Tag med på eventyr i nogle af verdens smukkeste bjerge ad den legendariske Karakoram Highway i det nordlige Pakistan. Karakoram Highway er den højeste asfalterede, internationale vej i verden. Den forbinder Kina med Pakistan gennem Karakoram-bjergkæden, og i Khunjerab-passet når den en højde på 4.693 meter.
På denne ekspeditionsprægede rejse til Pakistan ser vi gletsjere og adskillige bjerge over 7-8000 meter, og vi krydser flere bjergpas. Undervejs oplever vi gamle forter, farverige markeder og den udsøgte, pakistanske gæstfrihed i landsbyerne.
Vores rejse til Pakistan begynder i Swatdalen og går til den berømte Hunzadal. Vi tager en afstikker op til den kinesiske grænse, hvorefter vi inviteres indenfor i landsbyerne i den afsidesliggende Skardudal.
Velkommen på en storslået og eventyrlig rejse til Pakistan!
Kør på verdens højeste asfalterede, internationale vej
Forcér høje bjergpas og kig ind over grænsen til Kina
Nyd udsigterne i nogle af verdens smukkeste bjerge og dale
Besøg den berømte og charmerende Hunzadal
Lad dig fortabe i historien om Pakistans gamle kongeriger
Rejsen til Pakistan er et “road-trip” og indeholder derfor en del kørsel gennem meget smukke landskaber.
På vores rejse til Pakistan bor vi på flere nøje udvalgte og særlige hoteller undervejs.
NB: Udenrigsministeriet fraråder færdsel ad Karakoram Highway fra Islamabad til Gilgit-Baltistan. Vi mener dog, at de fleste områder i Pakistan – især omkring Chitral og bjergene i nord, hvortil vores Pakistanrejse går – udgør en meget lille eller ingen risiko i det nuværende, politiske klima.
Søren Bonde er direktør og partner i Panorama Travel og er desuden forfatter og en meget anvendt foredragsholder. Som medlem af De Berejstes Klub har Søren rejst intensivt i over 90 lande, og i 2015 modtog han klubbens ærespris for sine grænsesøgende og omfattende rejseeventyr i nogle af verdens mest ufremkommelige egne.
Han har specialiseret sig i en lang række destinationer såsom Iran, Centralasien, Latinamerika og Afrikas Horn. Han har en forkærlighed for historie samt stammefolk og særprægede ritualer. Søren har stor rejseledererfaring og en omfattende viden om de destinationer, han varetager.
Lene Kohlhoff Rasmussen er eventyrer, forfatter og en efterspurgt foredragsholder. Hun er desuden medlem af De Berejstes Klub og De Kvindelige Eventyreres Klub. Lene har været på flere lange ekspeditioner og rejser ofte på egen hånd gennem verdens brændpunkter.
I 2015 udgav hun sin personlige rejseberetning om otte måneders rejse ad Silkevejen, og i 2021 rejste hun med Søren Bonde, partner i Panorama Travel, på en månedlang research-rejse til Pakistan. Læs mere om Lene…
Karakoram Highway
Karakoram Highway forbinder Nordpakistan med de ældgamle Silkevejsruter længere mod nord. Vejen er knap 1300 km og går fra Kashgar i den kinesiske Xinjiang-region til Havelian i Abbottabad-distriktet i Pakistan lidt nord for Islamabad. En forlængelse af KKH møder Grand Trunk Road ved Hasan Abdal vest for Islamabad. Vejen var et samarbejde mellem Pakistan og Kina og blev bygget i årene 1966 til 1982. Den har i dag enorm betydning for handlen mellem de to lande.
Karakoram Highway er en af verdens mest berømte veje. Den går gennem fantastiske bjerglandskaber, og det sidste stykke nordpå op mod Khunjerab-passet er meget smukt. Grænsen til Kina er omgivet af sneklædte bjerge til alle sider i 4934 meters højde. Indgangen til Kina går gennem en bombastisk port i en stil, som er moderne, men endog bringer mindelser tilbage til Silkevejens Kina.
Hunzadalen
Hunzadalen er med rette berømt for sin kulturarv og smukke landskaber. På de stejle skråninger er der gennem århundreder bygget et utal af terrasser, hvor der dyrkes korn, frugt og grøntsager. Det er som et maleri; mange af bjergene på begge sider af dalen er over 6000 meter høje og hvide af sne. Overalt ser vi de karakteristiske, slanke popler og frugttræer.
Højt oppe over Hunzafloden boede miren (fyrsten), og herfra kunne man overvåge al trafik gennem det smalleste sted i dalen. Den tibetanske indflydelse er tydelig i fortets arkitektur. Takket være Royal Geographical Society og UNESCO fremstår det nu meget flot restaureret og med et fint museum og en fantastisk udsigt over byen.
Fantastiske bjerglandskaber
På denne rejse til Pakistan kører vi gennem nogle af verdens smukkeste og højeste bjerge. Vi kan se bjergkæderne Karakoram, Hindukush og Himalaya med adskillige tinder over 6000 meter og visse over 7000 og 8000 meter! Visse strækninger tager pusten fra en, og den ene udsigt er smukkere end den anden.
Vi forcerer tre høje bjergpas – Shandur (3800 m), Khunjerab (4934 m) og Babusar (4173 m), og vi har udsigt til berømte bjerge såsom Tirich Mir (7708 m), Nangar Parbat (8125 m) og Masherbrum (7821 m). Undervejs stopper vi ved de smukkeste bjergsøer, og i nationalparkerne kigger vi efter vilde ibex og markhor.
Serena Khaplu Palace og Shigar Fort
Khaplu er en lille by i det afsidesliggende Ghanche-distrikt. Det er også porten til de højeste bjerge i Karakoram, hvor det mest kendte er K2, verdens næsthøjeste bjerg.
Khaplu er hyggelig med den gamle atmosfære og fine bygninger i behold. Her skal vi bo fyrsteligt på det meget flotte og stemningsfulde Serena Khaplu Palace Hotel, som engang var de lokale rajaers residens. Paladset er fra 1840, og den tibetanske indflydelse i arkitekturen er helt tydelig. Det blev flot restaureret fra 2005-11 og fremstår i dag som en arkitektonisk perle.
Vi skal også bo i Shigar Fort, som er et søsterhotel til Khaplu Palace. Det er meget anderledes i stilen men bestemt ikke mindre charmerende og med en fantastisk atmosfære.
Karakoram Highway
Karakoram Highway forbinder Nordpakistan med de ældgamle Silkevejsruter længere mod nord. Vejen er knap 1300 km og går fra Kashgar i den kinesiske Xinjiang-region til Havelian i Abbottabad-distriktet i Pakistan lidt nord for Islamabad. En forlængelse af KKH møder Grand Trunk Road ved Hasan Abdal vest for Islamabad. Vejen var et samarbejde mellem Pakistan og Kina og blev bygget i årene 1966 til 1982. Den har i dag enorm betydning for handlen mellem de to lande.
Karakoram Highway er en af verdens mest berømte veje. Den går gennem fantastiske bjerglandskaber, og det sidste stykke nordpå op mod Khunjerab-passet er meget smukt. Grænsen til Kina er omgivet af sneklædte bjerge til alle sider i 4934 meters højde. Indgangen til Kina går gennem en bombastisk port i en stil, som er moderne, men endog bringer mindelser tilbage til Silkevejens Kina.
Hunzadalen
Hunzadalen er med rette berømt for sin kulturarv og smukke landskaber. På de stejle skråninger er der gennem århundreder bygget et utal af terrasser, hvor der dyrkes korn, frugt og grøntsager. Det er som et maleri; mange af bjergene på begge sider af dalen er over 6000 meter høje og hvide af sne. Overalt ser vi de karakteristiske, slanke popler og frugttræer.
Højt oppe over Hunzafloden boede miren (fyrsten), og herfra kunne man overvåge al trafik gennem det smalleste sted i dalen. Den tibetanske indflydelse er tydelig i fortets arkitektur. Takket være Royal Geographical Society og UNESCO fremstår det nu meget flot restaureret og med et fint museum og en fantastisk udsigt over byen.
Fantastiske bjerglandskaber
På denne rejse til Pakistan kører vi gennem nogle af verdens smukkeste og højeste bjerge. Vi kan se bjergkæderne Karakoram, Hindukush og Himalaya med adskillige tinder over 6000 meter og visse over 7000 og 8000 meter! Visse strækninger tager pusten fra en, og den ene udsigt er smukkere end den anden.
Vi forcerer tre høje bjergpas – Shandur (3800 m), Khunjerab (4934 m) og Babusar (4173 m), og vi har udsigt til berømte bjerge såsom Tirich Mir (7708 m), Nangar Parbat (8125 m) og Masherbrum (7821 m). Undervejs stopper vi ved de smukkeste bjergsøer, og i nationalparkerne kigger vi efter vilde ibex og markhor.
Serena Khaplu Palace og Shigar Fort
Khaplu er en lille by i det afsidesliggende Ghanche-distrikt. Det er også porten til de højeste bjerge i Karakoram, hvor det mest kendte er K2, verdens næsthøjeste bjerg.
Khaplu er hyggelig med den gamle atmosfære og fine bygninger i behold. Her skal vi bo fyrsteligt på det meget flotte og stemningsfulde Serena Khaplu Palace Hotel, som engang var de lokale rajaers residens. Paladset er fra 1840, og den tibetanske indflydelse i arkitekturen er helt tydelig. Det blev flot restaureret fra 2005-11 og fremstår i dag som en arkitektonisk perle.
Vi skal også bo i Shigar Fort, som er et søsterhotel til Khaplu Palace. Det er meget anderledes i stilen men bestemt ikke mindre charmerende og med en fantastisk atmosfære.
Program
Dag 1
Afrejse fra København til Islamabad
Afrejse fra København om eftermiddagen med ankomst til Islamabad tidligt næste morgen.
Foto: Søren Bonde
Dag 2
Videre til Swat-dalen (230 km / 3-4 timer)
Islamabad er Pakistans hovedstad og betyder “islams by”. Den erstattede Karachi tilbage i 1967 og er nu landets politiske og kommercielle hjerte. I Islamabad mødes nyt og gammelt. Grønne boulevarder omkranser moderne bygninger og indkøbscentre men også traditionelle boliger og moskéer.
Vi skal dog ikke opleve Islamabad før sidst på vores rejse, da vi fortsætter videre til Saidu Sharif i Swat-dalen. Vi kører i bus, og turen tager 3-4 timer. Lige inden vi ankommer, udforsker vi et af de gamle, buddhistiske steder, der er spredt over hele området. Takht-i-Bhai er et parthisk, arkæologisk sted, som efter først at have været en zoroastrisk helligdom, senere blev omdannet til et buddhistisk klosterkompleks. Det er dateret til det 1. århundrede f.v.t. og blev opført på UNESCOs verdensarvsliste i 1980. Det er et ret stort område, som er velbevaret og ligger med en flot udsigt over dalen.
Ved ankomsten tjekker vi ind på vores hotel og tager et velfortjent hvil resten af dagen.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: frokost
Overnatning i Saidu Sharif (højde: 1000 m): Swat Serena Hotel (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 3
Spændende kørsel til Chitral og kort byrundtur (240 km / 6-7 timer)
Efter morgenmaden stiger vi ombord i vores firhjulstrækkere og sætter kursen nordpå. Vi kører gennem smukke landskaber til Chitral. Undervejs passerer vi en del check-points, og det er sandsynligt, at vi tildeles politieskorte hele denne dag.
Vi spiser frokost i Dir og kører gennem den forholdsvis nye Lowari Tunnel (2018), som har gjort Chitral betydeligt mere tilgængelig. Tunnellen er delt i to og er sammenlagt 10,5 kilometer lang. Ruten er meget hurtigere end de mange snørklede hårnålesving op over Lowari-passet, som man tidligere var nødt til at forcere. Tunnelen muliggør, at man kan omgå passet og har reduceret 14 timers kørsel mellem Chitral og Peshawar til kun 7 timer.
Vi ankommer til Chitral sidst på eftermiddagen. Chitrals historie går langt tilbage; byen har været erobret af både perserne, Ghandhara og Kushan-riget. I 1700-tallet var Chitral et selvstændigt kongerige regeret af Kunar-dynastiet, hvis indflydelse strakte sig fra Kunardalen på grænsen til Afghanistan i vest til Gilgit i øst.
Vi skal bo på et charmerende hotel, som ligger oppe over byen.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Chitral (højde: 1500 m): Hindukush Heights (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 4
Kort byrundtur og videre i 4×4 til Mastuj (120 km / 4-5 timer)
Inden vi kører østpå til Mastuj, skal vi opleve lidt af Chitral, som er hovedstad i distriktet af samme navn. På byrundturen ser vi moskéen, der ligger med det imponerende bjerg, Tirich Mir, som baggrund. Med sine imponerende 7708 meter er Tirich Mir det højeste bjerg i Hindu Kush. Vi ser også det gamle fort og palads udefra. De gamle kanoner peger ud mod floden og vidner om den tidligere britiske tilstedeværelse.
Hvis der er tid, tager vi et kig på basaren, som også er et godt sted at observere mennesker; her ses blandt andet mange afghanere og mænd med den karakteristiske uldhat, pakol. Ulden produceres lokalt og er af den fineste kvalitet.
Vi stiger ombord i vores firhjulstrækkere og sætter kursen mod Mastuj. Vejen til Mastuj er utrolig smuk, og der vil være rig mulighed for at stoppe undervejs og nyde udsigterne fuldt ud. Mastuj ligger ved indgangen til Yarkhunddalen, som strækker sig nordpå mod den afghanske Wakhan-korridor.
Vejen er af svingende kvalitet, og den sidste del af strækningen er meget dårlig. Til gengæld belønnes vi med fabelagtige udsigter. Ved ankomsten til Mastuj tjekker vi ind på vores hotel. Herefter kan man gå en tur gennem landsbyen.
Transport: 4×4
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Mastuj (højde: 2350 m): PTDC Motel eller Hindukush Heights Mastuj (eller lignende).
Foto: Søren Bonde
Dag 5
Over Shandur-passet til Phander Sø og Gupis (150 km / 5,5 timer)
Vi fortsætter gennem fantastiske bjerglandskaber, og dagens højdepunkt er Shandur Pas (3800 m), hvor vi holder pause ved Shandur Sø. I passet ligger verdens højest beliggende polobane, hvor turneringer bliver afholdt i juli måned. Yakokser græsser frit i området.
Efter passet går det nedad igen til den brede Phanderdal med terrassemarker og en smuk sø. Vi spiser en lidt sen frokost i Phander. Herefter kan vi gå en tur ved søen, inden vi fortsætter til Gupis.
Vi kører langs en klar flod med frodige landskaber og små landsbyer. Vi kan evt. stoppe ved Khalti Sø for at strække benene. Søen blev dannet for nylig som resultat af en oversvømmelse.
Vi passerer Yasindalen på venstre hånd, som var velkendt under ”The Great Game”. Russiske spioner rejste gennem dalen fra Pamir og Hindu Kush til Gilgit og Chitral. Hen ad eftermiddagen ankommer vi til Gupis.
Transport: 4×4
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Gupis (højde: 2200 m): Ghizer Blossom Inn (eller lignende).
Dag 6
Videre til Gilgit og Hunzadalen (210 km / 5 timer)
I dag går det mod den berømte Hunzadal, og vejen bliver bedre efterhånden som vi nærmer os Gilgit. Efter et par timer ankommer vi til Gilgit, hvor vi spiser frokost.
Vi skifter tilbage til vores minibus og kører det sidste stykke til Hunza. Det er vanvittigt smukt med Rakaposhis gigantiske bjergside (7788 m) i sollyset lige ved siden af vejen. Vi kører nu på den berømte Karakoram Highway (”KKH”, N35). Hele Hunzadalen åbner sig foran os – og hvilket syn! Dybt nede løber Hunzafloden, og på de stejle skråninger er der gennem århundreder bygget et utal af terrasser, hvor der dyrkes korn, frugt og grøntsager. Det er som et maleri; mange af bjergene på begge sider af dalen er over 6000 meter høje og hvide af sne. Overalt ser vi de karakteristiske, slanke popler og frugttræer.
Hen ad eftermiddagen når vi frem til Karimabad i Hunzadalen. Vi indlogeres på et af byens mest ikoniske og berømte hoteller, Eagle’s Nest (”Ørnereden”), der – som navnet antyder – ligger højt oppe over byen med en helt forrygende udsigt. Her skal vi bo i tre nætter.
Transport: 4×4 / minibus
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Karimabad (højde: 2500 m): Eagle’s Nest Hotel (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 7
Oplevelser i Hunzadalen
Vi kan se frem til en dag med mindre kørsel og med gode oplevelser i Hunzadalen. Først kører vi ud til den lille sidedal Nagar, der tidligere var et selvstændigt mir-dømme. Ad en smal jeepvej kører vi gennem hårnålesving, og efter en lille times tid når vi frem til en beskeden landsby. Der er betagende udsigter over dalens marker, afgrænset af klukkende vandingskanaler, levende hegn af slanke popler og klynger af små, lerklinede lerhuse.
Landsbyen ligger dér, hvor dalen slutter med en brat og dyb kløft. Under den ligger Hoper Gletsjer (også kendt som Bualtar Gletsjer), der strækker sig mange kilometer oppe fra det mere end 6000 meter høje sneklædte bjerg, Bualtar. Oppe fra kanten er der en fantastisk udsigt til det meste af gletsjeren med dens mosaik af sorte og hvide isblokke. Kontrasten til den frodige dal er voldsom.
Vi drikker en kop te eller kaffe, inden vi vender tilbage til Karimabad for at spise frokost. Selvom det er en ganske lille by, er det dog den største i dalen. I århundreder gik karavanevejen fra Kina herigennem. Man kan gå en tur i basaren, inden vi fortsætter til Ganish Historiske Landsby, som er et lille vindue tilbage til Silkevejens tid. Udover fire moskéer fra 16-1700-tallet med fine træudskæringer (UNESCO), er her gamle, lerklinede huse og udsigtstårne.
Dagens sidste programpunkt er også af kulturhistorisk karakter. I den lille landsby Altit nær Karimabad ligger det forfaldne Altit Fort 300 meter lodret over floden. Her boede miren (fyrsten), og herfra kunne man overvåge al trafik gennem det smalleste sted i dalen. For ca. 700 år siden blev residensen flyttet til Baltit Fort, som vi besøger. Baltit ligger højt oppe over Karimabad, og den tibetanske indflydelse er tydelig. Her boede miren så indtil 1945, hvor han byggede sit domicil nede i selve byen. Takket være Royal Geographical Society og UNESCO fremstår det nu meget flot restaureret og med et fint museum og en fantastisk udsigt over byen.
Inden aftensmaden kan man vandre op til et udsigtspunkt og se solnedgangen over bjergene og byen. Der ligger flere restauranter lige i nærheden af, hvor vi bor.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Karimabad (højde: 2500 m): Eagle’s Nest Hotel (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 8
Khunjerab-passet og den kinesiske grænse (180 km hver vej)
Vi starter tidligt og kører nordpå mod den kinesiske grænse og det berømte Khunjerab-pas. Vi følger nu Karakoram Highway, der forbinder Nordpakistan med de ældgamle Silkevejsruter længere mod nord. Vejen er knap 1300 km og går fra Kashgar i den kinesiske Xinjiang-region til Havelian i Pakistan lidt nord for Islamabad.
Vejen var et samarbejde mellem Pakistan og Kina og blev bygget i årene 1966 til 1982. Den har i dag enorm betydning for handlen mellem de to lande.
Efter en halv times tid kommer vi til Attabad Sø, der pludseligt opstod som følge af et jordskred den 4. januar 2010. En landsby blev udslettet, og Hunzafloden var blokeret de næste fem måneder, alt imens vandstanden steg og dannede søen. Søen nåede en dybde på 100 meter, inden en kanal blev gravet som afløb. KKH blev oversvømmet og åbnede først fem år senere. Ikke overraskende blev det et voldsomt dyrt projekt, som involverede konstruktionen af to broer og fem nye tunneller gennem bjergene uden om søen. I dag er Attabad Sø et populært udflugtsmål, og søens klare, turkisblå vand tiltrækker lokale turister.
Vi kører gennem landsbyer med lerklinede huse og frugttræer med sneklædte bjerge i baggrunden. Her dyrkes abrikoser og kirsebær, og slanke popler indrammer vejen.
Efter halvanden times tid kommer vi til Khunjerab National Park, som ligger på begge sider af vejen. Parken har siden 70’erne forsøgt at beskytte truede dyrearter som fx marcopolofår. Snart efter når vi byen Sost, der er den sidste by inden grænsen. Herfra er der halvanden time til grænsen, og det sidste stykke op mod passet er meget smukt.
Vi stopper umiddelbart inden grænsen og er omgivet af sneklædte bjerge til alle sider i 4693 meters højde. Khunjerab-passet er verdens højeste, asfalterede grænseovergang og det højeste punkt på KKH. Indgangen til Kina går gennem en bombastisk port i en stil, som er moderne, men endog bringer mindelser tilbage til Silkevejens Kina.
NB: Det er en god idé at have lidt varmt tøj i håndbagagen, så det er let tilgængeligt, når vi stiger ud.
Vi kører tilbage til Sost og spiser en sen frokost, inden vi vender tilbage til Karimabad.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Karimabad (højde: 2500 m): Eagle’s Nest Hotel (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 9
Østpå til Skardu (290 km, ca. 6 timer)
Vi forlader Hunzadalen og fortsætter vores rejse mod Skardu. Efter et par timer deler vejen sig mod hhv. Islamabad og Skardu, og i klart vejr ses mægtige Nanga Parbat på højre hånd. Vejen er smuk og nyligt forbedret, så turen til Skardu nu er meget lettere end tidligere. Vi følger Indus hele vejen, og på den anden side ses adskillige små rubinminer i bjergsiden.
Umiddelbart inden vi ankommer til Skardu, gør vi holdt ved Katpana Ørken. I 2226 meters højde er det en af verdens højest beliggende ørkener.
Ved ankomsten til Skardu tjekker vi ind på vores hotel. Hvis der er tid, kan de, som har lyst, besøge Kharpocho Fort. Det blev bygget i slutningen af 1400-tallet af den sidste buddhistiske fyrste, Maqpon Bokha, som også grundlagde kongeriget Skardu. Fortet ligger uindtageligt som en ørnerede højt over byen med udsigt over floderne Indus og Shigar. Det fører en forholdsvis stejl men god sti op til fortet (ca. 20 min.).
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Skardu (højde: 2200 m): Hotel Mashabrum (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 10
Tibetanske indtryk og kongelige oplevelser i Khaplu (110 km, 3 timer)
Om morgenen besøger vi basaren i Skardu. Her handles bl.a. tørrede nødder og frugter, tekstiler og smykkesten. Herefter fortsætter vi østover til Khaplu, der er administrationscentret i det afsidesliggende Ghanche-distrikt. Det er også porten til de højeste bjerge i Karakoram, hvor det mest kendte er K2 – verdens næsthøjeste bjerg.
Vi spiser frokost i landsbyen Yogou. Herfra er der knap 2 timer til Khaplu. Det er en lille, hyggelig by med den gamle atmosfære og fine bygninger i behold. Ved ankomst tjekker vi ind på det meget flotte og stemningsfulde Serena Khaplu Palace Hotel, som engang var de lokale rajaers residens. Paladset er fra 1840 og blev flot restaureret fra 2005-11 og fremstår i dag som en arkitektonisk perle.
Herefter skal vi blandt andet se Chaqchan-moskéen (udefra) og gå en lille tur i de gamle gader. Den tibetanske indflydelse i arkitekturen er helt tydelig.
Eftermiddagen er på egen hånd til at udforske Khaplu og nyde det smukke palads, hvor vi overnatter.
Vandring eller landsbybesøg og Shigar Fort (110 km / 3 timer)
Om formiddagen er der mulighed for at komme ud at røre sig lidt. Man kan deltage i en lille vandretur op til et udsigtspunkt i Khaplu med smuk udsigt over dalen. Vandreturen går til Thoqsi Khar, som er en gammel moske på toppen af en bakke ikke langt fra vores hotel. Vi kører det korte stykke til den lille landsby Gharbuchung, hvorfra vandreturen starter, og så tager omkring en time at nå toppen (inklusive korte pauser undervejs).
Ønsker man ikke at vandre, kan man i stedet se nærmere på landsbyen. Børn kigger forsigtigt frem fra gamle døråbninger i lerklinede huse, inden de tager mod til sig og følger os gennem landsbyen, mens deres mødre lægger høsten til tørre på de flade hustage.
Bagefter mødes vi alle og kører til Shigar. Her tjekker vi ind på endnu en fornem residens – Serena Shigar Fort – hvor vi får en rundvisning på selve fortet og de tilhørende haver. I Shigar by ser vi Amburiq Moske fra 1300-tallet, som er bygget i træ. Det er den første moske i Shigar og en af de ældste i Pakistan. Vi ser også Khilingrong Moske, der er lidt yngre og ligeledes i træ.
Resten af eftermiddagen nyder vi i Shigar Fort, hvor vi kan slappe af i de smukke haver.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Shigar (højde: 2200 m): Serena Shigar Fort (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 12
Via Sadpara Sø og over Deosai-sletterne til Astore (170 km)
Vi starter tidligt, da vi har en lang køredag foran os. Vi kører mod syd til Sadpara Sø, hvor vi gør holdt og nyder udsigten.
Ad en smal, stejl jeepvej går det opad, indtil terrænnet flader ud, og vi befinder os i Deosai National Park i godt 4000 meters højde. Parken strækker sig over 3000 kvadratkilometer og er verdens næsthøjeste slette, kun overgået af en i Tibet. Nationalparken blev oprettet i 1993 primært for at beskytte en lille bestand af Himalaya brunbjørn (ursus arctos isabellinus) men også sneleopard, ibex og et væld af fuglearter.
Vi strækker benene og nyder den krystalklare luft, som gør, at alle farver står lysende klart, og der er udsyn til bjerge horisonten rundt. Her er grønt og mange vilde blomster.
NB: Det er en god idé at have lidt varmt tøj i håndbagagen, så det er let tilgængeligt, når vi stiger ud.
Vi må køre igennem flere vandløb og over en primitiv hængebro. Længere vestpå passerer vi en smuk dybblå sø. Der er en flot udsigt til Nanga Parbat, også kaldet ”Dødens Tinde” (8.125 m).
Efter Deosaisletten går det ned igen, og sidst på dagen når vi frem til Astore. Byen minder om en stor alpelandsby og var centrum i en af de tidligere feudale stater ligesom Hunza.
Transport: Minibus og 4×4
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Vi fortsætter ad KKH til Chilas, hvor vi spiser frokost. Området her er kendetegnet ved de mange helleristninger på klipperne over Indus, der vidner om hedengangne folkeslag såsom fx skyterne, som enten slog sig ned i området eller rejste igennem. Det er ikke kun de sædvanlige cirkler, ibex og jagtscener men også nogle ret så usædvanlige motiver og inskriptioner, hvoraf nogle er buddhistiske. Vi ser dem, som er placeret tæt på vejen.
Ved Chilas forlader vi KKH og svinger sydpå over Babusar-passet (4173 m). Vi gør holdt ved Lulusar Sø samt i idylliske landsbyer undervejs alt afhængig af, hvad tiden tillader.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Naran (højde: 2400 m): Hotel One (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 14
Sydpå til Islamabad via Taxila (280 km / ca. 5 timer)
Efter morgenmaden kører vi på den sidste del af KKH. Inden ankomst til Islamabad besøger vi Taxila. Byen går tilbage til Gandhara-perioden og var et vigtigt hinduistisk og buddhistisk centrum. I 1980 blev Taxila erklæret som et UNESCOs verdensarvssted.
Taxila lå strategisk i krydset mellem tre store handelsruter:
Uttarapathaen, den nordlige vej eller kongevejen, som forbandt Gandhara i vest med kongeriget Magadha og dets hovedstad Pataliputra i Ganges-dalen i øst.
Den nordvestlige rute gennem Bactria, Kapisa og Puskalavati.
Sindu-ruten (Indus-floden) fra Kashmir og Centralasien over Khunjerab-passet til Silkevejen i nord og det Indiske Ocean i syd. Khunjerab forbandt Kashmir og Xinjiang (Kina) – den nuværende Karakoram Highway – og blev krydset allerede i antikken.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Islamabad (højde: 500 m): Hotel Hillview (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 15
Rawalpindi og byrundtur i Islamabad
Vi har en afslappet dag, hvor vi kan opleve Rawalpindi og Islamabad, som er vokset sammen. Vi starter med at besøge Rawalpindi, hvor vi går en tur i basargaderne og betragter bylivet og de gamle træhuse.
I Islamabad ser vi regeringsbygningerne på Constitution Avenue, Shakar Parian Park med sin rosen- og jasminhave, og vi kører op til Damn-e-Koh for at se ud over tvillingebyerne.
Vi afrunder med Faisal-moskéen, som er den 5. største moské i verden. Herefter vender vi tilbage til hotellet, hvor vi kan pakke inden afskedsmiddagen.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Islamabad (højde: 500 m): Hotel Hillview (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 16
Hjemrejse
Vi kører til lufthavnen og flyver hjem om morgenen. Vi ankommer til København om aftenen.
“Pakistan med Panorama Travel er mere end godkendt.
Her en måned efter jeg kom hjem efter den første danske grupperejse til Pakistan, sidder jeg stadig med følelsen af at have besøgt en anden verden. Et eventyr, de smukkeste, magiske bjerge, brusende floder, abrikosplantager. Imødekommende og smilende mennesker, der var mindst lige så nysgerrige efter at betragte os danske turister, som vi var efter at se ind i deres verden. Er du til storslået natur og et eventyr, der lugter af ekspedition, så er Pakistan helt sikkert et must. Jeg gav gerne 6 stjerner!” (Mi, København)
“Tusind tak for en fantastisk pionértur til det nordlige Pakistan! Den indeholdt alt, hvad vi havde turdet håbe på – og mere til. Smukke landskaber omkranset af de højeste tinder, og med en utrolig venlig og imødekommende befolkning. Vi dækkede et stort fysisk område på vores tur, hvorfor rejsetiden i blandt blev lang. Men samtidig gav det os alle muligheder for at opleve land og befolkning på nært hold, så det var alle de skrumblede veje værd. Med Søren som rejseleder er man sikker på, at de utilsigtede hændelser, der må dukke op på sådan en tur, bliver løst på stedet og på bedste måde.” (Kurt & Johanne, København)
“Tak for en unik spændende rejse til det nordlige Pakistan. Fantastisk flotte udsigter til nogle af verdens højeste bjerge. Smukt, smukt. Vi mødte kun venlighed overalt på en rejse, man ellers ikke tilbydes hos andre udbydere. Vi var first-movers efter coronaen og blev passet godt på. Vi kørte på smalle veje i bjergterræn og passerede over gamle træbroer. Spændende og udfordrende. Alle 15 deltagere tog det hele i stiv arm. Hoteller er af forskellig standard, lige fra gamle, smukke, moderniserede forter og til meget ydmyge overnatningsfaciliteter. Panorama Travel og Søren Bonde som rejseleder vil jeg anbefale til de eventyrlystne. Fem stjerner herfra!” (Bodil, Horsens)
“Det nordlige Pakistan byder på nogle af verdens smukkeste bjerge – Karakoram og Hindu Kush. Her rejste karavanerne igennem på Silkevejens tid, og senere op gennem historien sneg russiske spioner sig gennem afsidesliggende dale fra Pamir til Gilgit og Chitral. Gamle forter og paladser pryder bakketoppe, og gletsjere skærer sig ned gennem dalene. Det er et eventyrland, som venter på at blive udforsket meget mere. ” (Søren, partner i Panorama Travel)
Info om rejsen
Praktisk information
Vi klassificerer denne rejse som “Ekspedition”. Det skal opfattes som, at den er mere anstrengende end vores kultur- og naturrejser. Man skal være indstillet på, at forholdene udenfor byerne er basale, og der er en del kørsel.
Vi har dage med lange strækninger på dårlig vej, og her kompenserer vi ved at benytte firehjulstrækkere med kun tre-fire passagerer i hver. Et par af overnatningsstederne er ret basale, og man skal også være indstillet på, at ændringer kan forekomme i programmet med kort varsel – ikke mindst på grund af de vejrmæssige forhold. Men vi har stor erfaring fra lignende rejser med at løse diverse udfordringer, som måtte opstå undervejs.
Der er ingen særlige helbredskrav, blot man er i almindelig form. Vær opmærksom på, at næsten hele rejsen foregår i højderne – det meste mellem 2-4000 meter. Både rute og program er lagt således, at der er god mulighed for højdetilvænning, hvilket minimerer risikoen for højdesyge betydeligt.
Overnatninger og måltider
Vores rejse til Pakistan byder på hoteller af varierende standard (3-5*). I de små byer er det begrænset med valgmuligheder, og vi vælger det bedste, som er tilgængeligt. I Hunza bor vi på det ikoniske Eagle’s Nest, og i Khaplu og Shigar bor vi flot i fyrsternes tidligere residenser (som hovedregel).
På visse strækninger er det meget begrænset med spisesteder. Her medbringer vi enten madpakke, eller vi spiser en sen frokost. Generelt skal man være indstillet på at være fleksibel mht. spisetider.
Ruten og køreturene
NB: Køretiderne i programmet er kun vejledende.
Meget af ruten følger Karakoram Highway (”KKH”, N35), som er den højeste asfalterede, internationale vej i verden. Den forbinder Kina med Pakistan gennem Karakoram-bjergene, og i Khunjerab-passet når den en højde på 4.693 meter. Det er et af de mest eventyrlige ”road-trips” gennem en af verdens smukkeste bjergegne. som de færreste har oplevet.
Vejens stand er generelt rimelig og flere steder ligefrem god, og her er det mest fordelagtigt at køre i minibus, så gruppen er samlet og sammen med guide og rejseleder. Men der er også strækninger med decideret dårlig vej, og her har vi valgt at køre i firehjulstrækkere for at øge komforten på de vanskelige strækninger og komme hurtigere frem. På visse strækninger er der en del check-points, der som regel ikke tager lang tid at passere.
Vi skal over flere bjergpas, hvor nogle har hårnålesving og sne. Udsigterne er imponerende, og vi stopper for at nyde dem fuldt ud.
Note vedr. sikkerheden i Pakistan
På trods af pressens og udenrigsministeriers negative fremstillinger af Pakistan mener vi, at de fleste områder i Pakistan – især omkring Chitral og bjergene i nord – udgør en meget lille eller ingen risiko i det nuværende, politiske klima.
Vi var i 2021 på en længere studietur til hele området, hvorefter vi begyndte at udbyde rejser til Pakistan med en pionérrejse i maj 2022, og endnu en gruppe blev sendt afsted i oktober 2022.
Panorama Travel følger løbende den aktuelle situation i samråd med den lokale partner og myndigheder, og vi justerer om nødvendigt rejseruten efter behov. Vi har desuden en nær kontakt til den pakistanske ambassade i København.
Ovennævnte skal på ingen måde opfattes som afskrækkende – vi vil blot gerne informere om de reelle forhold ved rejsen. Pakistans blakkede ry har medført, at man kan opleve et meget smukt hjørne af verden, som stadig ikke ser så mange turister.
Gruppe
Pris: fra DKK 27.980
Max. 15 deltagere!
Rejsen inkluderer
Fly København – Islamabad, retur
Indkvartering (hotel 3-5*) i delt dobbeltværelse
Halvpension dag 2, 6-8, 10-11, 14 (ingen drikkevarer ud over vand)
Helpension dag 3-5, 9, 12-13, 15
Transport i firehjulstrækkere med 3-4 passagerer i hver
Transport i minibus
Entréer og udflugter ifølge program
Engelsktalende guide
Dansk rejseleder med særligt kendskab til Centralasien og/eller Silkevejen
Invitation til visum
Rejsen inkluderer ikke
Rejse- og afbestillingsforsikring. Vær opmærksom på, at din almindelige rejseforsikring muligvis ikke gælder i Pakistan. Gouda dækker, og vi hjælper gerne med at tegne din forsikring.
Vi anvender cookies for at sikre at vi giver dig den bedst mulige oplevelse af vores website. Hvis du fortsætter med at bruge dette site vil vi antage at du er indforstået med det.OkNejPrivacy policy