Tag med på eventyr i nogle af verdens smukkeste bjerge ad den legendariske Karakoram Highway i det nordlige Pakistan. Karakoram Highway er den højeste asfalterede, internationale vej i verden. Den forbinder Kina med Pakistan gennem Karakoram-bjergkæden, og i Khunjerab-passet når den en højde på 4.693 meter.
På denne ekspeditionsprægede rejse til Pakistan ser vi gletsjere og adskillige bjerge over 7-8000 meter, og vi krydser flere bjergpas. Undervejs oplever vi gamle forter, farverige markeder og den udsøgte, pakistanske gæstfrihed i landsbyerne.
Vores rejse til Pakistan begynder i Swatdalen og går til den berømte Hunzadal. Vi tager en afstikker op til den kinesiske grænse, hvorefter vi inviteres indenfor i landsbyerne i den afsidesliggende Skardudal.
Velkommen på en storslået og eventyrlig rejse til Pakistan!
Kør på verdens højeste asfalterede, internationale vej
Forcér høje bjergpas og kig ind over grænsen til Kina
Nyd udsigterne i nogle af verdens smukkeste bjerge og dale
Besøg den berømte og charmerende Hunzadal
Oplev det farvestrålende Kalash-folk
Lad dig fortabe i historien om Pakistans gamle kongeriger
Rejsen til Pakistan er et “road-trip” og indeholder derfor en del kørsel gennem meget smukke landskaber.
På vores rejse til Pakistan bor vi på nøje udvalgte og særlige hoteller undervejs.
NB: Udenrigsministeriet fraråder færdsel ad Karakoram Highway fra Islamabad til Gilgit-Baltistan. Vi mener dog, at de fleste områder i Pakistan – især omkring Chitral og bjergene i nord, hvortil vores Pakistanrejse går – udgør en meget lille eller ingen risiko i det nuværende, politiske klima.
Søren Bonde er direktør og partner i Panorama Travel og er desuden forfatter og en meget anvendt foredragsholder. Som medlem af De Berejstes Klub har Søren rejst intensivt i over 90 lande, og i 2015 modtog han klubbens ærespris for sine grænsesøgende og omfattende rejseeventyr i nogle af verdens mest ufremkommelige egne.
Han har specialiseret sig i en lang række destinationer såsom Iran, Centralasien, Latinamerika og Afrikas Horn. Han har en forkærlighed for historie samt stammefolk og særprægede ritualer. Søren har stor rejseledererfaring og en omfattende viden om de destinationer, han varetager.
Anders er tropebotanisk biolog og har på det seneste Anders kastet sin kærlighed på historien og kulturen i Centralasien og Pakistan. Gæsterne på hans ture kan regne med at få pirret og opfyldt deres nysgerrighed på bl.a. den lokale kultur, natur og geologiske historie. Anders’ erfaring fra svært tilgængelige områder og hans rolige overblik bringer jer trygt igennem rejsen.
Karakoram Highway forbinder Nordpakistan med de ældgamle Silkevejsruter længere mod nord. Vejen er knap 1300 km og går fra Kashgar i den kinesiske Xinjiang-region til Havelian i Abbottabad-distriktet i Pakistan lidt nord for Islamabad. En forlængelse af KKH møder Grand Trunk Road ved Hasan Abdal vest for Islamabad. Vejen var et samarbejde mellem Pakistan og Kina og blev bygget i årene 1966 til 1982. Den har i dag enorm betydning for handlen mellem de to lande.
Karakoram Highway er en af verdens mest berømte veje. Den går gennem fantastiske bjerglandskaber, og det sidste stykke nordpå op mod Khunjerab-passet er meget smukt. Grænsen til Kina er omgivet af sneklædte bjerge til alle sider i 4934 meters højde. Indgangen til Kina går gennem en bombastisk port i en stil, som er moderne, men endog bringer mindelser tilbage til Silkevejens Kina.
Hunzadalen
Hunzadalen er med rette berømt for sin kulturarv og smukke landskaber. På de stejle skråninger er der gennem århundreder bygget et utal af terrasser, hvor der dyrkes korn, frugt og grøntsager. Det er som et maleri; mange af bjergene på begge sider af dalen er over 6000 meter høje og hvide af sne. Overalt ser vi de karakteristiske, slanke popler og frugttræer.
Højt oppe over Hunzafloden boede miren (fyrsten), og herfra kunne man overvåge al trafik gennem det smalleste sted i dalen. Den tibetanske indflydelse er tydelig i fortets arkitektur. Takket være Royal Geographical Society og UNESCO fremstår det nu meget flot restaureret og med et fint museum og en fantastisk udsigt over byen.
Fantastiske bjerglandskaber
På denne rejse til Pakistan kører vi gennem nogle af verdens smukkeste og højeste bjerge. Vi kan se bjergkæderne Karakoram, Hindukush og Himalaya med adskillige tinder over 6000 meter og visse over 7000 og 8000 meter! Visse strækninger tager pusten fra en, og den ene udsigt er smukkere end den anden.
Vi forcerer tre høje bjergpas – Shandur (3800 m), Khunjerab (4934 m) og Babusar (4173 m), og vi har udsigt til berømte bjerge såsom Tirich Mir (7708 m), Nangar Parbat (8125 m) og Masherbrum (7821 m). Undervejs stopper vi ved de smukkeste bjergsøer, og i nationalparkerne kigger vi efter vilde ibex og markhor.
Serena Khaplu Palace og Shigar Fort
Khaplu er en lille by i det afsidesliggende Ghanche-distrikt. Det er også porten til de højeste bjerge i Karakoram, hvor det mest kendte er K2, verdens næsthøjeste bjerg.
Khaplu er hyggelig med den gamle atmosfære og fine bygninger i behold. Her skal vi bo fyrsteligt på det meget flotte og stemningsfulde Serena Khaplu Palace Hotel, som engang var de lokale rajaers residens. Paladset er fra 1840, og den tibetanske indflydelse i arkitekturen er helt tydelig. Det blev flot restaureret fra 2005-11 og fremstår i dag som en arkitektonisk perle.
Vi skal også bo i Shigar Fort, som er et søsterhotel til Khaplu Palace. Det er meget anderledes i stilen men bestemt ikke mindre charmerende og med en fantastisk atmosfære.
Karakoram Highway
Karakoram Highway forbinder Nordpakistan med de ældgamle Silkevejsruter længere mod nord. Vejen er knap 1300 km og går fra Kashgar i den kinesiske Xinjiang-region til Havelian i Abbottabad-distriktet i Pakistan lidt nord for Islamabad. En forlængelse af KKH møder Grand Trunk Road ved Hasan Abdal vest for Islamabad. Vejen var et samarbejde mellem Pakistan og Kina og blev bygget i årene 1966 til 1982. Den har i dag enorm betydning for handlen mellem de to lande.
Karakoram Highway er en af verdens mest berømte veje. Den går gennem fantastiske bjerglandskaber, og det sidste stykke nordpå op mod Khunjerab-passet er meget smukt. Grænsen til Kina er omgivet af sneklædte bjerge til alle sider i 4934 meters højde. Indgangen til Kina går gennem en bombastisk port i en stil, som er moderne, men endog bringer mindelser tilbage til Silkevejens Kina.
Hunzadalen
Hunzadalen er med rette berømt for sin kulturarv og smukke landskaber. På de stejle skråninger er der gennem århundreder bygget et utal af terrasser, hvor der dyrkes korn, frugt og grøntsager. Det er som et maleri; mange af bjergene på begge sider af dalen er over 6000 meter høje og hvide af sne. Overalt ser vi de karakteristiske, slanke popler og frugttræer.
Højt oppe over Hunzafloden boede miren (fyrsten), og herfra kunne man overvåge al trafik gennem det smalleste sted i dalen. Den tibetanske indflydelse er tydelig i fortets arkitektur. Takket være Royal Geographical Society og UNESCO fremstår det nu meget flot restaureret og med et fint museum og en fantastisk udsigt over byen.
Fantastiske bjerglandskaber
På denne rejse til Pakistan kører vi gennem nogle af verdens smukkeste og højeste bjerge. Vi kan se bjergkæderne Karakoram, Hindukush og Himalaya med adskillige tinder over 6000 meter og visse over 7000 og 8000 meter! Visse strækninger tager pusten fra en, og den ene udsigt er smukkere end den anden.
Vi forcerer tre høje bjergpas – Shandur (3800 m), Khunjerab (4934 m) og Babusar (4173 m), og vi har udsigt til berømte bjerge såsom Tirich Mir (7708 m), Nangar Parbat (8125 m) og Masherbrum (7821 m). Undervejs stopper vi ved de smukkeste bjergsøer, og i nationalparkerne kigger vi efter vilde ibex og markhor.
Serena Khaplu Palace og Shigar Fort
Khaplu er en lille by i det afsidesliggende Ghanche-distrikt. Det er også porten til de højeste bjerge i Karakoram, hvor det mest kendte er K2, verdens næsthøjeste bjerg.
Khaplu er hyggelig med den gamle atmosfære og fine bygninger i behold. Her skal vi bo fyrsteligt på det meget flotte og stemningsfulde Serena Khaplu Palace Hotel, som engang var de lokale rajaers residens. Paladset er fra 1840, og den tibetanske indflydelse i arkitekturen er helt tydelig. Det blev flot restaureret fra 2005-11 og fremstår i dag som en arkitektonisk perle.
Vi skal også bo i Shigar Fort, som er et søsterhotel til Khaplu Palace. Det er meget anderledes i stilen men bestemt ikke mindre charmerende og med en fantastisk atmosfære.
Program
Dag 1
Afrejse fra København til Islamabad
Afrejse fra København om eftermiddagen med ankomst til Islamabad tidligt næste morgen.
Måltider inkluderet på flyene.
Overnatning i Islamabad (højde: 500 m): Hotel One Super (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 2
Ankomst, hvil og byrundtur
Ved ankomsten til Islamabad kører vi direkte til hotellet og hviler nogle timer. Herefter spiser vi frokost, inden vi skal opleve et par af hovedstadens højdepunkter.
Islamabad betyder “islams by” og har godt 1 million indbyggere. Den erstattede Karachi som hovedstad i 1967 og er nu landets politiske og kommercielle hjerte. I Islamabad mødes nyt og gammelt. Grønne boulevarder omkranser moderne bygninger og indkøbscentre men også traditionelle boliger og moskéer.
Vi lægger ud med et besøg på Lok Virsa Museum, som giver en god introduktion til landet. Det er et museum for Pakistans kulturarv og er også det største museum i Pakistan. Museet viser Pakistans multikulturelle samfund gennem historien og traditionerne fra de forskellige etniske grupper i Pakistan fra alle hjørner af landet.
Herefter kører vi op til Pakistan Monument, som ligger på en bakke med udsigt over byen. Monumentet blev bygget som symbol på det pakistanske folks samhørighed og blev indviet i 2007. De fire, store kronblade repræsenterer hver af de fire hovedkulturer i Pakistan, Punjabi, Baloch, Sindhi og Pakhtun. De tre mindre kronblade repræsenterer minoriteterne, Azad Kashmir og Gilgit-Baltistan.
Vi afrunder byrundturen med besøg på et værksted, der udsmykker lastbiler. Vi kommer utvivlsomt til at se smukke, udsmykkede lastbiler undervejs på vores rejse, og på værkstedet hører vi om baggrunden for denne tradition. Kunsten er en udtryksform for lastbilchaufførerne. Udsmykningen indeholder ofte elementer, der minder chaufføren om hjemmet, da han kan være væk hjemmefra i flere måneder ad gangen.
Dekorationen kan omfatte malerier, kalligrafi og ornamental-dekor som spejlarbejde på for- og bagsiden af køretøjet og træudskæringer på lastbildørene. Skildringer af forskellige historiske scener og poetiske vers er også almindelige. Kæder og vedhæng dingler ofte fra den forreste kofanger. Religiøs ikonografi, poesi og politiske slogans er også almindelige.
Herefter vender vi tilbage til vores hotel.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: frokost
Overnatning i Islamabad (højde: 500 m): Hotel One Super (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 3
Kørsel til Swat-dalen med buddhistiske seværdigheder (230 km)
Dagen står i historiens og arkæologiens tegn med flere gamle, spændende seværdigheder undervejs på køreturen. Efter morgenmaden sætter vi kursen mod nord-vest og Saidu Sharif i den smukke Swat-dal. Indtil for nylig var denne region lukket for turister, men nu er den åbnet igen og giver os en fantastisk chance for at udforske regionens gamle buddhistiske fortid, der er spredt over hele området.
Første stop er Takht-i-Bhai. Det er et parthisk, arkæologisk sted, som efter først at have været en zoroastrisk helligdom, senere blev omdannet til et buddhistisk klosterkompleks. Det er dateret til det 1. århundrede f.v.t. og blev indskrevet på UNESCOs verdensarvsliste i 1980. Det er et ret stort område, som er velbevaret og ligger med en flot udsigt over dalen.
Dernæst gør vi holdt ved en eller flere buddhistiske seværdigheder alt efter, hvad tiden tillader. Det kan fx være de buddhistiske rester af den antikke by Bazeera, nutidens Barikot, hvor Alexander den Store kæmpede et slag, samt Shingerdar Stupa og Galigay Buddha eller Butkara Stupa (i Mingora).
Ved ankomsten til Saidu Sharif tjekker vi ind på det bedste hotel i Swat-dalen.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Saidu Sharif (højde: 1000 m): Swat Serena Hotel (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 4
Etniske minoriteter i Kalashdalen på grænsen til Afghanistan (250km / 7-8 timer)
Vi har en lang men meget smuk og spændende køretur foran os. Vi stiger ombord i vores firhjulstrækkere, som i de næste dage skal tage os sikkert og bekvemt gennem bjergene. Dagens etape byder på flere check-points, og det er sandsynligt, at vi tildeles politieskorte, så vi kommer hurtigere igennem. Vi kører ud af Swat-dalen og nordpå til Dir, hvor vi spiser frokost.
Herefter går ruten gennem den forholdsvis nye Lowari Tunnel (2018), som har gjort Chitral betydeligt mere tilgængelig. Tunnellen er delt i to og er sammenlagt 10,5 kilometer lang. Ruten er meget hurtigere end de mange snørklede hårnålesving op over Lowari-passet, som man tidligere var nødt til at forcere. Tunnelen muliggør, at man kan omgå passet og har reduceret 14 timers kørsel mellem Chitral og Peshawar til kun 7 timer.
Vi drejer væk fra hovedvejen ind i Kalash-dalen med retning mod Afganistan. Vejen bliver mærkbart dårligere, men det er også en oplevelse. Hen ad eftermiddagen ankommer vi til Kalash og tjekker ind på vores guest-house. Vi bruger resten af dagen på at udforske landsbyen og dens traditioner.
Transport: 4×4
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Kalash (højde: 2000 m): Guest-house
Dag 5
Oplevelser i Kalash og videre til Chitral (30 km / 1½ time)
Vi har formiddagen til at opleve dalen og dens landsbyer. Vi maksimerer vores tid ved at gå i og omkring dalen for at nyde den lokale natur, forstå Kalash-folkets livsstil og opleve den lokale gæstfrihed.
Om muligt går vi denne morgen en tur op i retning af den afghanske grænse for at besøge nogle små landsbyer. Vi vender tilbage til Balanguru til frokost. Disse vandreture er valgfrie, og man kan også vælge at bruge formiddagen på at slappe af i landsbyen.
Efter frokost fortsætter vi til den søvnige bjergby Chitral, hvor vi ankommer midt på eftermiddagen. Chitrals historie går langt tilbage; byen har været erobret af både perserne, Ghandhara og Kushan-riget. I 1700-tallet var Chitral et selvstændigt kongerige regeret af Kunar-dynastiet, hvis indflydelse strakte sig fra Kunardalen på grænsen til Afghanistan i vest til Gilgit i øst.
I Chitral forsøger vi at arrangere et besøge hos en lokal familie eller en skole for at blive lidt klogere på livet i dette traditionsrige område.
Herefter tjekker vi ind på vores charmerende hotel, som ligger oppe over byen.
Transport: 4×4
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Chitral (højde: 1500 m): Hindukush Heights (eller lignende)
Dag 6
Ad smukke veje til Mastuj (120 km / 4-5 timer)
Inden vi kører østpå til Mastuj, skal vi opleve lidt af Chitral, som er hovedstad i distriktet af samme navn. På byrundturen ser vi moskéen (udefra), der ligger med det imponerende bjerg, Tirich Mir, som baggrund. Med sine imponerende 7708 meter er Tirich Mir det højeste bjerg i Hindu Kush. Vi ser også det gamle fort og palads udefra. De gamle kanoner peger ud mod floden og vidner om den tidligere britiske tilstedeværelse.
Hvis der er tid, tager vi et kig på basaren, som også er et godt sted at observere mennesker; her ses blandt andet mange afghanere og mænd med den karakteristiske uldhat, pakol. Ulden produceres lokalt og er af den fineste kvalitet.
Herefter stiger vi ombord i vores firhjulstrækkere og sætter kursen mod Mastuj. Vejen til Mastuj er utrolig smuk, og vi stopper undervejs og nyder udsigterne fuldt ud. Mastuj ligger ved indgangen til Yarkhunddalen, som strækker sig nordpå mod den afghanske Wakhan-korridor.
Vejen er af svingende kvalitet, og den sidste del af strækningen er meget dårlig. Til gengæld belønnes vi med fabelagtige udsigter. Ved ankomsten til Mastuj tjekker vi ind på to 1-2 guest-houses eller hotel afhængig af gruppens størrelse (NB: På efterårsrejsen kan det være køligt på værelserne).
Herefter kan man gå en tur gennem landsbyen.
Transport: 4×4
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Mastuj (højde: 2350 m): Guest-houses eller PTDC Motel
Foto: Søren Bonde
Dag 7
Over Shandur-passet via Phander Sø til Gupis (150 km / 6 timer)
Vi fortsætter gennem fantastiske bjerglandskaber, og dagens højdepunkt er Shandur Pas (3800 m). Vejen til passet er meget dårlig og stenet. Vi holder pause i passe og betragter Shandur Sø og verdens højest beliggende polobane, hvor turneringer bliver afholdt i juli måned. Yakokser græsser frit i området.
Efter passet går det nedad igen til den brede Phanderdal med terrassemarker og en smuk sø. Vi spiser en lidt sen frokost i Phander. Herefter kan vi gå en tur ved søen, inden vi fortsætter til Gupis.
Vi kører langs en klar flod med frodige landskaber og små landsbyer. Vi kan evt. stoppe ved Khalti Sø for at strække benene. Søen blev dannet for nylig som resultat af en oversvømmelse.
Vi passerer Yasindalen på venstre hånd, som var velkendt under ”The Great Game”. Russiske spioner rejste gennem dalen fra Pamir og Hindu Kush til Gilgit og Chitral. Hen ad eftermiddagen ankommer vi til Gupis. (NB: På efterårsrejsen kan det være køligt på værelserne).
Transport: 4×4
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Gupis (højde: 2200 m): Ghizer Blossom Inn (eller lignende)
Dag 8
Via Gilgit til Hunzadalen (210 km / 5 timer)
I dag går det mod den berømte Hunzadal, og vejen bliver bedre efterhånden som vi nærmer os Gilgit. Efter et par timer ankommer vi til Gilgit, hvor vi spiser frokost.
Vi skifter tilbage til vores minibus og kører det sidste stykke til Hunza. Det er vanvittigt smukt med Rakaposhis gigantiske bjergside (7788 m) i sollyset lige ved siden af vejen. Vi kører nu på den berømte Karakoram Highway (”KKH”, N35). Hele Hunzadalen åbner sig foran os – og hvilket syn! Dybt nede løber Hunzafloden, og på de stejle skråninger er der gennem århundreder bygget et utal af terrasser, hvor der dyrkes korn, frugt og grøntsager. Det er som et maleri; mange af bjergene på begge sider af dalen er over 6000 meter høje og hvide af sne. Overalt ser vi de karakteristiske, slanke popler og frugttræer.
Hen ad eftermiddagen når vi frem til Karimabad i Hunzadalen. Vi indlogeres på et af byens bedste hoteller, som ligger centralt i byen tæt på basargaden. Her skal vi bo i to nætter.
Transport: 4×4 / minibus
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Karimabad (højde: 2500 m): Hunza Darbar Hotel (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 9
Skønne oplevelser i Hunzadalen
Vi kan se frem til en dag med mindre kørsel og med gode oplevelser i Hunzadalen. Først kører vi ud til den lille sidedal Nagar, der tidligere var et selvstændigt mir-dømme. Ad en smal jeepvej kører vi gennem hårnålesving, og efter en lille times tid når vi frem til en beskeden landsby. Der er betagende udsigter over dalens marker, afgrænset af klukkende vandingskanaler, levende hegn af slanke popler og klynger af små, lerklinede lerhuse.
Landsbyen ligger dér, hvor dalen slutter med en brat og dyb kløft. Under den ligger Hoper Gletsjer (også kendt som Bualtar Gletsjer), der strækker sig mange kilometer oppe fra det mere end 6000 meter høje sneklædte bjerg, Bualtar. Oppe fra kanten er der en fantastisk udsigt til det meste af gletsjeren med dens mosaik af sorte og hvide isblokke. Kontrasten til den frodige dal er voldsom.
Vi kan drikke en kop te eller kaffe, inden vi vender tilbage til Karimabad for at spise frokost. Selvom det er en ganske lille by, er det dog den største i dalen. I århundreder gik karavanevejen fra Kina herigennem. Man kan gå en tur i basaren, inden vi fortsætter til Ganish Historiske Landsby, som er et lille vindue tilbage til Silkevejens tid. Udover fire moskéer fra 16-1700-tallet med fine træudskæringer (UNESCO), er her gamle, lerklinede huse og udsigtstårne.
Dagens sidste programpunkt er også af kulturhistorisk karakter. I den lille landsby Altit nær Karimabad ligger det forfaldne Altit Fort 300 meter lodret over floden. Her boede miren (fyrsten), og herfra kunne man overvåge al trafik gennem det smalleste sted i dalen. For ca. 700 år siden blev residensen flyttet til Baltit Fort, som vi besøger. Baltit ligger højt oppe over Karimabad, og den tibetanske indflydelse er tydelig. Her boede miren så indtil 1945, hvor han byggede sit domicil nede i selve byen. Takket være Royal Geographical Society og UNESCO fremstår det nu meget flot restaureret og med et fint museum og en fantastisk udsigt over byen.
Sidst på eftermiddagen kører vi op til et udsigtspunkt, der ligger højt oppe over byen med en helt forrygende udsigt. Her kan vi se solnedgangen over bjergene og byen, inden vi spiser aftensmad på en af restauranterne i nærheden. Herefter kører vi ned til vores hotel igen.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Karimabad (højde: 2500 m): Hunza Darbar Hotel (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 10
Afstikker til Khunjerab-passet og den kinesiske grænse (300 km / 6 timer)
Vi starter tidligt og kører nordpå mod den kinesiske grænse og det berømte Khunjerab-pas. Vi følger nu Karakoram Highway, der forbinder Nordpakistan med de ældgamle Silkevejsruter længere mod nord. Vejen er knap 1300 km og går fra Kashgar i den kinesiske Xinjiang-region til Havelian i Pakistan lidt nord for Islamabad.
Vejen var et samarbejde mellem Pakistan og Kina og blev bygget i årene 1966 til 1982. Den har i dag enorm betydning for handlen mellem de to lande.
Efter en halv times tid kommer vi til Attabad Sø, der pludseligt opstod som følge af et jordskred den 4. januar 2010. En landsby blev udslettet, og Hunzafloden var blokeret de næste fem måneder, alt imens vandstanden steg og dannede søen. Søen nåede en dybde på 100 meter, inden en kanal blev gravet som afløb. KKH blev oversvømmet og åbnede først fem år senere. Ikke overraskende blev det et voldsomt dyrt projekt, som involverede konstruktionen af to broer og fem nye tunneller gennem bjergene uden om søen. I dag er Attabad Sø et populært udflugtsmål, og søens klare, turkisblå vand tiltrækker lokale turister.
Vi kører gennem landsbyer med lerklinede huse og frugttræer med sneklædte bjerge i baggrunden. Her dyrkes abrikoser og kirsebær, og slanke popler indrammer vejen.
Efter halvanden times tid kommer vi til Khunjerab National Park, som ligger på begge sider af vejen. Parken har siden 70’erne forsøgt at beskytte truede dyrearter som fx marcopolofår. Snart efter når vi byen Sost, der er den sidste by inden grænsen. Herfra er der halvanden time til grænsen, og det sidste stykke op mod passet er meget smukt.
Vi stopper umiddelbart inden grænsen og er omgivet af sneklædte bjerge til alle sider i 4693 meters højde. Khunjerab-passet er verdens højeste, asfalterede grænseovergang og det højeste punkt på KKH. Indgangen til Kina går gennem en bombastisk port i en stil, som er moderne, men endog bringer mindelser tilbage til Silkevejens Kina.
NB: Det er en god idé at have lidt varmt tøj i håndbagagen, så det er let tilgængeligt, når vi stiger ud – særligt på efterårsrejsen.
Vi kører tilbage til Sost og spiser en sen frokost. Herefter kører vi det sidste stykke til Passu, hvor vi overnatter.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Passu (højde: 2500 m): Sarai Silk Route Hotel (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 11
Østpå til Shigar og fjerne dale (370 km / 7 timer)
Vi forlader området omkring Hunzadalen og fortsætter vores rejse mod Skardu og Shigar. Efter et stykke tid deler vejen sig mod hhv. Islamabad og Skardu, og i klart vejr ses mægtige Nanga Parbat også kaldet ”Dødens Tinde” (8.125 m). Vejen er smuk og nyligt forbedret, så turen til Skardu nu er meget lettere end tidligere. Vi følger Indusfloden hele vejen, og på den anden side ses adskillige små miner i bjergsiden.
Vi ankommer til Skardu og drejer nordpå mod Shigar. Herfra er der halvanden til to timers kørsel. Vi gør et fotostop ved Sarfaranga Cold Desert, som er en af verdens højest beliggende ørkener.
Ved ankomst til Shigar tjekker vi ind på vores hotel, Serena Shigar Fort, og vi får en rundvisning på selve fortet og de tilhørende haver. Har man lyst, kan man gå over at se Khilingrong Moske, der ligger overfor fortet og er konstrueret i træ.
Resten af eftermiddagen nyder vi i Shigar Fort, hvor vi kan slappe af i de smukke haver.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Shigar (højde: 2200 m): Serena Shigar Fort (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 12
Tibetanske indtryk og mulighed for vandring i Khaplu (100 km / 2½ time)
Efter morgenmaden kører vi til Skardu og besøger basarområdet. Her handles bl.a. tørrede nødder og frugter, tekstiler og smykkesten. Herefter fortsætter vi østover til Khaplu, der er administrationscentret i det afsidesliggende Ghanche-distrikt. Det er også porten til de højeste bjerge i Karakoram, hvor det mest kendte er K2 – verdens næsthøjeste bjerg.
Khaplu er en lille, hyggelig by med den gamle atmosfære og fine bygninger i behold. Ved ankomst tjekker vi ind på det meget flotte og stemningsfulde Serena Khaplu Palace Hotel, som engang var de lokale rajaers residens. Paladset er fra 1840 og blev flot restaureret fra 2005-11 og fremstår i dag som en arkitektonisk perle.
Herefter skal vi blandt andet se Chaqchan-moskéen (udefra) og gå en lille tur i de gamle gader. Den tibetanske indflydelse i arkitekturen er helt tydelig. Børn kigger forsigtigt frem fra gamle døråbninger i lerklinede huse.
Resten af eftermiddagen er på egen hånd. Man kan fortsætte med at udforske Khaplu eller nyde det smukke palads, hvor vi overnatter. Der er også mulighed for at komme ud at røre sig lidt og. deltage i en vandretur op til et udsigtspunkt i Khaplu med smuk udsigt over dalen. Vandreturen går til Thoqsi Khar, som er en gammel moske på toppen af en bakke ikke langt fra vores hotel. Vi kører det korte stykke til den lille landsby Gharbuchung, hvorfra vandreturen starter, og så tager det omkring en time at nå toppen (inklusive korte pauser undervejs).
Tilbage til Gilgit og fri eftermiddag (300 km / 6 timer)
I dag begynder vores vej tilbage til Islamabad. Vi kører tilbage til Skardu og videre vestpå til Gilgit. Byen er det administrative centrum i Gilgit-Baltistan og var også en vigtig station på den gamle Silkevej. Der vil være tid til at opleve lidt af Gilgit, efter vi har tjekket ind på hotellet.
Vi fortsætter ad Karakoram Highway til Chilas. Området her er kendetegnet ved de mange helleristninger på klipperne over Indus, der vidner om hedengangne folkeslag såsom fx skyterne, som enten slog sig ned i området eller rejste igennem. Det er ikke kun de sædvanlige cirkler, ibex og jagtscener men også nogle ret så usædvanlige motiver og inskriptioner, hvoraf nogle er buddhistiske. Vi ser dem, som er placeret tæt på vejen.
Ved Chilas forlader vi KKH og svinger sydpå over Babusar-passet (4173 m). Vi gør stop ved Lulusar Sø og selvfølgelig også oppe i passet.
Måltider inkluderet: morgenmad og frokost
Overnatning i Islamabad (højde: 2400 m): Hotel One Naran (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 15
Sydpå til Islamabad via Taxila (260 km / 6½ time)
Efter morgenmaden kører vi på den sidste del af KKH. Inden ankomst til Islamabad besøger vi Taxila. Byen går tilbage til Gandhara-perioden og var et vigtigt hinduistisk og buddhistisk centrum. I 1980 blev Taxila erklæret som et UNESCOs verdensarvssted.
Ved ankomst til Islamabad tjekker vi ind på samme hotel som sidst. Vi kan pakke til hjemrejsen, og herefter mødes vi til afskedsmiddag.
Transport: Minibus
Måltider inkluderet: morgenmad, frokost og aftensmad
Overnatning i Islamabad (højde: 500 m): Hotel One Super (eller lignende)
Foto: Søren Bonde
Dag 16
Hjemrejse
Vi kører til lufthavnen og flyver hjem om morgenen. Vi ankommer til København om aftenen.
“Pakistan med Panorama Travel er mere end godkendt.
Her en måned efter jeg kom hjem efter den første danske grupperejse til Pakistan, sidder jeg stadig med følelsen af at have besøgt en anden verden. Et eventyr, de smukkeste, magiske bjerge, brusende floder, abrikosplantager. Imødekommende og smilende mennesker, der var mindst lige så nysgerrige efter at betragte os danske turister, som vi var efter at se ind i deres verden. Er du til storslået natur og et eventyr, der lugter af ekspedition, så er Pakistan helt sikkert et must. Jeg gav gerne 6 stjerner!” (Mi, København)
“Tusind tak for en fantastisk pionértur til det nordlige Pakistan! Den indeholdt alt, hvad vi havde turdet håbe på – og mere til. Smukke landskaber omkranset af de højeste tinder, og med en utrolig venlig og imødekommende befolkning. Vi dækkede et stort fysisk område på vores tur, hvorfor rejsetiden i blandt blev lang. Men samtidig gav det os alle muligheder for at opleve land og befolkning på nært hold, så det var alle de skrumblede veje værd. Med Søren som rejseleder er man sikker på, at de utilsigtede hændelser, der må dukke op på sådan en tur, bliver løst på stedet og på bedste måde.” (Kurt & Johanne, København)
“Tak for en unik spændende rejse til det nordlige Pakistan. Fantastisk flotte udsigter til nogle af verdens højeste bjerge. Smukt, smukt. Vi mødte kun venlighed overalt på en rejse, man ellers ikke tilbydes hos andre udbydere. Vi var first-movers efter coronaen og blev passet godt på. Vi kørte på smalle veje i bjergterræn og passerede over gamle træbroer. Spændende og udfordrende. Alle 15 deltagere tog det hele i stiv arm. Hoteller er af forskellig standard, lige fra gamle, smukke, moderniserede forter og til meget ydmyge overnatningsfaciliteter. Panorama Travel og Søren Bonde som rejseleder vil jeg anbefale til de eventyrlystne. Fem stjerner herfra!” (Bodil, Horsens)
“Det nordlige Pakistan byder på nogle af verdens smukkeste bjerge – Karakoram og Hindu Kush. Her rejste karavanerne igennem på Silkevejens tid, og senere op gennem historien sneg russiske spioner sig gennem afsidesliggende dale fra Pamir til Gilgit og Chitral. Gamle forter og paladser pryder bakketoppe, og gletsjere skærer sig ned gennem dalene. Det er et eventyrland, som venter på at blive udforsket meget mere. ” (Søren, partner i Panorama Travel)
Info om rejsen
Praktisk information
Vi klassificerer denne rejse som “Ekspedition”. Det skal opfattes som, at den er lidt mere anstrengende end vores kultur- og naturrejser. Man skal være indstillet på, at forholdene udenfor byerne er basale.
Vi har kørsel på strækninger med dårlig vej, men vi kompenserer ved at benytte firehjulstrækkere med kun tre-fire passagerer i hver på en stor del af rejsen. Et par af overnatningsstederne er ret basale, og man skal også være indstillet på, at ændringer kan forekomme i programmet med kort varsel – ikke mindst på grund af de vejrmæssige forhold. Men vi har stor erfaring med at løse diverse udfordringer, som måtte opstå undervejs på en ekspeditionspræget rejse.
Der er ingen særlige helbredskrav, blot man er i almindelig form. Vær opmærksom på, at næsten hele rejsen foregår i højderne – det meste mellem 2-4000 meter (overnatninger dog ikke højere end 2500 meter). Både rute og program er lagt således, at der er god mulighed for højdetilvænning, hvilket minimerer risikoen for højdesyge betydeligt.
Overnatninger og måltider
Vores rejse til Pakistan byder på hoteller af varierende standard (3-5*). I de små byer er det begrænset med valgmuligheder, og vi vælger det bedste, som er tilgængeligt. I Chitral bor vi højt oppe med udsigt over byen, i Hunza bor vi godt og centralt, og i Khaplu og Shigar bor vi flot i fyrsternes tidligere residenser (som hovedregel).
På visse strækninger er det meget begrænset med spisesteder. Her medbringer vi enten madpakke, eller vi spiser en sen frokost. Generelt skal man være indstillet på at være fleksibel mht. spisetider og kan fx medbringe nogle snacks.
Ruten og køreturene
NB: Køretiderne i programmet er kun vejledende og inkluderer stop undervejs.
Meget af ruten følger Karakoram Highway (”KKH”, N35), som er den højeste asfalterede, internationale vej i verden. Den forbinder Kina med Pakistan gennem Karakoram-bjergene, og i Khunjerab-passet når den en højde på 4.693 meter. Det er et af de mest eventyrlige ”road-trips” gennem en af verdens smukkeste bjergegne. som de færreste har oplevet.
Vejens stand er generelt rimelig og flere steder ligefrem god, og her er det mest fordelagtigt at køre i minibus, så gruppen er samlet og sammen med guide og rejseleder. Men der er også strækninger med decideret dårlig vej, og her har vi valgt at køre i firehjulstrækkere for at øge komforten på de vanskelige strækninger og komme hurtigere frem. På visse strækninger er der en del check-points, der som regel ikke tager lang tid at passere.
Vi skal over flere bjergpas, hvor nogle har hårnålesving og kan have sne. Udsigterne er imponerende, og vi stopper for at nyde dem fuldt ud.
Note vedr. sikkerheden i Pakistan
På trods af pressens og udenrigsministeriers negative fremstillinger af Pakistan mener vi, at de fleste områder i Pakistan – især omkring Chitral og bjergene i nord – udgør en meget lille eller ingen risiko i det nuværende, politiske klima.
Vi var i 2021 på en længere studietur til hele området, hvorefter vi begyndte at udbyde rejser til Pakistan med en pionérrejse i maj 2022, og endnu en gruppe blev sendt afsted i oktober 2022 og oktober 2023.
Panorama Travel følger løbende den aktuelle situation i samråd med den lokale partner og myndigheder, og vi justerer om nødvendigt rejseruten efter behov. Vi har desuden en nær kontakt til den pakistanske ambassade i København.
Ovennævnte skal på ingen måde opfattes som afskrækkende – vi vil blot gerne informere om de reelle forhold ved rejsen. Pakistans blakkede ry har medført, at man kan opleve et meget smukt hjørne af verden, som stadig ikke ser så mange turister.
Gruppe
Pris: 31.980 kr.
Max. 16 deltagere!
Rejsen inkluderer
Fly København – Islamabad, retur
Indkvartering (hotel 3-5*) i delt dobbeltværelse
Halvpension dag 2, 3, 8, 9, 11, 12, 13, 14 (ingen drikkevarer ud over vand)
Helpension dag 4-7, 10, 15
Transport i firehjulstrækkere med 3-4 passagerer i hver
Transport i minibus
Entréer og udflugter ifølge program
Engelsktalende guide
Dansk rejseleder
Invitation til visum
Rejsen inkluderer ikke
Rejse- og afbestillingsforsikring. Vær opmærksom på, at din almindelige rejseforsikring muligvis ikke gælder i Pakistan. Gouda dækker, og vi hjælper gerne med at tegne din forsikring.
Er du ved at planlægge din næste rejse? Få vejledning fra en af vores berejste og kompetente medarbejdere, så vi sammen kan skræddersy DIN perfekte drømmerejse.
Modtag vores spændende nyhedsbrev!
Få inspiration og vær blandt de første, som hører om vores nye rejser.