter og håndværkere fra det erobrede Persien førtes til byen for at opføre prægtige bygningsværker i Timurs navn. her ligger han begravet, og den verdensberømte Registanplads med de tre smukke madrassaer blev fuldført af hans efterkommere.
Bo som nomader
I Centralasien har jurter været den almindelige boligform, så længe nomaderne kan huske. Den passer perfekt til deres livsstil, hvor man flytter efter årstiderne og hurtigt skulle kunne komme væk, hvis man blev angrebet. Det var hverdagskost for kirgiserne, som altid har været klemt inde mellem stormagterne.
En jurt består af en fleksibel, indre trækonstruktion, som er beklædt med filt. Den kan rejses eller pakkes sammen på et par timer og transporteres på et par heste. Jurten har ét, stort rum, der både fungerer som køkken, stue, børneværelse og soveværelse. Moderne jurter kan være meget bekvemme og udstyret både med senge, brændeovn og solcelleanlæg!
Det er en enestående oplevelse at overnatte i jurter og den bedst tænkelige måde at komme tæt på nomadernes daglige liv.
Program
Dag 1
Afrejse fra København til Tashkent
Afrejse fra København om formiddagen via Istanbul med ankomst til Tashkent næste morgen.
Måltider inkluderet: på flyene
Foto: Søren Bonde
Dag 2
Tashkent og højhastighedstog til Samarkand (344 km / ca. 2 timer)
Vi hentes i lufthavnen og køres til en café og spiser morgenmad. Herefter kører vi til Hazrat Imam Plads, som er noget af det eneste af den gamle by, der er blevet genopbygget efter det altødelæggende jordskælv i 1966. Undervejs får vi et indtryk af Usbekistans hovedstad, som i dag er Centralasiens knudepunkt med en befolkning på knap 2,5 millioner.
Omkring Hazrat Imam Plads ser vi de historiske hovedattraktioner: Kaffal Sashi Mausoleum, moskéen og Barak-Khan Madrassah (islamisk akademi), hvor Uthman-koranen – verdens ældste koran – opbevares.
Hvis der er ekstra tid, kan vi gå en tur i Chorsu Bazar og opleve folkelivet og stifte bekendtskab med de lokale produkter. Eller vi ser Mustaqillik (Uafhængighedspladsen) eller en af Tashkents fint dekorerede metrostationer.
Sidst på eftermiddagen (eller først på aftenen) kører vi til stationen og tager højhastighedstoget, ”Afrosiab”, til Samarkand. Toget har en tophastighed på 250 km/t, og turen tager godt 2 timer. Ved ankomst kører vi til hotellet, tjekker ind og spiser en sen aftensmad.
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Samarkand (højde: 700 m): Emirkhan Hotel (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 3
Samarkand – silkevæveri, moské, bazar, maosoleum, og Registan Plads
Efter morgenmaden begynder den guidede bytur i en af verdens ældste og mest interessante byer. Selvom Samarkand i dag er landets næststørste by med en befolkning på over 700.000, har den stadig bevaret en del af sit historiske præg.
Samarkand blomstrede især under Usbekistans store helt, Emir Timur – også kaldet Timur Lenk. Han gjorde byen til rigets hovedstad, og mange af de historiske bygninger stammer fra dette dynasti. Samarkand var hovedstad i Timurriget i 1300-tallet, og byen er spækket med imponerende monumenter og vidunderlig arkitektur fra denne periode.
Vi starter med at besøge et silkeværksted i udkanten af byen, hvor vi får demonstreret tæppeknytningens kunst.
Herefter kører vi til Bibi-Khanum Moské med den enorme kuppel. Engang var den en af verdens største, indtil den blev ødelagt af persiske tropper i 1740. Dele af moskéen blev kraftigt restaureret i 1970’erne, men man ser også stadig tydeligt, hvordan den så ud forinden. Vi slår også et smut igennem basaren, som ligger lige ved siden af.
Efter frokost besøger vi det storslåede Guri-Emir Mausoleum, hvor Timur Lenk ligger begravet sammen med de mandlige slægtninge i familien. Mausoleet er fantastisk smukt med sin gyldne inderkuppel.
Vi spadserer gennem et gammelt boligkvarter til Registanpladsen. Den har gjort byen så berømt og pryder forsiden på næsten enhver turistbrochure. Det er en af verdens smukkeste pladser, som i mange århundreder var byens hjerte og er omgivet af tre madrassaer, som vi besøger. De er ikke længere i brug som skoler men er blevet omdannet til værksteder og butikker.
Vi tilbringer resten af eftermiddagen omkring pladsen, hvorfra man selv kan finde tilbage til hotellet eller følges med rejselederen efter aftale.
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Samarkand: Emirkhan Hotel (eller lignende)
Dag 4
Samarkand – Observatorium, Afrosiab Museum og Shah-i-Zinda
Vores spændende byrundtur i smukke Samarkand fortsætter. Vi starter med at køre ud til det interessante Ulugh Beg Astronomiske Observatorium i udkanten af byen. Ulugh Beg var et barnebarn til Timur, som blev en af verdens førende astronomer.
Herfra fortsætter vi til den gamle bosættelse Afrosiab – forløberen til byen Samarkand – med tilhørende museum.
Herefter er det blevet tid til nekropolen Shah-i Zinda, som er en imponerende flot allé af blåkaklede mausoleer, der blev opført fra 11. – 19. århundrede. Her ligger blandt andre flere af kvinderne fra Timurs slægt begravet. Shah-i Zinda betyder ”Den Levende Konge” og refererer til Samarkands skytshelgen, Kusam ibn Abbas, som var en slægtning til Profeten Muhammad. Han kom til Usbekistan for at udbrede islam og betalte med sit liv.
Resten af eftermiddagen er på egen hånd i Samarkand.
Inden aftensmaden er der mulighed for at tage med til vinsmagning på ”Hovrenko Wine Factory”. Efter en kort introduktion til vinhuset smager vi på syv vine (halvtørre til søde), to typer ”cognac” og en ”balsam”.
(NB: tillæg for vinsmagning er på 25 €, som betales lokalt.)
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Samarkand: Emirkhan Hotel (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 5
Over grænsen til Dushanbe via Penjikent (300 km)
Vi starter tidligt og kører mod Dushanbe. Efter en god times tid krydser vi grænsen til Tadsjikistan. Tadsjikistan har gennem historien været underlagt en lang række herskere og forskellige riger, som alle forsøgte at kontrollere området og få del i handlen på Silkevejen. Fra år 500 f.Kr. blev området indlemmet i det Persiske Rige under arkæmeniderne, og i denne periode blev det persiske sprog indført, hvorfor tadsjikisk i dag minder meget om farsi (persisk).
Perserne blev siden bekæmpet af Alexander den Store, som erobrede det meste af Centralasien. I det 7.- 8. århundrede tog først tibetanerne, så kineserne og siden araberne området og indførte islam. Samanide-riget erstattede araberne men blev selv fordrevet af tyrkiske erobrere. Mongolerne tog senere kontrol over området, indtil Timur Lenk erobrede det. Derefter blev Tadsjikistan en del af Bukhara-emiratet, som varede indtil russerne gradvist overtog området i slutningen af 1800-tallet.
Efter grænseformaliteterne fortsætter vi til den historiske by, Penjikent. Byen var en vigtig station på Silkevejen og er kendt som ”Centralasiens Pompeji” på grund af de vidunderlige fresker fra 400-700-tallet. De er dog fjernet herfra og kan beses på Hermitage-museet i Skt. Petersborg og Nationalmuseet i Dushanbe.
Vi besøger først resterne af den gamle by fra 400-tallet, og der er selvsagt ikke meget tilbage. Byen var godt beskyttet af høje 5-12 meter tykke mure med vagttårne. Der var et kongeligt palads og citadel og zoroastriske templer, men der er også spor efter andre religioner. Men det mest imponerende var næsten de fint dekorerede huse i to eller tre etager. Araberne erobrede Penjikent i 722 under deres omfattende invasion af Centralasien. Byen brændte ned, men de fine fresker blev bevaret på de mure, som væltede indad og blev begravet under murbrokker i århundreder.
Herefter besøger vi det fine Rudaki Museum, opkaldt efter den berømte, persiske poet. Rudaki blev født i 859 i en landsby udenfor Penjikent men tilbragte meget af sit liv ved hoffet i Bukhara under Nasr II. Rudaki har haft stor betydning for persisk sprog, litteratur og poesi. Museet giver en fin, overordnet introduktion til Tadsjikistans historie.
Efter besøget fortsætter vi til Dushanbe, hvor vi ankommer hen ad eftermiddagen. Vi ser Rudaki Park med Det Hvide Hus, statuerne af Rudaki og Ismoil Somoni (Tadsjikistans ”grundlægger”), samt flagstangen med Tadsjikistans flag, der med sine imponerende 165 meter er verdens næsthøjeste.
Herefter kører vi til vores hotel og tjekker ind og spiser til aften.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Dushanbe (højde: 770 m): Hotel City Garden (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 6
Mod Kalaikhumb ad Pamir Highway (280 km)
Dagen starter tidligt, da vi har en lang dags kørsel foran os. Vi går ombord i vores firehjulstrækkere og kører østpå ad den legendariske Pamir Highway (M41). Pamir Highway er verdens næsthøjeste internationale vej, som skærer sig gennem svært tilgængelige men også meget smukke bjergområder. Der er uenighed om, hvor ruten begynder, men i sin længste form er den 1250 kilometer lang og har udspring i Mazar-e Sharif i Afghanistan og ender i Osh i Kirgisistan. Ruten udgjorde en del af den ældgamle Silkevej.
Til at begynde med er vejen forholdsvis god asfalt, men snart er den i dårlig stand. Til gengæld går den gennem smukke bjerglandskaber og giver en forsmag på, hvad der venter os forude.
Vi passerer en militær kontrolpost og kommer ind i den autonome region Gorno-Badakhshan (GBAO). Dem skal vi passere flere af undervejs på rejsen, og vi får tjekket vores særlige tilladelse, som kræves for at rejse ind i området. Landskaberne undervejs er betagende, og vi kører gennem idylliske landsbyer.
Sidst på eftermiddagen ankommer vi til Kalaikhumb, som ligger ved floden Pyandj (Panj), som vi skal følge de næste dage. Floden er 1125 km lang og er Amu Daryas (Oxus) største biflod, og den danner grænse til Afghanistan.
Vi spiser aftensmad i vores gæstehus.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Kalaikhumb (højde: 1260 m): Oqilsho Guesthouse (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 7
Kalaikumb – Khorog (240 km)
Dele af dagens etape foregår på meget dårlig vej – en af de dårligste strækninger af Pamir Highway. Til gengæld belønnes vi med fabelagtige udsigter og mange landsbyer. Hele dagen kører vi langs grænsen til Afghanistan. Skråningerne på begge sider af grænsen er plettet med småbebyggelser. Vi kan se landsbyliv på begge sider af floden, og der er tydelig forskel; husene ovre på den anden side er meget ældre og simple, som tilhørte de en anden tid.
På den afghanske side er der adgang mellem husene via smalle, stejle stier, og selvom Tadsjikistan er fattigt, er forholdene ovre på den anden side af floden tydeligvis værre. Frokosten er picnic eller en simpel café langs vejen. Hvis tiden tillader det, går vi en tur gennem en Pamir-landsby for at komme i kontakt med de lokale og lære om deres traditioner.
Ved ankomsten til Khorog tjekker vi ind på vores hotel og spiser aftensmad. Der er mulighed for en aftentur gennem parken for dem, der trænger til at strække benene.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Khorog (højde: 2080 m): Hotel Lal (eller lignende).
Dag 8
University of Central Asia, Aga Khan Center og afslapning
Med en befolkning på omkring 30.000 er Khorog Tadsjikistans fjerdestørste by og provinshovedstad i Gorno-Badakhshan. Khorog er kendt for sine fine poppeltræer og som base for trekking og bjergbestigning.
Vi har en dag uden kørsel. Man kan vælge at tilbringe den på egen hånd, eller man kan følge med til University of Central Asia og Aga Khan Center og høre om stiftelsens arbejde for at forbedre livsvilkårene for ismailierne i landet.
Khorog har desuden en lille, farverig basar og et historisk museum. Det anbefales desuden at slentre en tur I parken, som ligger tæt på hotellet (Hotel Lal).
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Khorog (højde: 2080 m): Hotel Lal (eller lignende).
Foto: Søren Bonde
Dag 9
Markedsdag i Afghanistan og borge fra Silkevejens barndom (220 km)
Vi stiger atter ombord i vores firhjulstrækkere. Efter godt et par timers kørsel kommer vi til en af de fem broer, som fører over grænsen til Afghanistan. Hver lørdag afholdes der marked på den anden side af floden, og det skal vi naturligvis opleve. Her er et mylder af nysgerrige afghanere, som sælger alverdens varer til tadsjikere, som valfarter hertil fra nær og fjern. Det er en sjov oplevelse, som giver os et indblik i en ellers ret lukket verden.
Rejsen går videre østpå til fæstningen Kah-Kakha, som formentlig har været den største i Wakhan-korridoren. Den blev bygget på en enorm, naturlig klint over floden Panj ikke langt fra Ishkashim. Fæstningen tjente som forsvarsværk fra det 2. årh. fvt. frem til det 7. århundrede. I dag har vi kun ruiner tilbage, men udsigten oppe fra toppen er storslået. Kah-Kakha bestod af mure med 56 tårne, og der var et forhøjet citadel inde i fæstningen.
Arkæologiske fund viser, at fæstningen blev bygget i 2. århundrede fvt. – det vil sige under Kushanriget i Silkevejens tidligste periode. Muligvis blev Kah-Kakha med tiden udbygget netop på grund af handelsruterne med det formål at forsvare karavanerne, der drog fra Kina til Afghanistan og Indien gennem Wakhan-korridoren.
I dag er Kah-Kakha et historisk sted på Pamir Highway. Dens østlige del var indtil for nyligt okkuperet af tadsjikiske soldater, som overvågede grænsen til Afghanistan.
Næste stop er Yamchun Borg, som er fra nogenlunde samme periode som Kah-Kakha. Borgen er blevet dateret til et sted mellem 3. og 1. årh. fvt. og ligger strategisk på toppen af en klippe (3150 m) med en helt forrygende udsigt over floden og dalen. Herfra kunne man kontrollere trafikken på floden, fx handelsrejsende på vej til Baktrien (Afghanistan), Indien eller Persien. Yamchun har haft både indre og ydre massive mure samt 36 tårne. I tilfælde af angreb kunne en meget stor styrke forsvare borgen indefra.
NB: Stien til borgen er ret stejl (gode sko anbefales).
I Vrang skal vi se en buddhistisk trinpyramide (stupa) fra det 4. – 7. århundrede. Det tager omkring 45 minutter at gå op (og ned igen) til stupaen. Til at begynde med er ruten forholdsvis stejl, hvorefter den flader ud (gode sko anbefales), og fra toppen er der udsigt over dalen og landsbyen og til huler og gravpladser.
Herefter kører vi det sidste lille stykke til Hissor, hvor vi overnatter.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Hissor (højde: 2800 m): home-stay
Dag 10
Off-road til Zorkul
I dag forlader vi Wakhan-dalen. Landskabet ændrer sig fra at være forholdsvis grønt i dalene til mere goldt og dramatisk. Vi kommer gradvist ind i en af de vildeste zoner i Pamir, som er hjemsted for ulv, sneleopard og bjørn.
Vi passerer et check-point og drejer væk fra hovedvejen og ind på en meget lille vej (grusvej), der siden snævrer ind til et hjulspor. Vi følger Pamirfloden, som har sit udspring i søen Zorkul, som er dagens mål. Floden danner grænse til Afghanistan, og vi kører ind i et meget øde område, som vi formentlig vil have helt for os selv de næste par dage, og det er den mest eventyrlige del af vores rejse. Her er gode chancer for at spotte ibex og Marco Polo-får på skråningerne.
Vi finder et godt sted til vores picnic, hvis ikke vi venter til vi ankommer til søen. Zorkul ligger i et naturreservat af samme navn lige på grænsen mellem Tadsjikistan og Afghanistan. Søen ligger i 4100 meters højde, og med et areal på 39 kvadratkilometer er det en af Tadsjikistans større søer. Herfra er der udsigt til mange smukke tinder, bl.a. Concord Peak (5469 m). På Silkevejens tid blev Zorkul betegnet som ”Det Store Dragebassin” af kinesiske købmænd, og Marco Polo har også en mulig reference til søen i sin beretning.
Resten af eftermiddagen tilbringes i det fantastiske naturområde, mens vores mandskab slår telte op og forbereder aftensmaden. Vi er omgivet af bjerge og er meget langt fra byen, så stjernehimmelen er helt uovertruffen (i klart vejr).
NB: det bliver koldt om natten (omkring frysepunktet i begyndelsen af september).
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning ved Zorkul (højde: 4200 m): camping
Foto: Søren Bonde
Dag 11
Gennem øde egne til Jarty Gumbez
Om morgenen er der mulighed for at gå en tur, mens lejren pakkes sammen. Vi kører ad hjulspor og af og til også off-road over højsletten. I regionen findes gamle, kirgisiske og skytiske gravpladser. I århundreder er kirgisiske nomader om sommeren kommet til denne øde del af Pamir samt over grænsen til Lille Pamir i Afghanistan for at finde græs til deres dyr på de grønne jaloos (højlandsgræsenge). Murmeldyr titter nervøst frem fra huller i bakkelandskabet.
Vi ankommer til Jarty Gumbez, som er en lille ”jagtlejr” med varme kilder ved Istyk-floden. Det er et spøjst sted, hvor man virkelig får fornemmelsen af at være langt fra alting. Der er mulighed for at slentre en tur i bakkerne, eller slappe af i de varme kilder.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Jarty Gumbez (højde: 4100 m): ”jagthytte” med varme kilder (medbring gerne badetøj)
Foto: Søren Bonde
Dag 12
Til Murghab via Tokhtamysh
Vi fortsætter østpå mod landsbyen Tokhtamysh, der ikke er mere end en lille samling huse i landskabet. Østpå ses et bjergmassiv, og bagved ligger Kina. Landskabet er en gold halvørken, der påminder om Tibet. Vi sætter kursen mod Murghab og stopper ved et meteorkrater. Det har en dybde på omkring 8 meter og diameter på 80 meter.
Herefter er dagens program åbent, og vi stopper, når vi ser noget af interesse undervejs. Hvis der er tid, kan vi tage en afstikker til den smukke Median-dal, der har nogle af regionens bedste græsningsområder. Her vil formentlig være mulighed for at smage den lokale drik, kymyz (gæret hoppemælk), og ride en tur.
Om eftermiddagen ankommer vi til Murghab og tjekker ind på vores hotel. Selvom Hotel Pamir er byens bedste, er det meget basalt, og flere af værelserne er med fælles bad og toilet.
Efter et kort hvil er det tid til at opleve den lille by. Vi går en tur gennem basaren, som er bygget i brugte containere, og vi fornemmer livet i byen, som efter Sovjetunionens kollaps tydeligvis kæmper for sin eksistens.
NB: Det anbefales at købe snacks til morgendagens etape, hvor der ikke vil være mulighed for frokost.
Aftensmaden indtages på hotellet eller hos en usbekisk familie i byen.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Murghab (højde: 3650 m): Hotel Pamir (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 13
Via Karakul over grænsen til Kirgisistan (280 km)
Den sidste etape i Tadsjikistan går mod grænsen til Kirgisistan. Vi starter dagen tidligt og krydser flere pas inklusiv Ak-Baital (4655 m), der bliver rejsens højeste punkt. Vi kører nu på den højest beliggende vej i det tidligere Sovjet. De måneagtige landskaber med safirblå søer er nogle af rejsens mest dramatiske og smukkeste.
Vi holder en kort pause ved den dybblå sø, Karakul, som er den højest beliggende sø i Centralasien (3915 m) og den største i Tadsjikistan. Den ligger smukt omgivet af sneklædte bjerge, og er det klart vejr, kan vi se sydsiden af Peak Lenin (7.134 m).
Frokosten indtages i et home-stay i landsbyen Karakul. Herefter fortsætter vi op til Kyzyl Art Pas (4336 m), som udgør grænsen mellem Tadsjikistan og Kirgisistan. Her kan man selv om sommeren risikere lave temperaturer, så det er en god idé med ekstra tøj i håndbagagen. Vi må også forberede os på, at grænseformaliteterne kan være noget langsommelige.
Vi er nu i Kirgisistan og kører de sidste 100 km til dagens bestemmelsessted. Foran os rejser sig en imponerende væg af høje, hvide bjerge – Pamir. Sidst på eftermiddagen ankommer vi til vores jurtlejr ved den smukke sø, Tulpar Kol, der ligger med udsigt til imponerende Peak Lenin. Selve indkørslen til Tulpar Kol er ufattelig smuk med bakker i alle farver og en hvid væg af Pamirbjerge i baggrunden.
Ved ankomsten til jurte-lejren tjekker vi ind, hvorefter et måltid står klart til os. De næste to nætter skal vi sove i jurter som nomader. Jurterne deles af max. fire-fem personer, og det er en sjov og charmerende oplevelse. De er udstyret med senge, tæpper, puder og varmeovne, og der uddeles ekstra tæpper efter behov. I lejren findes meget basale bade- og toiletforhold.
Måltider inkluderet: morgenmad og aftensmad
Overnatning ved Tulpar Kol (højde: 3600 m): jurter
Foto: Søren Bonde
Dag 14
Tulpar Kol – paradis på jord
Dagen er afsat til vandreture i det formidable område, hvor heste og yakokser græsser frit i bakkerne, og Edelweiss titter frem fra græsset. Fra lejren kan man tage små afstikkere rundt i landskabet eller langs grusvejen.
Hvis man ønsker en lidt længere vandretur, kan man følge med rejselederen op til Peak Lenin basecamp og videre til et udsigtspunkt kaldet Traveller’s Pass. Fra jurtelejren er der ca. en times vandring til basecampen (afhængigt af hvilken jurtelejr vi bor i). Man går ned til floden og over en bro, hvorefter der er en stejl stigning opad. Herefter flader det ud, når man går op i dalen mod basecamp. Der er endnu en times vandring i forholdsvis fladt terræn til Onion Fields (3800 moh). Som navnet antyder vokser her mange vilde løgplanter, og her er et mindesmærke over dem, som i tidens løb har måtte lade livet i forsøget på at bestige Peak Lenin. Her er udsigt til gletsjeren samt frit udsyn til Peak Lenin.
Fra Onion Fields kan man vende om, eller man kan fortsætte stejlt opad til Traveller’s Pass, hvorfra udsigten er endnu bedre. Det er dog en anstrengende tur opad til 4300 meters højde, og man skal beregne cirke 1½ time til opstigningen. Herfra er der frit udsyn til Peak Lenin og en gletsjer.
Nedad går det hurtigere, og til hele vandringen til Traveller’s Pass og retur skal man beregne cirka 6 timer afhængig af tempo og pauser undervejs.
NB: Fornuftigt fodtøj såsom vandresko anbefales på det kraftigste, da der er en del løse sten, små vandløb og ujævnt terræn undervejs.
Ønsker man ikke at vandre, kan man også vælge blot at følge livet i jurtelejren, hygge med en god bog og slappe af i solen i læ af jurterne.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning ved Tulpar Kol (højde: 3600 m): jurter
Foto: Søren Bonde
Dag 15
Tulpar Kol – Osh (240 km, 5 timer) – Bishkek (fly)
Efter morgenmaden kører vi tilbage til hovedvejen og det sidste stykke til Osh. Vejen er nu asfalteret og god og fører igen over et bjergpas med hårnålesving (Taldyk Pas, 3615 m). Osh ligger på kanten af den frugtbare Fergana-dal, som deles med Usbekistan og har været anledning til flere konflikter landene imellem.
Med sine godt 300.000 indbyggere er det Kirgisistans næststørste by og en af Centralasiens ældste. Ved ankomsten til Osh besøger vi basaren, hvor man kan gøre de sidste indkøb – fx tørrede frugter og nødder eller filtprodukter, som Kirgisistan er så kendt for. Derefter kører vi til lufthavnen og flyver til Bishkek (1 time).
Ved ankomst til hovedstaden kører vi til vores komfortable hotel og tjekker ind (45 min.). Kontrasten til gårsdagens jurtlejr er mærkbar. Der bliver tid til et bad, inden vi går ud og spiser afskedsmiddag på en hyggelig restaurant. Bagefter kan vi sammen gå ud og få et lille indtryk af Bishkek i aftenbelysning, hvis der er tid.
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Bishkek (højde: 800 m): Art Hotel (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 16
Hjemrejse
Om morgenen kører vi til lufthavnen og flyver hjem. Vi ankommer til København om eftermiddagen eller først på aftenen.
“Helt fantastisk, nærmest surrealistisk, at opleve de fabelagtigt smukke landskaber vi kørte igennem, både i Tajikistan og Kirgisistan. Jo mere det hele bundfælder sig, desto mere overbevist er jeg om, at det var en af de bedste rejser, jeg nogensinde har været på!” (Klaus, De Berejstes Klub)
“Tænk, at vi skulle få lov, som en slags pionerer, at opleve at rejse hundredevis af kilometer i øde og afsides områder under autentiske forhold i levende, økologiske og dynamiske samfund. Det var helt igennem fantastisk og samtidigt et kæmpe privilegium, at det var helt uden andre turister som vidner.” (Lissa, Ringkøbing)
“Endnu en ubeskrivelig god og fantastisk tur med Panorama Travel. Denne gang på Pamir Highway. Vidunderlige og gæstfrie lokale på hele turen. Jeg kan kun anbefale Panorama Travel som et professionelt og seriøst rejsebureau med stor ekspertise i rejser til mindre kendte egne af kloden.” (René, Roskilde)
Info om rejsen
Praktisk information
Vi klassificerer denne rejse som “Ekspedition“. Det skal opfattes som, at den er mere anstrengende end vores kultur- og naturrejser. Man skal være indstillet på, at forholdene udenfor de store byer er meget enkle og basale. Rejselederen på denne rejse har mange års erfaring fra regionen, og er vant til at tackle uventede situationer, når de opstår, og finde alternative løsninger om nødvendigt.
Særligt Pamir-regionen i Tadsjikistan er ikke udviklet med hensyn til turisme – Kirgisistan kun en kende mere. Netop derfor bliver oplevelserne unikke, og det bidrager til en meget autentisk rejseoplevelse, men en god portion spejderånd er en forudsætning for en god oplevelse.
Flere af overnatningsstederne i Tadsjikistan er ret basale (home-stays), og man skal også være indstillet på, at ændringer kan forekomme i programmet med kort varsel – ikke mindst på grund af de bureaukratiske, geografiske og vejrmæssige forhold. Men vi har stor erfaring fra talrige rejser i Centralasien og med at løse diverse udfordringer, som opstår undervejs.
Der er ingen særlige helbredskrav, blot man er i almindelig form og kan overkomme en enkelt nat i telt. Vær opmærksom på, at næsten hele rejsen foregår i højderne – det meste mellem 2-4000 meter. Både rute og program er lagt således, at der er god mulighed for højdetilvænning, hvilket minimerer risikoen for højdesyge betydeligt.
Ruten og køreturene
I Usbekistan kører vi i højhastighedstog fra Tashkent til Samarkand, og vejen videre til Dushanbe foregår i minibus. Her skifter vi til firehjulstrækkere med kun tre-fire passagerer i hver, som uden problemer kan klare strækningerne med dårlig vej i Tadsjikistan.
Meget af ruten følger Pyandj-floden og Pamir Highway (M41) i højderne og er en af verdens smukkeste bjergegne. Det er et af de mest eventyrlige ”road-trips”, som de færreste har oplevet.
Vejens stand i Tadsjikistan er generelt dårlig, men med den rette indstilling er det med til at forstærke eventyret. For det meste er der tale om grusveje af svingende kvalitet, og af og til rammer vi asfalterede strækninger. Dag 10-12 kører vi gennem et af Pamirs mest øde og afsides områder, og på visse strækninger er der ingen decideret vej.
Vi anvender firehjulstrækkere fra dag 6 og frem, da det i høj grad øger komforten på de vanskelige veje i Tadsjikistan og gør, at vi kommer hurtigere frem. Vi skal over flere bjergpas med imponerende udsigter, og vi stopper for at nyde dem fuldt ud.
Overnatningerne
Rejsen byder på hele fem forskellige former for indkvartering: hotel, gæstehus, home-stay (privat hjem), jurt og camping.
Hoteller af forskellig standard. 3* i Samarkand, 4* i Dushanbe og Bishkek; 3* i Khorog; 2* i Murghab (byens bedste) – hotellerne giver en blød start og komfortabel afslutning på vores rejse.
Med gæstehus skal forstås små, hyggelige og familiedrevne steder – kan være en stor villa eller lignende. Eller en jagthytte. Man deles ofte om bad og toiletter, og der kan være relativ stor forskel på værelserne.
Home-stays er et niveau mere primitivt. Her åbner lokale familier deres hjem og byder os velkommen. Nogle home-stays minder en del om gæstehuse. Typisk har de en separat fløj (eller flere) til gæster. Hverken enkelt- eller dobbeltværelser kan garanteres, og man deles om bad og toiletter. Afhængig af gruppens størrelse kan det ske, at vi fordeles i flere huse, som ligger i nærheden af hinanden. Disse steder benytter vi, når der ikke er andre muligheder, dvs. i landsbyerne. Det plejer at være en god og sjov oplevelse, hvor vi kommer til at mærke den lokale gæstfrihed. Dog fordrer det lidt spejderånd; en lagenpose og en tynd, oppustelig madras og evt. en sovepose kan være en god idé at medbringe.
Jurter i nærheden af Peak Lenin (ved søen Tulpar Kol). De er beregnet til gæster og er forholdsvis komfortable. Overnatning i jurt er en stor oplevelse med stærke rødder i Centralasien. Vi bor maksimalt fire-fem personer i hver jurt, og det er ganske hyggeligt. De er udstyret med senge, tæpper og puder og kan opvarmes af en ovn. Man får udleveret varme tæpper til natten, som på grund af højderne kan være kold selv om sommeren. En lagenpose og en tynd, oppustelig madras og evt. en sovepose kan være en god idé at medbringe. I jurtlejren findes toilet, men bad er sjældent mere end en spand koldt vand. Det anbefales derfor at bade før og efter ophold i jurterne. En generator leverer strøm et par timer om aftenen, men ellers er der ingen elektricitet. Medbring derfor lommelygte og ekstra batterier til kamera mv.
Vi medbringer telte, liggeunderlag og sovepoer til dag 10 samt køkken- og picnicudstyr, som kan bruges ved de få måltider, hvor vi befinder os for langt fra en landsby. En lagenpose og en tynd, oppustelig madras eller et liggeunderlag og evt. egen sovepose kan være en god idé at medbringe.
Gruppe
Pris: 30.980 kr.
Max. 16 deltagere!
Rejsen inkluderer
Fly København – Tashkent, Bishkek – København (via Istanbul)
Transport i firehjulstrækkere hele vejen fra Dushanbe til Osh med 3-4 passagerer i hver. Alle har så vidt muligt vinduesplads.
Entréer ifølge program
Engelsktalende guider i hvert land
Dansk rejseleder med særligt kendskab til Centralasien og Silkevejen
Visum til Usbekistan, Tadsjikistan og Kirgisistan (gratis ved indrejse)
GBAO Permit (adgang til indrejse i Gorno-Badakhshan Autonomous Oblast)
Tilladelse til at rejse til Zorkul
Rejsen inkluderer ikke
Rejse- og afbestillingsforsikring
Visse måltider
Drikkepenge til guider og chauffører
Drikkevarer (ud over vand)
Evt. eneværelsestillæg: 2600,- (eneværelse kan ikke garanteres i gæstehuse, home-stays og jurtelejre. Se nærmere i afsnittet “Overnatningerne” ovenfor)
Er du ved at planlægge din næste rejse? Få vejledning fra en af vores berejste og kompetente medarbejdere, så vi sammen kan skræddersy DIN perfekte drømmerejse.
Modtag vores spændende nyhedsbrev!
Få inspiration og vær blandt de første, som hører om vores nye rejser.